• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
پنج شنبه 31 خرداد 1403
کد مطلب : 227911
+
-

التهاب آبی نداریم، خطر تنش آبی باقی است

آب پشت سدهای کشور با مصرف زیاد کم می‌شود

التهاب آبی نداریم، خطر تنش آبی باقی است

اگر وضعیت سدهای آبی ایران براساس آخرین آمارها را رصد کنید، شاید به این جمع‌بندی برسید که تابستان امسال را بدون التهاب پشت سر خواهیم گذاشت؛ اما وضعیت آبی ایران همچنان نامطلوب است و چاره‌ای نیست جز اینکه در روزهای گرم تابستان باز هم صرفه‌جویی را جدی بگیریم. به گزارش همشهری، وزارت نیرو می‌گوید: میزان پرشدگی در 12سد مهم کشور به کمتر از 30درصد رسیده است. پیش‌بینی می‌شود در صورت مصرف بیشتر در روزهای آینده، آب پشت دیگر سدهای کشور هم کمتر شود؛ چه اینکه میزان ورودی مخازن سدهای کشور در حال کاهش و میزان خروجی در حال افزایش است.برآورد می‌شود بخشی از آب پشت سدهای کشور به‌دلیل گرمای زیاد تبخیر شود و به همین دلیل صرفه‌جویی در مصرف می‌تواند از تشدید تنش آبی جلوگیری کند.

استان‌های پرباران
سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، قم، همدان، مرکزی، اردبیل، یزد، کرمان، آذربایجان شرقی و مازندران ازجمله استان‌هایی هستند که تا 26خرداد امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به‌ترتیب بیشترین میزان بارش را داشته‌اند.

افت ریزش باران در 7استان
در مقایسه با سال گذشته 7استان ایران نسبت به‌مدت مشابه پارسال با افت بارش مواجه شده‌اند که در صدر آنها استان بوشهر با 31درصد و چهارمحال و بختیاری با 25درصد قرار دارد. زنجان، سمنان، ایلام، قزوین و کهگیلویه و بویراحمد دیگر استان‌هایی هستند که مردم شاهد کاهش میزان بارندگی نسبت به سال گذشته بوده‌اند.

7 استان درگیر تنش آبی
براساس آمارهای وزارت نیرو 7استان کشور درگیر تنش آبی هستند که تهران در صدر آنهاست؛ چرا که هرچند میزان بارش‌ها در این استان تا 26خرداد امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال بیشتر است اما نسبت به میانگین 55ساله، با افت 19درصدی بارش‌ها مواجه شده است.

آخرین وضعیت سدهای ایران تا 26خرداد ماه




 

این خبر را به اشتراک بگذارید