• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 11 مرداد 1397
کد مطلب : 25396
+
-

پوپولیسم به رنگ آبی؟

پوپولیسم به رنگ آبی؟

امیرحسین فتحی، تازه مسئولیت سنگین سرپرستی باشگاه استقلال را برعهده گرفته و باید اجازه داد او در آرامش کارش را کند. طبعا برای نقد عملکرد فتحی در استقلال خیلی خیلی زود است، اما حداقل در زمینه ظاهر و «فرم» کار، طی همین دو سه هفته نکاتی در کار او دیده شده که تا حدی شائبه پوپولیستی بودن رفتارهای او را به ذهن متبادر می‌کند. انگار فتحی بدش نمی‌آید با رفتارهای ساده و عوام‌گرایانه در قبال خودش رضایت فوری و سطحی به‌وجود بیاورد. البته امیدواریم این برداشت چندان درست نباشد، چراکه چنین رویکردی قطعا در آینده به‌ضرر خود باشگاه استقلال خواهد بود.

 پول توجیبی فوری
یکی از اولین کارهای فتحی در استقلال آن بود که بلافاصله بعد از دریافت حکم، به اردوی ترکیه رفت و به هر استقلالی 300 دلار پول توجیبی داد. اگر این کار در طول زمان و به‌طور طبیعی از یک مدیر سر بزند چندان عجیب نیست، اما اینکه فتحی همان روز اول پول پخش کند باعث تعجب است. هرچند گفته می‌شود این پول‌ها قرار بوده در دوره افتخاری تقسیم شود که به عمر حضور او در استقلال قد نداد.

 ITC  را باطل می‌کنیم!
در ایران سیاه‌نمایی و اظهار تاسف برای مدیران قبلی یک ترفند کلیدی مدیریتی است و همیشه در همه حوزه‌ها وجود داشته، اما فتحی خیلی زود شروع کرد به انتقاد از مدیران قبلی استقلال و عملکرد آنها را با عبارات اغراق‌شده زیرسوال برد. او گفته است: «در مورد قرارداد نورافکن فقط می‌توانم بگویم متاسفم. اگر یک روز زودتر مسئولیت می‌گرفتم اجازه نمی‌دادم او جدا شود.» عجیب‌تر اینکه فتحی مدعی شده بود ITC نورافکن را باطل می‌کند، در حالی که همه دنیا می‌دانند این برگه به‌عنوان رضایتنامه قطعی بین‌المللی باطل‌شدنی نیست. نامه تهدیدآمیز به مامه تیام را هم که بیشتر جنبه خواهش و تمنا داشت، از یاد نبرید لطفا!

 پست مشاور عالی؟
یکی از عادات مذموم و کلیشه‌های کهنه در فضای مدیریتی ایران، ابداع و پخش پست‌های تشریفاتی است. یادتان می‌آید یک بار محمد رویانیان برای علی پروین پست «مدیر راهبری باشگاه» را ابداع کرده بود؟ انگار که پرسپولیس قطار مترو است! الان هم جناب فتحی، نصرالله عبداللهی را از سرپرستی باشگاه عزل کرده تا اصغر حاجیلو را به‌جای او روی نیمکت بنشاند، اما برای اینکه عمو نصی ناراحت نشود به او به پست دیرآشنای «مشاور عالی» را بخشیده است! باور کنید مدیران مدرن از این کارها نمی‌کنند.

 جمله‌های غلو شده
فتحی که بسیار هم پرمصاحبه است، مدام سعی دارد با جملات و عبارات غلو شده هواداران افراطی استقلال را راضی نگه دارد. او وسط مذاکره‌ها بر سر مجید حسینی، در رسانه‌ها خطاب به این مدافع جوان می‌گوید: «حواست باشد استقلال تیم دسته سومی نیست.» در حالی که بعید به‌نظر می‌رسد طرح عمومی چنین جمله‌ای چندان لازم بوده باشد. او که مدام از استقلال با عنوان نادرست پر افتخارترین باشگاه آسیا نام می‌برد، در یکی دیگر از شاهکارهای غیرضروری‌اش گفته: «حاضرم کتک بخورم، اما استقلال موفق باشد.» واقعا آیا این‌همه اغراق لازم است؟ شاید چون او در بدو حضورش در استقلال به‌داشتن سابقه هواداری از پرسپولیس محکوم شده اینقدر در زمینه ابراز عشق به آبی‌ها زیاده‌روی می‌کند!

 تیر خلاص
بدون تردید اما پوپولیستی‌ترین اتفاق رخ داده برای مدیر جدید آبی‌ها انتشار یک نامه سرگشاده پر امضا در حمایت از اوست؛ نامه‌ای که ظاهرا هنرمندان و پیشکسوتان برای پشتیبانی از فتحی منتشر کرده‌اند، آن‌هم در حالی که او فقط مدت کوتاهی است کارش را شروع کرده و جامعه فوتبال شناختی از کیفیت عملکردش ندارد. اصولا ساز و کار تهیه چنین نامه‌ای چیست؟ یک نفر می‌تواند در این مورد به ما توضیح دهد؟ کاش اما می‌شد در مورد یک‌یک اسامی مندرج در انتهای نامه که بعضا اولین‌بار است اسم آنها را می‌شنویم بیشتر می‌نوشتیم؛ کسانی که وقتی در اینترنت سرچ‌شان کردیم، فقط علامت تعجب روی صفحه ظاهر شد!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید