• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196596
+
-

رنج زندگی پرحرارت در زمین

جهان نما
رنج زندگی پرحرارت در زمین

اگر این روزها احساس می‌کنید کمی همه‌‌چیز گرم‌تر و تفتیده‌تر است، تنها نیستید چون کره زمین، گرم‌ترین روز تاریخ خود را همین دوشنبه تجربه کرده و دانشمندان درباره روزهای داغ بیشتری در آینده هشدار داده‌اند.
دانشمندان گفته‌اند میانگین دما در سراسر کره زمین، در این روز برای نخستین بار به 17درجه سانتی‌گراد رسیده‌که بالاترین حدی است که تا حالا ضبط شده. دمای زمین، از انتهای قرن نوزدهم ثبت می‌شود و هر بار که گفته می‌شود رکورد گرما یا سرما شکسته شده، به همین بازه اشاره می‌شود. البته موج گرمایی که ما در این عصر تجربه می‌کنیم، به‌خاطر شرایط اقلیمی متاثر از فعالیت‌های انسانی، نشانه‌ای از یک بحران عمیق در آینده کره زمین و بشر است.
گرمای زیادی که این هفته ثبت شده، به‌خاطر ترکیبی از پدیده آب و هوایی ال‌نینو و همینطور انتشار مداوم دی‌اکسیدکربن است. محققان معتقدند که در ماه‌های پیش رو، همزمان با قوی‌تر شدن پدیده ال نینو، رکوردهای نگران‌کننده بیشتری پیش روی ماست.
افزایش شدید دما، در 6 ماهه اخیر یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های دانشمندان بوده است. گرمای تابستانی بی‌سابقه در اسپانیا‌و همینطور کشورهای آسیایی، همینطور گرمای رکوردشکن در دریاهایی که هرگز سابقه چنین افزایش دمایی را نداشته‌اند، زنگ خطر را برای دانشمندان به صدا درآورده‌اند.
میانگین دما دوشنبه دقیقا 17.01درجه بوده است. پیش از این گرم‌ترین روز زمین، در میانه تابستان 2016با دمای 16.92درجه سانتی‌گراد ثبت شده بود.
این گرما، میانگین کلی دمای کره زمین است و در مقایسه با نقاط داغی که ما خودمان چند تای آنها را در ایران داریم، ناچیز به شمار می‌آید. دمای نقاط مختلف دنیا، به‌صورت روزانه در ایستگاه‌های مختلف دنیا ثبت می‌شود و آماری از گرم‌ترین نقاط دنیا به تفکیک مناطق منتشر می‌شود. در ایران، دشت لوت یکی از گرم‌ترین نقاط دنیاست که چندبار با دماهای بالای 50، به‌عنوان گرم‌ترین نقطه دنیا انتخاب شده است. در یک مورد، دمای ثبت شده ایستگاه هواشناسی فرودگاه اهواز در تیر‌ماه سال 96شمسی، 54درجه سانتی‌گراد بوده است. این شهر در این سال‌ها بارها براساس پایش‌های ماهواره‌های ناسا به‌عنوان گرم‌ترین نقطه دنیا معرفی شده است. نکته نگران‌کننده درباره اهواز این است که یک شهر نسبتا بزرگ به‌شمار می‌رود و برخلاف دشت‌ها و دره‌ها، بیش از یک‌میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید