• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 27 تیر 1403
کد مطلب : 230090
+
-

رکاب‌زنی در شهر

دوچرخه‌‌هاي شهری را چگونه انتخاب کنیم و بخریم؟

رکاب‌زنی در شهر

دوچرخه‌‌هاي شهری را باید قدیمی‌ترین نوع دوچرخه‌ها دانست؛هرقدر تکنولوژی پیشرفت کرده و شناخت تولیدکنندگان از بازار و سلیقه جامعه بیشتر شده است، شاهد تغییرات مثبتی در ساخت این وسیله بوده‌ایم. در آخرین تحولات این وسایل شاهد ساخت و تولید دوچرخه برقی نیز بوده‌ایم که امروزه طرفداران زیادی دارد و روزبه‌روز به خریداران آن اضافه می‌شود.دوچرخه‌‌هاي شهری می‌توانند دارای دنده یا بدون دنده باشند یا اینکه یک دنده اتوماتیک داخل توپی عقبشان قرار گرفته باشد. از آنجا که راحتی دوچرخه‌سوار در مسیر‌هاي شهری اهمیت زیادی دارد، سازندگان روی دنده دوچرخه تمرکز بیشتری داشته‌اند.

کاربرد دوچرخه شهری
دوچرخه‌‌هاي شهری برای حمل‌ونقل و عبور و مرور‌هاي روزانه و مسافت‌‌هاي کوتاه داخل شهر طراحی شده‌اند و افراد برای زندگی سالم‌تر از آن استفاده می‌کنند. طراحی آنها به‌صورتی است که کمتر به نگهداری و تعمیر نیاز پیدا می‌کنند. همچنین این دوچرخه‌ها به‌راحتی کنترل می‌شوند و معمولا به درد سواری در جاده‌‌هاي آسفالت می‌خورند. درواقع دوچرخه‌‌هاي شهری برای استفاده از مسیر‌هاي صاف و هموار طراحی شده‌اند. دوچرخه‌‌هاي شهری برای کسانی که به‌دنبال راهی سبزتر و همسوتر با محیط‌زیست برای رفت‌وآمد می‌گردند، مناسب است. دوچرخه‌‌هاي شهری نسبت به دیگر انواع دوچرخه محکم، ایمن، سبک و راحت‌تر هستند.

چه کسانی از دوچرخه شهری استفاده ‌کنند؟
اگر در یک محیط شهری زندگی می‌کنید و می‌خواهید بدون استرس و خستگی رفت‌وآمد کنید، بهترین گزینه برای استفاده از دوچرخه شهری هستید.
درواقع استفاده از این دوچرخه به کسانی توصیه می‌شود که برایشان رسیدن بدون دردسر به مقصد از بیشترین سطح اهمیت برخوردار است و دوچرخه‌سواری را یک امر رقابتی نمی‌دانند.

تأثیر استفاده از دوچرخه روی محیط‌زیست
استفاده از دوچرخه شهری علاوه بر اینکه برای سلامتی ما مفید است تأثیری مستقیم روی محیط‌زیست دارد. دوچرخه‌سواری یک رفت‌وآمد بدون آلودگی است یعنی باعث می‌شود تولید گاز‌هاي گلخانه‌اي کاهش پیدا کند، ترافیک کم شود و وسایل حمل‌ونقل موتوری کمتری وارد خیابان‌ها شوند. براساس تحقیقات دانشگاه آکسفورد جایگزین کردن دوچرخه به‌جای ماشین می‌تواند آلودگی را تا ۶۷ درصد کاهش دهد. درواقع اگر بسیاری از مردم برای رفت‌وآمد‌هاي خود به‌صورت روزانه از دوچرخه استفاده کنند، دیگر شاهد هیچگونه آلودگی در شهرها نخواهیم بود.


تأثیر دوچرخه شهری بر زندگی
خرید دوچرخه شهری رفت‌وآمد شما را در طول روز سهولت می‌بخشد، به محیط‌زیست کمک شایانی می‌کند و نوعی ورزش هم محسوب می‌شود که می‌تواند برای افراد در گروه‌‌هاي سنی مختلف مفید باشد. دوچرخه را می‌توان یک وسیله نقلیه سالم دانست، بنابراین اگر در فکر خرید یک دوچرخه‌شهری هستید، تردیدهایتان را کنار بگذارید و برای خرید
اقدام کنید.


سایز مناسب دوچرخه شهری
اگر می‌خواهید دوچرخه‌سواری بهتری را تجربه کنید، باید یک سایز دوچرخه مناسب برای خود انتخاب کنید.ابتدا باید اندازه فریم را در بیاورید. اندازه فریم درواقع همان طول لوله زین است که از مرکز میل‌لنگ تا بالای لوله زین اندازه‌گیری می‌شود. بیشتر برند‌هاي دوچرخه اندازه فریم را روی دوچرخه می‌نویسند. اما فرمول محاسبه به شرح زیر است:
دوچرخه شهری = ساق پا (سانتی‌متر)(×)
0/685 = اندازه فریم مناسب قد شما

چه کسانی از دوچرخه شهری استفاده نکنند؟
اگر با برخی مشکلات جسمی و سلامتی روبه‌رو هستید، قبل از اینکه دوچرخه شهری خود را بخرید، با دکترتان مشورت کنید که آیا امکان دوچرخه‌سواری دارید یا نه. همچنین اگر محیط شهرتان دارای تپه‌‌هاي شیب‌دار است، بهتر است به جای دوچرخه شهری نوع دیگری از دوچرخه را انتخاب کنید. مثلا دوچرخه‌‌هاي هیبریدی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما  باشد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید