۲۶درصد خودروها در معاینه فنی رد شدند
برپایی نشست خبری مدیرعامل ستاد معاینه فنی
سیدمحمد فخار؛ روزنامهنگار
در سال گذشته از 4.5میلیون خودروی سواری تهران 1.7میلیون خودرو معاینه فنی تهران را دریافت کردند که 37درصد کل سواریهای این شهر است. در عین حال از 4.3میلیون موتورسیکلت پلاک تهران، 500موتور معاینه فنی گرفتند که عددی کمتر از 0.03درصد کل موتورهای این شهر است.
بهگزارش همشهری، در تهران، کنترل ایمنی و گازهای خروجی وسایل از نان شب واجبتر است. شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در نشست خبری اعلام کرد: معاینه فنی اول از منظر کاهش آلودگی هوا و دوم از جهت ایمنی فنی یک الزام رانندگی است و تمامی راکبان وسایل نقلیه ملزم هستند برای حصول اطمینان از وسیله خود نسبت به اخذ گواهی مربوطه اقدام کنند. برگه گواهی معاینه فنی یعنی ضمانتی برای یک رانندگی ایمن. در پایش خودروها متوجه شدیم که ۲۶درصد خودروها در سالجاری در زمان مراجعه موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشدند. آنگونه که ستاد معاینه فنی اعلام کرده، سال گذشته 1.7میلیون خودرو در 56خط معاینه فنی تهران گواهی خود را دریافت کردند و طی روزهای گذشته از امسال این تعداد به ۳۶۵هزار خودرو رسیده است. در بخش خودروهای سنگین نیز سال گذشته مجموعا ۷هزار خودرو به مراکز مراجعه کردند که بیشتر آنها شامل اتوبوسهای شهری میشد. اما یکی از خدماتی که خلأ آن در مراکز معاینه احساس میشد، عدموجود تعمیرگاه برای بانوان بود. طبق آمار بهدست آمده، ۳۰درصد از مراجعان معاینه فنی بانوان هستند و بعد از احصای آمار مشخص شد مرکز آبشناسان بیشترین مراجعه بانوان را دارد؛ بنابراین باتوجه به درخواست بانوان نخستین تعمیرگاه بانوان را در مرکز آبشناسان در بهمن سال گذشته افتتاح کردیم. همچنین برای بانوانی که در حوزه تعمیر خودرو متخصص هستند و جایی برای ارائه تخصص خود ندارند، در سالجاری دومین مرکز بانوان افتتاح خواهد شد.آغاز بهکار ۸ خط سیار معاینه فنی تا یکماه آینده و افزوده شدن ظرفیت 200هزار خودرویی به مراکز تهران خبر دیگر مالکی بود که ظرفیت کل مراکز معاینه فنی تهران را به ۳میلیون خودرو در سال میرساند. خبر دیگر اینکه از ابتدای سال ۱۸درصد از خودروهای مراجعهکننده موفق به اخذ گواهی شدند. همچنین این خبر منتشر شد که مرکز معاینه فنی چمران نیز بهعنوان معاینه تخصصی تاکسی بهزودی افتتاح میشود. مدیرعامل ستاد معاینه فنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سنوات گذشته اگر شهروندی اینترنتی برای معاینه فنی اقدام میکرد باید عوارضش را میپرداخت. در زمان وضع این قانون افراد کمتری از این روش برای نوبتدهی استفاده میکردند، اما الان بهتر است در این رویکرد تجدید نظر شود تا شاهد مراجعه شهروندان به مراکز معاینه فنی خارج از پایتخت نباشیم. مالکی در پاسخ به سؤالی درباره طرح پایش گفت: طرح پایش درخواستی بود که از طرف ستاد معاینه فنی مطرح شد. ما در زمان سرما و تشدید آلودگی به فکر معاینه فنی میافتیم، اما برای نخستینبار قبل از تشدید آلودگی خودروهای سبک را هم به جهت آلاینده بودن متوقف کردیم. امیدوارم بررسی دادههای میدانی ما به پلیس کمک کند. طرح کاهش هم در 3فاز انجام شد و در فاز نخست خودروهایی که در طرح ترافیک قرار داشتند و معاینه فنی نداشتند، جریمه میشدند و در فاز دوم نیز خودروهایی که در سطح شهر تهران تردد میکردند، جریمه میشدند.