• پنج شنبه 4 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 23 رجب 1446
  • 2025 Jan 23
پنج شنبه 4 بهمن 1403
کد مطلب : 246994
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oYMWk
+
-

بزرگ‌ترین مسیر دوچرخه‌سواری شهر در آستانه افتتاح

امکانات رفاهی متعدد در ابرپروژه«مسیرزندگی» فراهم می‌شود

گزارش
بزرگ‌ترین مسیر دوچرخه‌سواری شهر در آستانه افتتاح

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

شبکه مسیر پیاده‌راه ۴۷کیلومتری یکی از ابرپروژه‌های شهر تهران است که با عنوان «مسیر زندگی» در غرب پایتخت عملیاتی شده و براساس پیش‌بینی‌ها قرار است بهمن‌ماه به بهره‌برداری برسد؛ پروژه‌ای که امکان دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را در محیطی امن و چشم‌نواز برای شهروندان فراهم می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پروژه، اتصال ۴بوستان بزرگ در منطقه۲ است که دسترسی پایتخت‌نشینان و ساکنان غرب تهران به این بوستان‌ها از طریق پل‌های زیبا میسر می‌شود. شناسنامه پروژه مسیر زندگی را برای آشنایی بیشتر شهروندان با امکانات پیش‌بینی‌شده در آن تورق کردیم.

توسعه پروژه در فازهای بعدی
فاز اول بهمن‌ماه افتتاح و 2‌ماه بعد هم با توسعه مسیر حدود ۲۰کیلومتر به آن اضافه می‌شود. این فرایند تا بهار سال آینده ادامه خواهد داشت و در نهایت طول این مسیر به ۸۰کیلومتر می‌رسد.

جاذبه‌های شبانه
برای افزایش جذابیت مسیر در شب، نورپردازی ویژه‌ای طراحی شده که علاوه بر امن‌سازی محیط سبب ایجاد زیبایی بصری می‌شود و شهروندان می‌توانند تجربه دلنشینی از تفریح در این مسیر داشته باشند.

طراحی پل‌های زیبا
اتصال بوستان‌ها در پروژه مسیر زندگی از طریق ساخت ۲دستگاه پل و یک تونل با طراحی زیبا و خاص صورت می‌گیرد.

مسیرهای ورودی متعدد
در این پروژه ۱۳ ورودی پیش‌بینی‌شده که طراحی همه آنها یکسان است و شهروندان از تمام ورودی‌ها به امکانات دوچرخه برقی، غیربرقی و اسکوتر دسترسی خواهند داشت.

دسترسی به برج میلاد
در فاز دوم دسترسی مسیر زندگی به برج میلاد میسر می‌شود و در فازهای بعدی هم این پروژه به گیشا، بوستان گفتگو، مرزداران، بزرگراه شهید باکری و در نهایت به اکو پارک متصل خواهد شد.

پیش‌بینی خدمات رفاهی
به‌طورکلی ۷۱ اقدام ریز و درشت برای تجهیز مسیر زندگی صورت‌گرفته و امکاناتی چون اتاق مادر و کودک، نمازخانه، سرویس بهداشتی، اتاق اورژانس، ایستگاه‌های عرضه و شارژ دوچرخه و اسکوتر نیز پیش‌بینی شده است.

مسیری بدون چراغ‌قرمز
در این پروژه ‌ مسیرهای  پیاده‌روی و دوچرخه سواری پیش‌بینی‌شده و شهروندان در مسیری که خودرو و چراغ‌قرمز وجود ندارد، می‌توانند تردد کنند.

آغاز و پایان پروژه
مسیر ۴۷ کیلومتری از خیابان ایران‌زمین آغاز می‌شود و شهروندان با عبور از بوستان فدک و بوستان ۱۳هکتاری به بوستان پردیسان می‌رسند و سپس وارد فاز اول و فاز دوم بوستان نهج‌البلاغه می‌شوند.

اهداف پروژه
توسعه مسیر زندگی به استراتژی شهری بدل خواهد شد و دیگر تنها یک پروژه صرف نیست و طرحی برای ترویج استفاده از حمل‌ونقل سبک خواهد بود.

تفکیک مسیرها
جداسازی مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری سبب ارتقای ایمنی شهروندان می‌شود. همچنین در طول مسیر، امکاناتی مانند نیمکت‌، سایه‌بان و ایستگاه‌های استراحت پیش‌بینی‌شده است.

تقویت حس تعلق شهروندی
ایجاد فضاهای عمومی مانند «مسیر زندگی»، حس تعلق شهروندان را تقویت می‌کند و مردم با حضور در آنها فرصت تجربه زندگی شهری سالم‌تر و شاداب‌تر را خواهند داشت.

نمونه موفق از شهرسازی نوین
پروژه «مسیر زندگی» حرکت از شهرهای خودرومحور به سمت شهرهایی انسان‌محور است؛ شهرهایی که راهکاری برای حل مشکلات زیست‌محیطی و ترافیکی هستند و این نمونه موفق می‌تواند الگویی برای سایر شهرها باشد.

ترویج استفاده از مدهای حمل‌ونقل سبک
مهدی صالحی، شهردار منطقه ۲: مسیر زندگی پروژه‌ای است که قابلیت دارد تا شهروندان با استفاده از مدهای حمل‌ونقل سبک مانند دوچرخه و اسکوتر در آن تردد کنند؛ به‌عنوان‌مثال اگر شهروندی در میدان صنعت از مترو پیاده شود می‌تواند در ضلع جنوب شرق میدان، دوچرخه یا اسکوتر کرایه و در این مسیر حرکت کند؛ بنابراین بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند به‌نوعی زمینه‌ساز ترویج استفاده از مدهای حمل‌ونقل سبک در میان شهروندان باشد.

۴۷
 کیلومتر طول مسیر زندگی است.

۷۱
اقدام برای تجهیز مسیر زندگی انجام شده است.

۴
بوستان توسط مسیر زندگی به یکدیگر متصل می‌شوند.

۱۳
ورودی برای مسیر زندگی پیش‌بینی‌شده است.

اتصال ۴ بوستان بزرگ
بوستان فدک
 بوستان ۱۳هکتاری (بی‌نام)
بوستان پردیسان
فاز اول و دوم بوستان نهج‌البلاغه



 

این خبر را به اشتراک بگذارید