• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23302
+
-

ضرورت پایش آنلاین تصفیه‌خانه‌ها

«محمود کلنگری» فعال محیط زیست: تمامی صنایع باید مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب باشند

گفت و گو
ضرورت پایش آنلاین تصفیه‌خانه‌ها

ماندانا مجنونی|  اراک- خبرنگار: 

همواره کارشناسان و فعالان محیط‌ زیست درباره خطر پساب‌ها و زباله‌های صنعتی اطراف شهرها هشدار داده‌اند و معتقدند اگر این موضوع به درستی مدیریت نشود، زمینه‌ساز خسارات جبران‌ناپذیر به طبیعت و بروز مشکلات زیست‌محیطی برای مردم خواهد شد. بنابراین نظارت و پایش مستمر به صورت آنلاین و 24 ساعته از فعالیت صنایع می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی را کاهش دهد.
در این زمینه با «محمود کلنگری» فعال محیط زیست استان، گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.


وضعیت فاضلاب‌ها و پساب‌های صنعتی استان به چه شکل است؟

کمیت و کیفیت فاضلاب یا پساب صنعتی در کارخانه‌ها و صنایع استان، به نوع و ماهیت تولید آنها بستگی دارد. با توجه به این شرایط، روش تصفیه نیز متفاوت است که از مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی با استفاده از روش‌های حذف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی اشاره کرد. در واقع مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی دارای اهمیت باشد، شناخت ماهیت تولیدی و عناصر موجود در آنهاست که اگر به درستی انجام شود، قطعا هیچ نوع مشکل زیست محیطی را به همراه نخواهد داشت.
در سال‌های اخیر با توسعه سریع صنایع و به‏کارگیری صدها ترکیب شیمیایی جدید، شاهد ایجاد مقادیر بسیار زیادی از فاضلاب‌های صنعتی و در برخی از موارد آلودگی محیط زیست به دلیل تخلیه این مواد در محیط زیست استان بوده‌ایم.

آیا تمامی صنایع در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی به سیستم تصفیه‌ مجهز  هستند؟

می‌توان گفت بیشتر صنایع چه در داخل و چه در خارج شهرک‌های صنعتی مجهز به این سیستم هستند و این مسأله یک الزام برای آنها محسوب می‌شود، اما اینکه این صنایع تا چه اندازه به وظیفه و تعهدات خود در این بخش عمل می‌کنند، نیاز به بررسی و رصد توسط دستگاه‌های نظارتی و متولیان این حوزه  دارد.

این پایش‌ها و رصدها باید به صورت مستمر انجام شود و خروجی آنها و اینکه آیا میزان آلودگی‌های موجود در پساب کاهش داشته، مورد بررسی قرار گیرد.
در نهایت تمامی صنایع و واحدهای صنعتی آلاینده باید مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب باشند، در غیر این صورت نباید مجوز راه‌اندازی این صنایع صادر شود.

آیا پایش به صورت آنلاین می‌تواند در این بخش تأثیرگذار باشد؟

امروزه در تمام دنیا بسیاری از تصفیه‌خانه‌هایی که قرار است پایش شوند، به صورت آنلاین مورد پایش قرار می‌گیرند، یعنی به صورت 24 ساعته عملکرد آنها رصد و بررسی و گزارش به سازمان‌های متولی داده می‌شود. با توجه به اینکه در استان صنایع و شهرک‌های صنعتی بسیار زیادی وجود دارند، برای پایش با مشکلاتی مواجه هستیم و نمی‌توانیم رصد را به صورت آنلاین انجام دهیم و همین مسأله می‌تواند باعث بروز مشکلات در عملکرد مداوم تصفیه‌خانه‌ها باشد.

از پساب‌ها در چه بخش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

استفاده از سیستم تصفیه پساب صنعتی مانند سیستم تصفیه فاضلاب است. از پساب تصفیه شده پس از دریافت تأییدیه اداره محیط ‌زیست می‌توان در آبیاری و کشاورزی یا به عنوان آب‌های سطحی یا چاه‌های جاذب استفاده کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید