• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
جمعه 30 تیر 1402
کد مطلب : 197876
+
-

حکایت اشک‌ها و لبخندها

حکایت اشک‌ها و لبخندها

در میان خبرهای تلخ و شیرین روزهای گذشته، بعضی نام‌های مشهور دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و بعضی افراد ناشناس به شهرت رسیدند.یکی رکوردشکن شد و مدال طلای جهانی گرفت و دیگری بر قله افتخار علمی ایستاد و یکی هم جانش را فدای هموطنانش کرد و همگی چهره‌های خبرساز هفته شدند.

علمی
بانوی ایرانی  کاشف پادزهر   قرص برنج

برای یک بانوی ایرانی بالارفتن از پله‌های موفقیت علمی و ایستادن بر قله افتخار، با تحسین و توجه وطن‌دوستان همراه است. فاطمه فرجادیان یکی از بانوان افتخارآفرین اهل شیراز و مخترع و پژوهشگر در زمینه علم شیمی است که توانسته رمز و راز جدیدی در زمینه دارو کشف و اختراع کند و به‌تازگی به‌عنوان عضوی از دانشمندان برتر جهان شناخته شده است. فرجادیان، متولد سال 1359و دارای دکتری رشته شیمی پلیمر و جزو 2درصد دانشمند برتر جهان شناخته و معرفی شده است. او فرصت مطالعاتی را در دانشگاه دویسبورگ-اسن آلمان گذرانده و درحال حاضر دانشیار مرکز تحقیقات علوم دارویی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. فرجادیان اکنون یکی از دانشمندان برتر جهان شناخته شده و تازه‌ترین یافته‌های او، در زمینه پادزهر قرص برنج و درمان قطعی مسمومیت با این زهر است که در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد. فرجادیان گفته یقینا امکان مهاجرت برای دانشمندان وجود دارد و این موقعیت چند باری برای او هم فراهم شده؛ اما به‌خاطر احساس مسئولیت‌پذیری در شغل محول شده و دینی که به وطن دارد، از آن صرف‌نظر کرده است.

افتخارآفرینی در کارزار جهانی

افتخارآفرینی تیم المپیاد فیزیک کشورمان در پنجاه‌و‌سومین المپیاد جهانی از آن دست خبرهایی بود که لبخند شادی بر لبان میلیون‌ها ایرانی نشاند. تیم المپیاد فیزیک کشورمان در این رقابت جهانی در توکیوی ژاپن، موفق به دریافت 4مدال نقره و یک مدال برنز شد. نمایندگان اعزامی تیم کشورمان با کسب این امتیاز، نام کشورمان را در میان 80کشور جهان، در رتبه هفدهم نشاندند. این خبر وقتی به کام‌مان شیرین‌تر می‌شود که بدانیم تیم ملی ایران در دوره گذشته که به میزبانی سوئیس برگزار شد، در میان ۷۸ کشور با ۲ نشان نقره و ۳نشان برنز، رتبه بیست‌و‌نهم جهانی را به‌دست آورد. نمایندگان ایران در این دوره از رقابت‌ها، مهدی شیرین بیان، سیدمحمد مهدی موسوی، علی قنبری، سینا فتحی و شایان فیض بودند که در پایان رقابت‌ها مهدی شیرین‌بیان، سیدمحمد مهدی موسوی، علی قنبری و سینا فتحی مدال نقره و شایان فیض اسکوئی مدال برنز به گردن آویختند.

ورزشی
رکوردشکنی و کسب سهمیه پارادو ومیدانی المپیک

امکان ندارد مسابقات ورزشی بین‌المللی برگزار شود و نامی از ورزشکاران پرتلاش ایرانی در میان برنده‌ها و مدال‌آورهای جهانی مطرح نباشد. در تازه‌ترین افتخارآفرینی ورزشکاران کشورمان، در رقابت‌های پارا دو‌ و میدانی قهرمانی جهان، یاسین خسروی ملی‌پوش دو و میدانی جانبازان و معلولان موفق شده در ماده پرتاب وزنه کلاس F57 با ثبت رکورد 01/16متر ضمن شکستن رکورد جهان، مدال طلا و عنوان قهرمانی را از آن خود و سهمیه پارالمپیک 2024پاریس را کسب کند تا تعداد سهمیه‌های کشورمان به عدد 9برسد. در این رقابت‌ها در میان ورزشکاران ایران، یاسین خسروی و سعید افروز به همراه رشید مسجدی به مدال طلا، مهدی اولاد به مدال‌های طلا و نقره، امیر خسروانی و علی پیروج به مدال نقره و هاشمیه متقیان به مدال برنز دست یافته‌اند. یاسین خسروی ورزشکار اهل بانه، بعد از شکستن رکورد جهان و سجده بر پرچم ایران، تمام توان و انرژی باقیمانده‌اش بعد از قهرمانی را در ساق‌های پای خود جمع کرد تا چند متر با پرچم سبز و سفید سرخ ایرانمان مقابل دوربین‌ها دور افتخار بزند. او سال گذشته نیز در تورنمنت جهانی امارات صاحب نشان طلا شد.

مجتبی جباری کتابفروش شد

ورود چهره‌های مشهور به مشاغل متفاوت همیشه سوژه جالبی برای طرفداران آنها بوده است. این هفته مجتبی جباری، کاپیتان سابق تیم استقلال، ستاره دهه‌های 80و 90این تیم که با نمایش فوق‌العاده در زمین بازی و اخلاق منحصربه‌فردش، محبوبیت چشمگیری در میان هواداران این تیم داشت، با راه‌اندازی یک کتابفروشی حسابی خبرساز شد. یکی از نکاتی که این بازیکن را در انتهای دوران بازی و پس از آن متمایز کرد، علاقه ویژه او به فرهنگ و هنر بود. سرمایه‌گذاری در یک اثر سینمایی یا حمایت از اجراهای تئاتر و دوستی نزدیک با اهالی هنر نشانه این علاقه بود. حالا این هافبک شناخته‌شده، با کتابفروشی بر سر زبان‌ها افتاده است. کتابفروشی او در خیابان ولیعصر(عج) با حضور شماری از چهره‌های شناخته‌شده افتتاح شد. استقبال از حرکت مجتبی جباری در فضای مجازی و تحسین او به‌عنوان یک بازیکن فوتبال که علاقه‌مند به مباحث فرهنگی و هنری است، نشان می‌دهد مردم هم از این حرکت او به‌صورت ویژه استقبال کردند. گویا جباری بعد از بازنشستگی از فوتبال پیشنهاد بازی در تئاتر و سینما را هم داشته ولی نپذیرفته و ترجیح داده به فعالیت در زمینه کتاب روی بیاورد.

سیاسی
بی‌حرف و ادعا به شهادت رسیده‌اند...


شهادت امیر حسین‌پور که هفته گذشته حین ماموریت گشت‌های تامین امنیت پایدار و محله محور به نام گشت رضویون توسط یک فرد مورد تهاجم قرار گرفت و از ناحیه سر و چشم مجروح شد، جزو تلخ‌ترین اخبار این روزها بود. این شهید مدافع امنیت در خردادماه سال 1375در تبریز متولد شد و پدر و مادر نامش را امیر گذاشتند تا یک عمر زیر سایه امیرالمومنین(ع) باشد. پسر عزیز مادر قد کشید و سرباز ولایت بود و سرانجام برای تأمین امنیت پایدار محله در ماموریت تبریز بر اثر درگیری با اشرار مجروح شد. شدت جراحات به حدی بوده که با وجود تلاش پزشکان، بعد از گذشت 4روز تحمل جراحات شدید عصر روز شنبه به یاران شهیدش پیوست. شهید حسین‌پور، دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه تبریز و مسئول عملیات پایگاه شهید تصمیمی بود که بیش از ۱۵ سال سابقه عضویت در بسیج داشت و تکنیسین فیزیوتراپ و کاردرمانگر بود و از کودکی عضو بسیج دانش‌آموزی و در پایگاه‌ محلات و پایگاه‌های بسیج مشارکت بسیار فعالی در امور جهادی داشت.پیکر مطهرش، روز سه‌شنبه 27تیرماه، بر دوش مردم شهیدپرور تبریز تشییع شد.

اجتماعی
من از حسین دم می‌زنم


یکی از مداحان اهل‌بیت(ع) که در شب‌های‌ماه محرم با راه‌اندازی پویش روضه خیابانی در کوچه و خیابان‌های محله باغ فیض و مقابل منزل خانواده شهدای محله روضه‌خوانی می‌کند، مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. هر چند نخستین بار نیست که مرتضی متشرعی با شروع‌ماه محرم در خیابان روضه می‌خواند؛ متشرعی از 4سال پیش از نخستین شب‌ماه محرم تا 40شب در کوچه و خیابان‌های محله باغ فیض روضه‌خوانی می‌کند. نحوه برگزاری این مراسم که به مدد و کمک‌رسانی کانون خدمت خادم‌یاران رضوی محله باغ‌فیض و نوجوانان مجموعه تربیتی و فرهنگی شهدای باغ‌فیض برپا می‌شود به این صورت است که یک ساعت قبل از مراسم، خادمان فضاسازی لازم را انجام می‌دهند و صندلی‌ها مقابل منزل خانواده شهید چیده می‌شود، سپس قرائت بخشی از وصایای شهید توسط نوجوانان، روضه‌خوانی و سینه‌زنی انجام می‌شود. رسم برگزاری روضه‌ در خیابان در محرم سال ۱۳۹۹ با عنوان پویش هر کوچه یک حسینیه راه‌اندازی شد که در آن سال بسیاری از مداحان سرشناس ازجمله متشرعی در خیابان‌های کشور گوش‌ها را مهمان روضه‌ و ذکر امام حسین(ع) کردند.

حوادث
بابک زنجانی در انتظار اعدام

در میان مفسدان اقتصادی که نامشان در رسانه‌ها جنجالی شد، بابک زنجانی معروف‌ترین است. این هفته دوباره این نام به صدر اخبار آمد. زنجانی که به اعدام و رد مال محکوم شده، از بدو بازداشت تاکنون در زندان است، اقدامات رد مال او بدون وقفه در حال انجام و حتی یک روز مرخصی هم نرفته است. زنجانی در سال 1398وارد زندان اوین و محکوم به تحمل 5سال حبس شد و 155میلیارد ریال جریمه و انفصال از خدمت دارد، اما پس از ابتلا به بیماری در اردیبهشت‌ماه سال 1402با تشخیص پزشک به مرکز درمانی خارج از زندان اعزام و بستری شد. نخستین بار سال 1391بود که یک وب‌سایت خبری، در مطلبی با عنوان «چگونه می‌توان در ایران یک شبه مولتی میلیاردر شد؟» اسم و مشخصات و تصویر بابک زنجانی را منتشر و او را یکی از بزرگ‌ترین و ناشناخته‌ترین پدرخوانده‌های اقتصاد ایران توصیف کرد که در معاملات نفتی، هتلداری، هواپیمایی و... دست داشت. در آن زمان گفته شد که اتحادیه اروپا نام بابک زنجانی را به‌دلیل گردش هنگفت اموال و حساب‌هایش، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

هنری
درگذشت دوبلور سوباسا و تسلیت ژاپنی‌ها به ایران

خبر درگذشت علی محمد اشکبوس دوبلور پیشکسوت، کام هنرمندان به‌ویژه اهالی دوبله را تلخ کرد. زنده‌یاد اشکبوس که صدای رسا و گرم او باب طبع نقش‌های افراد میانسال و جا افتاده بود، فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه صداپیشگی و گویندگی را از سال 1340آغاز کرد و جدای از کار دوبله و گویندگی، در نگارش دیالوگ‌ها هم دستیار مدیران دوبلاژ بود. از نمونه صداهای زنده‌یاد اشکبوس باید از فیلم‌های «دزد دوچرخه» و سریال «مدار صفر درجه» و انیمیشن‌های «هاچ زنبورعسل» و «فوتبالیست‌ها» نام برد. نکته جالب توجه این بود که سفارت ژاپن به درگذشت این هنرمند عزیز واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در تاریخ 23تیرماه جناب آقای علی محمد اشکبوس، صداپیشه ایرانی چشم از جهان فروبست. آقای اشکبوس دوبلور فارسی انیمه‌های محبوب ژاپنی مانند «کاپیتان سوباسا (فوتبالیست‌ها)» و «هاچ زنبور عسل» را برعهده داشت و ازجمله افرادی بود که در محبوبیت انیمه‌های ژاپنی در ایران نقش بسزایی را ایفا کرد. بدینوسیله سفارت ژاپن در ایران در پی درگذشت آقای اشکبوس مراتب تسلیت خود را اعلام می‌دارد.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید