• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 25 مرداد 1402
کد مطلب : 200151
+
-

طرح تفصیلی؛ نقشه راه مدیریت شهری

جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران به بررسی مصوبات کمیسیون ماده 5 اختصاص یافت

گزارش
طرح تفصیلی؛ نقشه راه مدیریت شهری

 فرناز محمدزاده- روزنامه‌نگار

یکصد و هفتادمین جلسه شورای شهر تهران روز گذشته با نطق پیش از دستور رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران پیرامون مصوبات کمیسیون ماده 5، کار خود را آغاز کرد و این موضوع مورد بحث و بررسی نمایندگان مردم قرار گرفت.

انتقاد عضو شورا به برخی از مصوبات کمیسیون ماده 5
مهدی عباسی به دستوراتی که در جلسه 2مردادماه کمیسیون ماده 5 بررسی شده، پرداخت. او اشاره کرد در جلسه، ۱۷ بند بررسی شد که تصمیم‌گیری درخصوص برخی از این بندها را که 3 عنصر بازنگری طرح تفصیلی، بازنگری طرح‌های موضعی و ... بود به تصمیمات بعدی موکول کردند. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، انتقاداتی نسبت به اعطای سیاست‌های تشویقی در بافت فرسوده صرفا در مناطق شمالی تهران، استقرار جمعیت 15هزار نفری در اراضی دوشان‌تپه در منطقه 13 به‌دنبال توافق صورت گرفته با ارتش و اجرای پروژه بوستان داشت.

تصمیم‌های کمیسیون ماده 5؛ مطابق طرح تفصیلی
پس از آن، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نسبت به نکاتی که عضو شورای شهر مطرح کرد، توضیحاتی را در صحن شورا ارائه داد. حمیدرضا صارمی در پاسخ گفت: تصمیمات کمیسیون ماده ۵ کاملا منطبق بر طرح تفصیلی است، تصمیمات ما درخصوص حداکثر تخصیص ۲۵۰متری‌ها و 3 برابر و 5 برابر کردن آن صراحتا در طرح تفصیلی آمده است.
او ادامه داد: 5 سال روی طرح تفصیلی تهران مطالعات انجام شد و براساس مصوبه کمیسیون ماده 5 حداکثر ۶۰هزار نفر جمعیت به تهران اضافه می‌شود مصیبت شکل گرفته در تهران درخصوص کمبود مسکن به‌دلیل فشار تقاضاست.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه اگر قرار باشد در یک پرونده یک نفر ۲۶۰۰میلیارد تومان سود ببرد بهتر است که همه ما پول‌هایمان را جمع کنیم و به آن سمت برویم، افزود: انبوه‌سازان در چند روز گذشته با وزیر راه دیدار داشتند و عنوان کردند که اساسا براساس قیمت زمین دیگر ساخت‌وساز سودی ندارد و تعداد صدور پروانه‌ها به یک‌ششم رسیده است.
صارمی گفت: با انتقال پادگان دوشان‌تپه 6 معبر بازگشایی می‌شود و در پادگان ساصد حداقل 5‌محور بازگشایی می‌شود ما در انتقال پادگان‌ها دنبال انتفاع نیستیم، چرا که علاوه بر باز شدن معابر، به فضای سبز شهر تهران اضافه می‌شود و در مورد فرودگاه دوشان‌تپه نیز باید بگویم که بنابر ملاحظاتی که شخص شهردار تهران داشت دست به فرودگاه نزدیم. برخی از اعضا، پس از استماع صحبت‌های رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و معاون شهردار، نکاتی را عنوان کردند.
  میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر: دغدغه ما عدالت است ولی اینکه زمین‌هایی در شهر فریز شود و کاربری آن را تعیین نکنیم همانطور که برای کوره‌های آجرپزی کاربری تعیین نشد، درست نیست، درحالی‌ که می‌توان برای سرانه‌های شهری و حتی بارگذاری‌هایی در این محدوده تعریف کنیم.
  مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر: اگر نوسازی در تهران روند کندی داشته باشد آسیب جدی متوجه شهر می‌شود. روند نوسازی در شهر تهران در گذشته براساس تصمیماتی به‌گونه‌ای پیش رفت که تولید مسکن در تهران صورت نگیرد و همین امر موجب افزایش قیمت مسکن شد.
   مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر: ۶۵درصد پادگان دوشان‌تپه برای ایجاد سرانه‌های فضای سبز و ایمنی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. باند فرودگاه حفظ می‌شود که این موضوع نشان از توجه به حوزه ایمنی دارد. باید به موضوعات، عادلانه‌تر نگاه کنیم.
  احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر: کمیسیون ماده 5 نهادی قانونی است. طرح این موضوع که اختیارات این کمیسیون بیشتر از شوراست من هم به آن اعتقاد دارم، اما باید با ارائه طرح و لایحه و از طریق مجلس پیگیر حل این موضوع باشیم.
  سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر: ما اگر انتقاداتی به کمیسیون ماده 5 داریم، درست هم است، اما موظفیم اقدامات خوبی را که در مورد محلات کن، نفرآباد، کرمان و اسلام‌آباد صورت گرفته است، اعلام کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید