• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 16 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191015
+
-

رونق بازار‌سنگ‌فروشان در گرو طرح‌تفصیلی

مدت‌هاست که محدوده بازار سنگ‌فروشان منطقه5، به‌دلیل فقدان طرح تفصیلی، امکان توسعه ندارد

گزارش
رونق بازار‌سنگ‌فروشان در گرو طرح‌تفصیلی

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

سال‌هاست که در انتهای بزرگراه حکیم غرب، در خیابانی به نام اندیشه جنوبی، بازار سنگ تهران که به شهر سنگ معروف شده، جا خوش کرده است. در این بازار سنگ تهران که حسابی به شهرت رسیده و یکی از مراکز تجاری مهم در حوزه فروش سنگ در تهران به‌حساب می‌آید، انواع سنگ‌ها‌ از جمله تراورتن، تراونیکس، سنگ‌های چینی، گرانیت، لایم استون، مرمر و... وجود دارند.
شهرسنگ درحال حاضر یکی از مهم‌ترین مراکز فروش سنگ ساختمانی در منطقه5تهران محسوب می‌شود، اما این منطقه نیز مانند بازار‌های قدیمی کالا‌های خاص،  دارای مشکلاتی درخصوص طرح تفصیلی و وجود موانع برای نوسازی است. درواقع عدم‌به‌روز‌رسانی طرح تفصیلی طی سال‌های گذشته مالکان این منطقه را نیز دچار مشکل کرده و برای ساماندهی این بازار نمی‌توان اقدام خاصی انجام داد. نمونه مشابه شهرسنگ در برخی مناطق دیگر تهران نیز وجود دارد، اما بازار‌هایی که با مصالح ساختمانی ارتباط دارند، معمولا در مناطق جنوبی یا در حریم و حاشیه بزرگراه‌ها ایجاد می‌شوند.
در همین رابطه، احسان شریفی، شهردار منطقه5 به همشهری، می‌گوید: شهرسنگ از شمال، در حدفاصل بزرگراه شهید حکیم، از غرب رودخانه کن و از جنوب نیز در محدوده پارک ارم قرار دارد. این مجموعه حدود 50هکتار است و مهم‌ترین مسئله‌ای که در این منطقه دیده می‌شود وجود بازاری است که از اوایل دهه70 شکل گرفته است. او ادامه داد: این بازار سال‌های گذشته، براساس توافق شهرداری منطقه5 و سنگ‌فروشانی که در حاشیه بزرگراه شهید آیت‌الله کاشانی به‌صورت متفرقه مشغول به کار بودند، شکل می‌گیرد و شهرداری برای ساماندهی آنان، این مجموعه را واگذار کرده بود. این مجموعه 50هکتار است که بخشی از آن به بازار سنگ‌فروشان اختصاص دارد و بخش دیگر به‌صورت زمین باز است که از آن برای ایستگاه‌های برف‌روبی در زمستان یا خدمات دیگر شهری استفاده می‌کنیم. شهردار منطقه5 افزود: این محدوده ظرفیت بسیار خوبی برای شهر است و می‌تواند بخشی از سرانه‌هایی که در منطقه5 کسری آن مشهود است را جبران کند. علاوه بر این می‌تواند نمای خوب شهری داشته باشد که از ضلع جنوبی بوستان جوانمردان تا حاشیه رودخانه کن، امتداد پیدا می‌کند.

تعیین تکلیف‌ در تابستان
شریفی با اشاره به‌وجود معضلات شهرسازی در این منطقه، گفت: شهر سنگ فاقد طرح تفصیلی است و عملا به‌دلیل فقدان چنین طرحی، امکان ساخت‌وساز برای کسانی که مالکیت این زمین را دارند، وجود ندارد و نمی‌توانند عملا کاری کنند. یکی از کارهایی که در این دوره شهرداری شروع کردیم، انتخاب مشاور و طراحی طرح تفصیلی این منطقه بود که درحال حاضر مراحل اولیه را طی می‌کند و پیش‌بینی ما این است که تا تابستان طرح تفصیلی شهر سنگ نهایی شود.
او ادامه داد: گزارش فاز اولیه برای اصلاح طرح تفصیلی آماده شده، راهبردهای کلی شهرداری اعلام شده و منتظر هستیم که پیشنهاد مشخصی را ارائه دهند. اینکه چه میزان ساخت‌وساز بعد از تصویب طرح تفصیلی رونق می‌گیرد بستگی به سیاست کلی دارد که در نهایت در ماده5 به تصویب می‌رسد.

لزوم توسعه بازار سنگ در منطقه5
شهردار منطقه5 با تأکید بر اینکه آنچه مشخص است، اینکه بعد از تصویب طرح تفصیلی این منطقه بخش عمده‌ای از زمین به افزایش سرانه خدمات در شهر اختصاص پیدا خواهد کرد، اضافه کرد: همچنین بخش‌های دیگر به ساخت‌وساز مسکونی داده خواهد شد. وجود بازار سنگ در این محدوده این الزام را ایجاد می‌کند که بخش عمده زمین را برای ساماندهی این بازار اختصاص دهیم. این ظرفیت، ظرفیت خوبی برای توسعه شهری خواهد بود و مدیریت شهری به‌دنبال اجرای آن است.
طرح تفصیلی پایتخت در سال91 آخرین اصلاحات را داشت، اما شهر از حیث آنکه زنده و پویاست، نمی‌توان آن را با آخرین اصلاحاتی که 10سال پیش صورت گرفته است، اداره کرد. درواقع هرچند وقت یک‌بار مجددا در جای‌جای شهر با نقاطی مواجه می‌شویم که نیازمند توسعه و نوسازی هستند که طرح تفصیلی مانع از این اقدام می‌شود. منطقه5 درواقع نه‌تنها در محدوده شهرسنگ بلکه در سایر نقاط مانند محدوده روستای کن، با این مشکل درگیر شده است. مدتی می‌شود که اصلاح و ابلاغ طرح تفصیلی این منطقه مجدد در کمیسیون ماده5 مورد توجه قرار گرفته و در دست انجام است.

مکث
بازنگری در طرح تفصیلی منطقه

محمود فاطمی‌عقدا، سرپرست دبیرخانه کمیسیون ماده5 شهرداری تهران نیز در همین باره به خبرنگار همشهری، می‌گوید: طرح تفصیلی شهر تهران در سال91 ابلاغ شده و باتوجه به وضعیت شهر تهران و با انتظاری که از شهر به‌عنوان موجود زنده در حال پویایی و تغییر داریم، بالطبع نیازمند این هستیم که برخی از محدوده‌های شهر با در نظر گرفتن عملکردی که نیاز است، بازنگری شود. سرپرست دبیرخانه کمیسیون ماده5 شهرداری تهران افزود: یکی از مناطقی که می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بحث تفرجگاهی و خدماتی داشته باشد، منطقه کن است و در این منطقه ما شهرسنگ را داریم. سعی شده برای این محدوده باتوجه به عملکردی که باید برای شهر تهران داشته باشد، یک طراحی شهری مناسب پیش‌بینی شود. از سال 99 تا 1400 اقداماتی انجام شده، اما باتوجه به نیازهایی که منطقه دارد، طرح جدید مورد بازنگری قرار گرفته و در جریان بررسی در کمیسیون ماده5 و ابلاغ است. او افزود: 24هکتار محدوده شهر سنگ در این منطقه است و باتوجه به انتظاری که از شهرسنگ و بازار سنگ‌فروشان داریم، وضعیت موجود باید ساماندهی شود تا به یک بازار مناسب برای تزئینات سنگی تبدیل شود. امیدواریم ابلاغ و بررسی این طرح، به‌عنوان یک طرح جامع، منجر به بهره‌برداری صحیح از این اراضی و اثرات خوبی در توسعه منطقه5 باشد. فاطمی‌عقدا با اشاره به اینکه طرح تفصیلی این منطقه به‌دلیل گستردگی و تنوع کاربری‌های مختلفی که دارد، اولویت‌بندی شده است، ادامه داد: مشاوران طرح را ارائه دادند و در کمیسیون ماده5 باید مرتفع شود و برای اجرا برود. کل این طرح با هدف ساماندهی کسب‌وکار، باتوجه به ظرفیت‌هایی که در منطقه و حفظ جمعیت بومی داریم، در دست اصلاح قرار گرفته و این طرح می‌تواند باعث توسعه و رونق اقتصادی منطقه شود و به‌عنوان بخش اقتصادی فعال در منطقه5 باشد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید