• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 16 تیر 1400
کد مطلب : 135226
+
-

از کارکنان دوچرخه‌سوار سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تقدیر شد

رکاب‌زنی از خانه تا محل‌کار

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران: باید به سهم یک‌درصدی دوچرخه در ترافیک شهر برسیم تا در حمل‌ونقل شهری تاثیر داشته باشد

حمل و نقل
رکاب‌زنی از خانه تا محل‌کار

محمد سرابی- خبرنگار

 با دوچرخه نه فقط از فاصله نزدیک، بلکه از راه کاملا دور هم می‌شود مسیر خانه و محل کار را طی کرد. چند تن از کارکنان سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، هر روز سوار بر دوچرخه با طی کردن مسیری طولانی، به محل این سازمان در خیابان ایرانشهر می‌آیند و بازمی‌گردند. اپلیکیشن دوچرخه که برای ثبت مسافت طی شده و ارتباط میان دوچرخه‌‌‌سواران طراحی شده است، نشان می‌دهد که آنها هر روز 10تا20کیلومتر راه را رکاب‌زنان طی می‌کنند. در بعضی موارد فاصله خانه تا محل کار آنقدر طولانی است که به 40 کیلومتر هم می‌رسد؛ به گونه‌ای که کارمندی هر روز از شهریار تا مرکز تهران را در 2ساعت با دوچرخه رکاب می‌زند. با این حساب، مجموع مسافت طی شده او در یک‌ماه بیش از 500کیلومتر است.

تسهیلات برای دوچرخه‌سواری
سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای تشویق کارکنان شهرداری به استفاده از دوچرخه 2مسیر را در پیش‌گرفته است؛ یک اعطای وام خرید دوچرخه و دیگر اهدای کمک‌هزینه به ازای مسافتی که با دوچرخه برای رفت و آمد به محل کار محاسبه می‌شود. این مسافت با اپلیکیشن دوچرخه ثبت و در ابتدا و انتهای ساعت کاری محاسبه می‌شود.  
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در نشستی که همزمان با سه‌شنبه‌های بدون خودرو و برای تقدیر از کارکنان دوچرخه‌سوار این سازمان برگزار شده بود،‌ گفت: «اینکه می‌گویند الان 50یا60هزار دوچرخه‌سوار در تهران داریم، آمار نامطلوبی نیست، اما باید آن را به 100و200هزار نفر برسانیم تا در حمل‌ونقل شهری تاثیرگذار باشد. هنوز به یک‌درصد نرسیده‌ایم، ولی به آن نزدیک شده‌ایم. اگر به یک‌درصد برسیم نسبت به گذشته تغییرات محسوسی خواهیم داشت.»
 سید‌مناف هاشمی افزود: «هدف ما این است که چنین مشوق‌هایی را ابتدا به دیگر بخش‌های شهرداری تهران گسترش دهیم. پس از آن از دیگر ادارات و سازمان‌ها هم بخواهیم که کارکنان خود را با همین شیوه یا روش‌های مشابه به سوی استفاده روزانه از دوچرخه هدایت کنند.»  او تاکید کرد: «سازمان‌های مختلف، چه دولتی و چه خصوصی می‌توانند تجربیات خود در این زمینه را به یکدیگر انتقال دهند؛ زیرا هرکسی که با دوچرخه تردد می‌کند به دلیل آلوده‌نکردن هوا، استفاده نکردن از پارکینگ ساختمان یا معابر اطراف امتیازاتی دارد. اگرچه این‌کار نمادین است اما به نهادینه‌کردن فرهنگ دوچرخه‌سواری کمک می‌کند. از سوی دیگر باید با نهاد‌های ورزشی هم در این زمینه تعامل داشته باشیم تا اگر استعداد ورزشی در زمینه دوچرخه‌سواری وجود داشت، بتوان از آن حمایت کرد.»
مناف‌هاشمی با بیان اینکه برای خودرو‌ها خدمات زیادی ارائه می‌شود، پس باید دوچرخه‌ها هم تحت حمایت قرار گیرند، افزود: «در برخی انبار‌ها دوچرخه‌های قابل تعمیر نگهداری می‌شود که باید تعمیر شود و در اختیار کسانی قرار بگیرد که می‌توانند به طور مستمر از آنها استفاده کنند. تعدادی از مسیر‌های دوچرخه‌سواری در سطح شهر هم نیاز به اصلاح و بهبود دارند تا بتوان به صورت کامل از آنها استفاده کرد.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: «تسهیلاتی که درنظر گرفتیم در گام اول برای کارکنان سازمان حمل‌ونقل و پس از آن برای معاونت حمل‌ونقل و در مرحله بعدی کارکنان شهرداری تهران است؛ دلیل آن هم ارتباط کاری و دریافت حقوق است که می‌توان بر اساس آن اقساط وام خرید دوچرخه را با ضمانت خود آنها تنظیم کرد.» مناف‌هاشمی با اشاره به  اینکه محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا به دوچرخه‌سواری بیشتر در شهر افزوده است، گفت: «ورود هر دوچرخه به خیابان‌ها می‌تواند از ورود یک خودرو جلوگیری کند، ولی فرهنگسازی کار سخت و زمان‌بری است. البته باید شرایط ایمنی مانند استفاده از کلاه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را هم مورد توجه قرار داد.»
او با اشاره به تاثیر دوچرخه‌سواری بر بهبود شرایط جسمانی شهروندان، گفت: «دوچرخه را باید از نگاه پیشگیری از بیماری‌ هم ببینیم. من به دلیل اینکه مدتی در وزارت ورزش کار می‌کردم، بر این موضوع هم تأکید می‌کنم که در زندگی روزمره شهری می‌توان با تحرک بیشتر هزینه‌های درمانی ناشی از برخی بیماری‌ها را کاهش داد.»

تقدیر از کارمندان دوچرخه‌سوار
در مراسمی که در طبقه پنجم ساختمان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، از قاسم عبدی، رضا حشمتی، مهدی خستو، مهدی آسیابان، رضا محمدی و صمد اشتری برای استفاده مستمر از دوچرخه قدردانی شد.  مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در حاشیه این مراسم گفت: «در مقابل هزینه‌های زیادی که خودروی شخصی به شهر وارد می‌کند، می‌توان گفت دوچرخه هیچ هزینه یا خسارتی را به شهر تحمیل نمی‌کند؛ نه با مشکل جای پارک روبه‌روست و نه خط‌کشی و آسفالت را فرسوده می‌کند و نه باعث آلودگی هوا و افزایش ترافیک می‌شود.» یعقوب آزاددل که خود از دوچرخه برای رفت‌و‌آمد استفاده می‌کند، افزود: «ما از تمام گروه‌های دوچرخه‌سوار دعوت می‌کنیم که در برنامه‌های سازمان ترافیک حضور داشته باشند و در این زمینه محدودیتی نداریم. با بسیاری از این گروه‌ها نیز ارتباط داریم و از نظرات‌شان برای بهبود شرایط دوچرخه‌سواری در شهر استفاده می‌کنیم. هم از طریق همکاران دوچرخه‌سوار خودمان و هم از روش‌های دیگر پیام‌هایی دریافت می‌کنیم که موانع یا خطرات دوچرخه‌سواری در معابر، تقاطع‌ها و بزرگراه‌‌ها را نشان می‌دهد که این پیام‌ها پیگیری می‌شوند تا به‌تدریج بتوانیم مسیر‌های دوچرخه‌سواران را بهبود ببخشیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید