• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
دو شنبه 7 خرداد 1403
کد مطلب : 226079
+
-

بزرگ‌ترین تصفیه خانه خاورمیانه در جنوب تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران دیروز 6خرداد با حضور در پارلمان شهری گزارشی از آخرین وضعیت منابع آب و 5سد مهم تهران ارائه داد

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

کمبودآب، این مایه حیات چند سالی است کلانشهر تهران را با تنش مواجه کرده و حتی بیم آن می‌رود که پایتخت دچار خشکسالی شود. علاوه بر مصارف خانگی، تجاری، صنعتی و... آب در فضاهای سبز و بوستان‌ها هم مصرف می‌شود. پیش ‌از این مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران درخصوص قطع آب مورد نیاز برای آبیاری درختان بوستان‌های بزرگی چون قلهک و چیتگر، تذکراتی به مسئولان و متولیان حوزه آبفا داده بود. دیروز در دویست‌و‌سی‌ونهمین جلسه شورای شهر تهران فرصتی پیش آمد تا محسن اردکانی، مدیرعامل آبفای استان تهران آخرین وضعیت منابع آب و سدهای تهران را تشریح کند. او در ابتدای صحبت‌هایش با بیان اینکه 23درصد آب کل کشور در تهران تولید و تأمین می‌شود، گفت: «میزان بارندگی در تهران سالانه ۲۸۰میلی‌متر است و طبق گزارش‌های هواشناسی در 3سال اخیر خشکسالی داشتیم و در این مدت گستره بارندگی کمتر از ۲۸۰میلی‌متر بود. امسال میزان بارندگی ۱۷۵میلی‌متر بود و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۳درصد کاهش داشت و با وجود بارندگی‌های مطلوب کشور، در تهران در آستانه خشکسالی هستیم، بنابراین تنها راه عبور از تنش آبی پایتخت صرفه‌جویی در مصرف آب است.» در ادامه، البته مدیرعامل آبفای استان تهران خبرهای خوشی به پایتخت‌نشینان داد.

خبر دوم
تمهیداتی برای جلوگیری از هدررفت 22درصدی آب

در تهران میزان هدررفت آب ۲۲درصد است که ۱۱درصد آن در ۲۲هزار کیلومتر شبکه آب و ۱۱درصد هم هدررفت پرتی ظاهری است. مدیریت پرتی شبکه آب در سال قبل بیش از هر سال دیگری بوده و شرکت آبفا و شهرداری خود را مکلف می‌دانند تا ۹۵۰نقطه اتصال را اصلاح کنند که این اقدامات در حال انجام است. 3میلیون مترمکعب آب در مخازن آب اضطراری ذخیره شده و شیرهای برداشت آنی و اتوماتیک برای آنها نصب خواهد شد. براساس مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، واحدهای 5 طبقه به بالا و آسمانخراش‌ها باید پمپ و مخزن آب نصب کنند.

خبر سوم
بهره‌برداری از بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه خاورمیانه در جنوب تهران

ایجاد شبکه جمع‌آوری فاضلاب در خرگوش‌دره و تأمین اعتبار بخشی از تصفیه‌خانه شماره ۷ و ۸ تهران انجام شده است. تصفیه‌خانه شماره ۷ و ۸ جنوب تهران که بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه خاورمیانه است از بهمن‌ سال۱۴۰۱ تا‌کنون پیشرفت ۴۵درصدی داشته است که 13بهمن همان سال (1401) رئیس‌جمهور شهید در بازدید از این تصفیه‌خانه بر اتمام و بهره‌برداری از آن تاکید کرد که امسال این کار انجام می‌شود. مشکلات تصفیه‌خانه خرگوش‌دره (منطقه22) و شهر آفتاب برطرف شده و عملیات اجرایی به‌زودی آغاز خواهد شد. با این اقدامات دسترسی به شبکه فاضلاب از ۵۵درصد به ۷۵درصد می‌رسد.

