• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212270
+
-

نسل بعدی هواپیماها از راه می‌رسد

صنایع هوایی
نسل بعدی هواپیماها از راه می‌رسد

گفته می‌شود مصرف سوخت و تولید کربن نسل بعدی هواپیماها ۵۰درصد کمتر و در عین حال کابین آنها دارای طرحی چشمگیر با صندلی‌هایی شبیه به سالن‌های تئاتر است.
به‌گزارش سان دیلی، طرح پیشنهادی برای این نوع جدید از این هواپیما، طرح بدنه و بال ترکیبی است. در طراحی این هواپیما، بدنه‌ای پهن و مسطح که به سمت بیرون یک جفت بال دارد درنظر گرفته شده است، بدون اینکه خط جداکننده واضحی بال را از بدنه جدا کند.
چندین مزیت کلیدی همراه با این طراحی است و به‌همین دلیل است که غول‌های هواپیماهای تجاری بوئینگ و ایرباس هر دو با این ایده دست و پنجه نرم می‌کنند، اما نتوانسته‌اند آن را در مرحله آزمایش قرار دهند. با این حال، استارت‌آپی به‌نام JetZero، روی این طراحی انقلابی کار می‌کند تا آن را تا پایان این دهه وارد فضای تجاری کند.
بزرگ‌ترین مزیت این طراحی، شکل آیرودینامیکی بدنه آن است که باعث کاهش نیروی کشش و افزایش ارتفاع می‌شود و به هواپیما اجازه می‌دهد در ارتفاعات بالاتر در هوای رقیق‌تر با سوخت کمتر حرکت کند. این نوع طراحی نسبت به شکل لوله‌ای معمولی، باعث اوج گرفتن بیشتر می‌شود، بنابراین به سطح بال زیادی نیاز ندارد. از آنجا که از نظر آیرودینامیکی بسیار پایدارتر است، بنابراین نیازی به بال عقب ندارد که منجر به کاهش چشمگیر در کشش و وزن می‌شود و  همین به کوچک‌تر شدن موتورها و در نتیجه کاهش وزن بیشتر کمک می‌کند. مارک پیج  مؤسس این استارت‌آپ، می‌گوید: «بال ترکیبی ۵۰درصد کارآمدتر است. مصرف سوخت این هواپیما نصف هواپیماهای لوله‌ای و بالدار است.» نخستین هواپیمای جت زیرو، اگر به واقعیت تبدیل شود، برای جایگزینی بوئینگ۷۶۷ طراحی شده و هدف آن حمل حداقل ۲۵۰مسافر و ارائه برد بیش از 8هزار کیلومتری است. البته فرودگاه‌ها هم باید کمی فضای خود را تغییر دهند تا با این هواپیمای پهن سازگار شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید