• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 11 تیر 1403
کد مطلب : 228747
+
-

صدای کنسرت به تختگاه تخت جمشید نمی‌رسد

نخستین کنسرت موسیقی پس از انقلاب اسلامی ایران در تخت جمشید برگزار شد و علیرضا قربانی در نگرانی دوستداران میراث فرهنگی از تأثیر ارتعاشات صوتی بر سازه‌های تخت جمشید روی استیج رفت و برای تماشاگران خواند. پیش‌تر نظرات موافق و مخالف متعددی نسبت به برگزاری این کنسرت در این میراث جهانی ایران منتشر شده‌بود.
علیرضا عسگری چاوردی، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید پیش از برگزاری این کنسرت گفته بود که اگر ارتعاشات صدا به تخت‌جمشید برسد اجرا در لحظه متوقف می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس اما عصر دیروز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: کنسرت موسیقی در ۵۰متری صفه انجام می‌شود و تمام بلندگوها پشتشان به صفه است و اساساً هیچ صوتی به تختگاه نمی‌رسد.
محمد ثابت اقلیدی تصریح کرد: شب قبل از اجرا همراه با گروه کارشناسان میراث فرهنگی از مکان آماده شده برای برگزاری کنسرت و پشت استیج تست گرفتیم و مشخص شد که هیچ صدایی به تختگاه تخت جمشید نمی‌رسد.
وی یادآور شد: هرکس نگران است و نسبت به برگزاری کنسرت اعتراض دارد، می‌تواند به پشت استیج بیاید و از نزدیک مشاهده کند که هیچ صدایی به تختگاه تخت جمشید نمی‌رسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس، برگزاری این کنسرت را یک اتفاق بزرگ برای رونق صنعت گردشگری فارس خواند و گفت: این یک اتفاق بزرگ برای استان فارس است و خیالتان را راحت می‌کنم که هیچ صدایی پشت استیج کنسرت نیست که بخواهد به آثار تاریخی ما آسیبی برساند.
ثابت اقلیدی با بیان اینکه استقبال از این کنسرت بسیار بالا بوده است، به‌طوری که اکثر بلیت‌ها در خارج از استان فارس به فروش رفته است، گفت: برگزاری چنین رویدادهایی هم باعث رونق گردشگری و به تبع آن رونق اقتصادی استان و هم باعث ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه می‌شود.
با توجه به اظهارات مطرح شده درخصوص برپایی کنسرت موسیقی در 50 متری صفه تخت جمشید به نظر می‌رسد آسیب های ناشی از صوت به آثار این میراث جهانی آسیب نزند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید