• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 آبان 1401
کد مطلب : 175953
+
-

واریز منابع جدید به بورس از محل صندوق توسعه ملی

نمایندگان مجلس، بر واریز بدهی‌های معوق صندوق توسعه ملی به بورس تأکید کردند

نمایندگان مجلس ضمن حمایت از واریز بدهی معوق صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه از پیگیری فوری برای وصول وام‌ها و تسهیلات پرداخت شده صندوق توسعه ملی خبر دادند. آمار‌ها نشان می‌دهد این صندوق طبق مصوبات قبلی باید 7هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.تأکید نمایندگان مجلس برای تزریق منابع از سوی صندوق توسعه ملی به بورس در شرایطی انجام می‌شود که روز دوشنبه رئیس سازمان بورس از آغاز تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازارسهام خبر داده بود.
به‌گزارش همشهری، نزول‌های دنباله دار شاخص بورس تهران در ماه‌های گذشته موجب شد تا سازمان بورس از ابتدای هفته جاری بسته 10بندی حمایت از بازار سرمایه را به اجرا در بیاورد یکی از مهم‌ترین مفاد این بسته تزریق منابع جدید به بازار سهام است تا از این طریق جلوی نزول شاخص بورس گرفته شود. آمار‌ها نشان می‌دهد تزریق منابع جدید از روز شنبه آغاز شده و بخش اصلی این منابع از صندوق توسعه ملی به بازار سهام تزریق شده است ولی هنوز از رقم دقیق پول‌هایی که به بورس تزریق شده اطلاعی در درست نیست اما آنطور که روز دوشنبه رئیس سازمان بورس خبر داد: با پیگیری‌های انجام شده، منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به بازار سهام وارد شده و برای نخستین بار این صندوق با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرده است.
مجید عشقی تأکید کرد: صندوق توسعه ملی که یک منبع بین‌ نسلی به‌حساب می‌آید، دارایی ارزنده‌ای را در قیمت‌های بسیار نازلی اندوخته کرده و این اقدام برای کشور و شرایط فعلی بازار سهام مناسب است؛ امیدواریم این اقدام در آینده نیز تداوم پیدا کند.

تأکید بر تزریق مبالغ معوق
به‌دنبال آغاز تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به بورس روز گذشته نمایندگان مجلس تأکید کردند باید بدهی معوق صندوق توسعه ملی نیز به بورس تزریق شود. اشاره نمایندگان مجلس به آن بخش از پول‌هایی است که طبق مصوبات قبلی، صندوق توسعه ملی باید وارد بورس می‌کرد اما این کار تاکنون انجام نشده است.
جبارکوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس دیروز در این‌باره گفت: صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بدهکار است. بنابراین اولویت اول صندوق توسعه ملی باید صندوق تثبیت باشد تا در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری شود و ثبات لازم را در بورس ایجاد کند.
حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در این‌باره گفت: در کمیسیون صنایع و معادن طی جلساتی که با مسئولان بانک مرکزی برگزار شد گزارش‌های مفصلی از معوقات بانکی به صندوق توسعه ملی ارائه شد که در آن جلسات مشخص شد معوقات زیادی بابت تسهیلاتی که صندوق به برخی نهادها و سازمان‌ها داده و هنوز بازنگشته است، وجود دارد. او تأکید کرد: بانک مرکزی هیأتی تشکیل داده تا بحث معوقات را پیگیری و نسبت به بازگشت آنها به بدنه صندوق جدی‌تر عمل کنند. امید است با بازپرداخت مبالغ مورد نظر، صندوق بتواند معوقات خود به صندوق تثبیت را پرداخت کند تا بازار سرمایه را از وضعیت حال خارج کند.
علیرضا شهبازی، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: کسانی که از صندوق توسعه ملی وام گرفته بودند آنطور که باید برای بازگشت پرداختی‌های خود اقدام نکرده‌اند که امید است با بازگشت منابع، تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه با سرعت بیشتری انجام شود.
محسن زنگنه یکی دیگر از نماینده‌های مجلس نیز درباره بند تزریق منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه که در بسته ۱۰بندی حمایت فوری از بازار سرمایه آمده است، گفت: با این بند بسیار موافق هستم چرا که صندوق تثبیت براساس قانون باید از سوی صندوق توسعه تغذیه و تامین اعتبار شود. به‌گفته او اصل کار خوب است اما مبالغی که دولت سرمایه‌گذاری می‌کند باید به سمت بازارگردانی پیش برود و حتی صندوق تثبیت را سودآور و دارای ارزش افزوده کند.

میزان منابعی که باید واریز شود
ماجرای تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس به 2سال پیش بازمی‌گردد که شاخص بورس از 20مرداد ماه شروع به نزول کرد. در آن زمان مقرر شد یک درصد از منابع این صندوق به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود و این صندوق از طریق این منابع از بورس حمایت کند.
بر این اساس مقرر شد معادل ریالی   510میلیون دلار به‌صورت تدریجی در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری شود که این مبلغ به نرخ سامانه معاملات الکترونیک حدود 12هزار میلیارد تومان بود.
طبق اعلام صندوق توسعه ملی، این صندوق تاکنون در 5مرحله مبالغ مختلفی را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کرده است. نخستین واریزی در پنجم آذرماه سال1399 و به میزان 1000میلیارد تومان بود. اردیبهشت سال قبل نیز 1034میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد. 30دی ماه سال گذشته نیز در سومین مرحله 650میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص یافت.در سال‌جاری نیز طی دو مرحله ابتدا در اردیبهشت و سپس تیر ماه به‌ترتیب 1300 و 1000میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد.
بنابراین و طبق توافق اولیه از 12هزار میلیارد تومانی که صندوق توسعه ملی باید پرداخت می‌کرد، 5هزار میلیارد واریز و 7هزار میلیارد تومان باقی مانده است.
از 7هزار میلیارد تومان باقی مانده 3هزار میلیارد تومان بایداز محل مطالبات صندوق توسعه ملی از سازمان امور مالیاتی و مابقی نیز از منابع در اختیار صندوق پرداخت شود. این به‌معنای آن است که درصورت وصول یا دریافت مطالبات این صندوق از سایر نهاد‌ها دست این صندوق برای تزریق منابع مالی به بازار سهام باز می‌شود و این همان موضوعی است که روز گذشته نمایندگان مجلس بر آن تأکید و اعلام کردند نهاد‌هایی که به این صندوق بدهکار هستند باید بدهی‌شان را پرداخت کنند تا این صندوق بتواند به تعهدات خود در قبال بورس عمل کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید