• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 16 مهر 1402
کد مطلب : 205043
+
-

زلزله هرات؛ایران آماده کمک به زلزله‌زدگان

وقوع چند زلزله پی‌درپی در 40کیلومتری شهر هرات خسارات زیادی بر جای گذاشت

زلزله هرات؛ایران آماده کمک به زلزله‌زدگان

چند زمین‌لرزه‌ مهیب پی‌درپی روز شنبه غرب افغانستان را لرزاند. کانون نخستین زلزله 6.2ریشتری در نزدیکی شهرستان زنده‌جان در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر هرات بود و بلافاصله 3پس‌لرزه به بزرگی ۵.۵ ریشتر، ۴.۷ ریشتر و ۶.۲ ریشتر به‌دنبال داشت. شدت زمین‌لرزه در بخش‌هایی از ایران همچون مشهد و شهرهایی از استان خراسان جنوبی نیز احساس شد. دفتر رسانه‌ای ولایت هرات واقع در غرب افغانستان اعلام کرد که این 4زلزله که در مدت 30دقیقه به وقوع پیوسته باعث ایجاد خسارات زیادی در این ولایت شده است. به ‌گزارش یورونیوز، گرچه در نخستین ساعات اولیه اعلام شده که این زلزله‌ها 14کشته برجای گذاشته است، اما کارشناسان ابراز نگرانی می‌کنند که با توجه به‌شدت زلزله و آسیب‌پذیر بودن اغلب بافت‌های مسکونی، شمار قربانیان به صدها نفر برسد. خبرنگار خبرگزاری فرانسه در شهر هرات اعلام کردکه ساکنان و مغازه‌داران با وقوع نخستین زمین لرزه حوالی ساعت ۱۱صبح به وقت محلی از ساختمان‌ها گریختند. براساس داده‌های بانک جهانی، شهر هرات در سال۲۰۱۹ دارای یک میلیون و ۹۰۰هزار نفر جمعیت بوده است.
به‌ گزارش خبرگزاری ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل ضمن ابراز همدردی با قربانیان و آسیب‌دیدگان زلزله هرات اعلام کرده که ایران آمادگی دارد در چارچوب همکاری‌های انسان‌دوستانه و بیانیه قازان روسیه نسبت به پذیرش و هدایت کمک‌های بین‌المللی به آسیب‌دیدگان زلزله اقدام کرده و خدمات مرزی خود برای اعطای کمک‌های بشردوستانه را افزایش دهد.در‌ ماه ژوئن سال گذشته میلادی، در پی یک زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری که مرگبارترین زمین‌لرزه در نزدیک به ربع قرن گذشته در افغانستان نام گرفت، بیش از هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر بی‌خانمان شدند. افغانستان مکررا تحت‌تأثیر زمین‌لرزه‌های گوناگون قرار می‌گیرد؛ به‌ویژه در رشته‌کوه هندوکش که در نزدیکی محل اتصال صفحات تکتونیکی اوراسیا و هند قرار دارد.
وقوع زلزله‌های شدید در افغانستان در حالی است که بانک جهانی چند روز پیش با انتشار گزارشی اقتصاد این کشور را شکننده خواند و هشدار داد خدماتی که ۴۵درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌دهد، در سال گذشته میلادی ۶.۵ درصد کاهش یافته ‌است؛ امری که شرایط اقتصادی مردم این کشور را بیش از پیش دشوار خواهد کرد. براساس این گزارش، از ۴۰ میلیون نفر جمعیت افغانستان، ۲۰‌میلیون فقیر هستند و بخش کشاورزی که ۳۶درصد از تولیدات داخلی را تشکیل می‌دهد در سال ۲۰۲۲ به ۶.۶ درصد کاهش یافته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید