• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 7 تیر 1403
کد مطلب : 228365
+
-

تجهیزات الکترونیکی سبب شده تا سارقان دارای پابند، دائم تحت نظر پلیس باشند

مهار مجرمان با پابند

گزارش
مهار مجرمان با پابند

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

سارق سابقه‌دار درحالی‌که با پابند الکترونیک از زندان آزاد شده بود، هنگام سرقت از یک خودروی لوکس بازداشت شده و به سرقت از7خودروی دیگر اعتراف کرده است. اما ماجرای دستگیری این مجرم چطور اتفاق افتاد و پابندهای الکترونیک چگونه تبهکاران را کنترل و مهار می‌کنند؟
به گزارش همشهری، این سارق سابقه‌دار مدتی قبل به اتهام ارتکاب چندین فقره سرقت لوازم داخلی خودرو بازداشت شده و به زندان افتاده بود. مدتی از دوران محکومیت این زندانی گذشته بود که او تقاضای استفاده از پابند الکترونیک را داد و از آنجا که دارای شرایط استفاده از پابند بود بعد از طی شدن مراحل قانونی درحالی‌که پابند الکترونیک به پایش بسته شده بود، از زندان آزاد شد. از آن روز به بعد او با پابند تحت کنترل بود و فقط می‌توانست در محدوده تعیین شده تردد کند.

سرقت شبانه
مدتی از آزادی زندانی سابقه‌دار گذشته بود که ساعت 3بامداد سه‌شنبه مأموران کلانتری 142کن متوجه هشدار از سوی پابند این زندانی شدند. آنطور که در سیستم نظارت پابند مشخص بود این زندانی از محدوده تعیین‌شده خارج شده بود. خروج این زندانی تحت نظر از محدوده، آن هم ساعت 3بامداد حساسیت‌برانگیز بود و باعث شد گروهی از مأموران برای بررسی ماجرا راهی موقعیتی که او در آنجا قرار داشت، شوند. مأموران وقتی به محل رسیدند، جوان مجرم در حال سرقت از یک خودروی لوکس خارجی بود. درحالی‌که مأموران این مجرم را هنگام ارتکاب جرم غافلگیر کرده بودند، او به تلاش برای سرقت از این خودرو اعتراف کرد و به کلانتری منتقل شد.

اعتراف به 8سرقت
شواهد نشان می‌داد که محدوده تعیین شده برای اقامت این زندانی در همان حوالی بود و او گاهی شب‌ها برای سرقت از محدوده خارج می‌شد. وقتی وی تحت بازجویی قرار گرفت به سرقت دستگاه ردیاب 8خودرو اعتراف کرد. او گفت:‌ شب‌ها وقتی خیابان خلوت می‌شد از خانه‌مان که در همان نزدیکی است، بیرون می‌آمدم و لوازم داخلی خودروهای لوکس، به‌خصوص ردیاب آنها را سرقت می‌کردم که در این مدت موفق به 8سرقت شدم.
سرهنگ علی قاسم‌پور، رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در این‌باره گفت: پلیس با مهارت، درایت، هوشیاری و تجهیزات فنی‌ای که در اختیار دارد، تمام سارقان حرفه‌ای سابقه‌دار را پایش و کنترل می‌کند و درصورت ارتکاب جرم بلافاصله حین ارتکاب آنها را دستگیر و با آنها برخورد خواهد کرد. همچنین سارقانی که با پابند الکترونیکی دستگیر ‌شوند، غیراز محکومیتی که برای آنها درنظر گرفته می‌شود، به دوران تحت‌نظر بودن‌شان نیز افزوده خواهد شد. به‌گفته وی، هم‌اکنون متهم در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات برای شناسایی مالخر و همدستان احتمالی متهم ادامه دارد.

9نکته مهم درباره پابند الکترونیک


 

این خبر را به اشتراک بگذارید