خبر چهارم
کیفیت آب تهران بالاتر از استاندارد جهانی

تهران رشد بسیار خوبی در دسترسی به شبکه فاضلاب داشته و 8هزارو۲۰۰کیلومتر از ۹هزار کیلومتر سیستم فاضلاب اجرایی شده و تنها 800کیلومتر از انشعابات فاضلاب باقی مانده است و هیچ آب فاضلابی وارد شبکه آبی نمی‌شود، مگر اینکه استاندارد آن تأیید شده باشد. از این‌رو کیفیت آب تهران از میانگین استانداردهای جهانی بالاتر است. آب در بسیاری از شهرهای دنیا بهداشتی است، اما در تهران آب بهداشتی و شرب تولید می‌شود و سلامت آن کاملا تضمین شده است.

خبر  پنجم
اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب

رینگ قمر بنی‌هاشم به طول ۱۷۰کیلومتر از شمال تا جنوب توزیع آب را مدیریت می‌کند . اصلاح و بازسازی شبکه فاضلاب به طول ۷۲کیلومتر در کاهش هدررفت آب بسیار مؤثر است. ۱۳کیلومتر خط اصلی در بزرگراه‌های شهید همت، شهید خرازی و دیگر بخش‌ها اجرایی شده و بازسازی تأسیسات نیز به درخواست شهرداری صورت گرفت و تعویض کنتورهای خراب هم سال گذشته انجام شد. تا‌کنون 174دستگاه مخزن ذخیره آب اضطراری بهره‌برداری شده و تعدادی هم اجرایی خواهد شد. همچنین برای تعبیه مخزن آب اضطراری در هر جای شهر ازجمله بیمارستان‌ها مشکلی  وجود ندارد.

ذخیره‌سازی‌ آب اضطراری برای شرایط بحران
تهران در لیست 10شهر حادثه‌خیز دنیا قرار دارد و حوادثی چون سیل، زلزله و... آن را تهدید می‌کند؛ از این‌رو ضرورت دارد تمهیداتی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه و امدادرسانی مطلوب در 72ساعت طلایی پیش‌بینی شود. تامین آب شرب ازجمله نیازهایی است که باید از طریق ذخیره‌سازی‌ اصولی در مخازن برای مواقع اضطراری صورت گیرد. مدیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دیروز(6خرداد) در جلسه پارلمان شهری گفت که مطالعاتی درخصوص فروریزش‌ها انجام می‌شود که می‌تواند حادثه‌ساز باشد و این حوادث به پوسیدگی شبکه آب برمی‌گردد. آنطور که علی نصیری عنوان کرده «در دوره مدیریت شهری ششم گام‌های خوبی در حوزه آب برداشته شده و مصوبه شورا در زمینه آب اضطراری مصوبه‌ای مترقی است و ماده ششم مصوبه شورا تحت عنوان آبرسانی اضطراری که در سال۱۳۹۷ تصویب شده به ایجاد کارگروهی جهت پایش اشاره کرده است.» او در ادامه با بیان اینکه رئیس و دبیر و اعضای این کارگروه تعیین شده‌اند و در این دوره حتی یک جلسه کارگروه نیز برگزار نشده است و اگر صلاح دیده شود، دبیری کارگروه به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران واگذار مي‌گردد و دبیرخانه در سازمان ایجاد مي‌شود، گفت: «براساس ماده۱۴ قانون مدیریت بحران کشور ذخیره‌سازی‌ آب برای شرایط اضطراری و توزیع آن برعهده وزارت نیرو است و شهرداری به‌عنوان همکار در این زمینه تعیین شده است.»
نصیری با اعلام اینکه میزان هدررفت آب به ۴۰درصد می‌رسد، تأکید کرد: «برای بازسازی شبکه باید برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد؛ چراکه علاوه‌بر جلوگیری از هدررفت آب آنچه اهمیت دارد جلوگیری از فروریزش‌هاست.»






 

این خبر را به اشتراک بگذارید