• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193681
+
-

صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در راه بورس

مقررات و ساختار تاسیس صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی تصویب شد

سازمان بورس، ساختار کلی تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی را تصویب و ابلاغ کرد. این صندوق‌ها می‌توانند قدرت مالی افراد را در زمان بازنشستگی افزایش دهند. به‌گزارش همشهری، در کنارصندوق‌های بازنشستگی اجباری که در بسیاری از کشورها برای کارکنان نهادهای مختلف تعریف شده است، صندوق‌های بازنشستگی خصوصی و اختیاری نیز وجود دارند که به کارفرما یا کارکنان یک بنگاه اقتصادی این اجازه را می‌دهند تا برای دوران بازنشستگی کارکنان خود یا به‌صورت خویش فرما، برنامه‌ریزی کنند. به بیان دیگر، در اغلب کشورها، یک طرح بازنشستگی پایه وجود دارد که افراد جامعه از این طرح به‌عنوان یک بیمه پایه استفاده می‌کنند؛ اغلب این طرح‌ها اجباری و سایر طرح‌های تکمیلی اختیاری‌اند.
بیمه‌های اجباری بازنشستگی که حداقل‌هایی را برای افراد جامعه فراهم می‌کنند، عموما دولتی‌اند و فرد می‌تواند طرح‌های تکمیلی را مازاد بر این حداقل‌ها، با توجه به شرایط خود تهیه کند. یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که از چندین دهه پیش در دنیا رواج پیدا کرده، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی‌اند که به سرعت در حال رشد هستند؛ به‌طوری که در حال حاضر، فقط در آمریکا تحت‌تأثیر رشد این صندوق‌ها، جمع کل ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی به 32 و در اتحادیه اروپا به 33هزار میلیارد دلار رسیده است اما در ایران تاکنون چنین صندوق‌هایی راه‌اندازی نشده است اما با مصوبه اخیر سازمان بورس، راه برای تاسیس این صندوق‌ها هموار شده است.

راه‌اندازی صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی
پس از تدوین طرح‌های اولیه این صندوق‌ها در ماه‌های گذشته،‌سازمان بورس از تصویب ساختار کلی تاسیس این صندوق‌ها خبر داد و به‌نظر می‌رسد ظرف ماه‌های آینده با توجه به جذابیت این صندوق‌ها، شاهد آغاز به‌کار نخستین دسته از این صندوق‌ها در بازار سرمایه باشیم. ساختار کلی این صندوق به این شکل است که ابتدا کارفرما نوع و میزان سرمایه‌گذاری موردنظر خود را برای تاسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری تکمیلی مشخص ‌ و سپس با همکاری نهاد‌های مالی فعال در بازار سرمایه مجوز‌های لازم برای تاسیس این صندوق را از سازمان بورس دریافت می‌کند. در نهایت این طرح در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد و کارمندان نیز براساس شرایط خود در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنند.
در واقع این صندوق 3 رکن اساسی دارد که رکن اول کارفرما یعنی سازمان یا شرکتی است که متقاضی تاسیس صندوق بازنشستگی است، رکن دوم آن کارکنان این سازمان هستند و رکن سوم نیز مدیر صندوق است که باید از نهاد‌های فعال بازار سرمایه انتخاب شود تا مدیریت صندوق را بر عهده بگیرد.
کارفرما از طریق مدیر صندوق و به نمایندگی از کارکنان، وجوه مربوط به پس انداز بازنشستگی را تجمیع و سرمایه‌گذاری و به ازای میزان مبالغی که هر یک از کارکنان پرداخت کرده‌اند، گواهی سرمایه‌گذاری صادر می‌کند. در نهایت کارکنان شرکت یا سازمان در زمان بازنشستگی یا از کار افتادگی متناسب با میزان سرمایه‌گذاری که در صندوق کرده‌اند از مزایای مالی صندوق بهره‌مند می‌شوند. همچنین در زمان فوت نیروی کار این منابع به ورثه او تعلق خواهد گرفت.

منابع مالی صندوق
سازمان بورس اعلام کرده، حداقل سرمایه لازم برای تاسیس چنین صندوق‌هایی 500میلیارد تومان و حداقل تعداد سرمایه‌گذار ۵۰۰نفر است. همچنین سرمایه ثبت شده مدیر صندوق باید حداقل 100میلیارد تومان باشد. صندوق از نظر ترکیب دارایی در سهام با ویژگی شاخصی یا صندوق در صندوق سهامی است. همچنین صندوق دارای 3نوع واحد سرمایه‌گذاری عادی است. واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع اول که طبق اعلام کارفرما به نام خودش صادر می‌شود؛ واحدهای سرمایه‌گذاری نوع دوم که طبق اعلام کارفرما به نام نیروی کار صادر می‌شود و واحدهای سرمایه‌گذاری نوع سوم که واحدهایی هستند که سایر سرمایه‌گذاران در زمان پذیره‌نویسی و یا در زمان فعالیت صندوق می‌توانند آن را بخرند. انتظار می‌رود در صورت توسعه این صندوق‌ها، در بازار سرمایه منابع زیادی جذب این صندوق‌ها شود و این پتانسیل وجود دارد که چند برابر ارزش کنونی صندوق‌های فعلی سرمایه‌گذاری، منابع مالی جذب این صندوق‌ها شود. به زعم کارشناسان، این صندوق علاوه برای منافعی که برای بازنشسته‌ها دارند، می‌توانند منابع بلندمدتی را برای بازار سرمایه فراهم کنند که منجر به توسعه بازار سرمایه شود. ضمن این که این صندوق‌ها می‌توانند نقش بسیار مؤثری در ترویج سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید