• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 29 فروردین 1402
کد مطلب : 189512
+
-

سودان در آستانه جنگ تمام‌عیار داخلی

جهان‌نما
سودان در آستانه جنگ تمام‌عیار داخلی

همزمان با ادامه درگیری‌ها در شهر خارطوم، پایتخت سودان، «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی این کشور نیروهای موسوم به «پشتیبانی سریع» را که با نیروهای ارتش درگیر شده‌اند، گروهی شورشی خوانده و دستور انحلال آن را صادر کرده است. اتحادیه پزشکان سودان دوشنبه آمار قربانیان درگیری‌های چند روز اخیر را حدود ۱۰۰تن کشته و 600تن مجروح اعلام کرده است. به‌گزارش الجزیره، وزارت خارجه سودان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که یک فروند هواپیمای خطوط هوایی عربستان سعودی و یک هواپیمای سودانی در جریان حمله نیروهای پشتیبانی سریع به فرودگاه مروی هدف حمله قرار گرفته‌اند. ارتش سودان نیز دوشنبه اعلام کرد که ساختمان رادیو و تلویزیون را در خارطوم از دست نیروهای پشتیبانی سریع باز پس گرفته است.
درگیری‌های میان گروم موسوم به واکنش سریع و ارتش سودان در شرایطی آغاز شد که قرار بود نیروهای پشتیبانی سریع، در ارتش ادغام شوند. بر این اساس توافق شده بود که قدرت در این کشور شمال شرق آفریقا به یک دولت غیرنظامی واگذار شود.
با بالا گرفتن تنش‌ها میان عبدالفتاح البرهان حاکم نظامی سودان و «محمد حمدان دقلو» رهبر شبه‌نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع، جنگجویان نیروهای پشتیبانی سریع شنبه اعلام کردند که کاخ ریاست‌جمهوری، فرودگاه و سایر تاسیسات مهم را در خارطوم تصرف کرده‌اند. ارتش سودان این ادعا‌ها را رد کرد و از آن زمان تا‌کنون درگیری‌ها در مناطق مختلف سودان ادامه پیدا کرده است.
 البرهان از سال۲۰۱۹ بر مسند قدرت تکیه زده است و مناقشه کنونی 3سال پس از سرنگونی عمرالبشیر و در پی بروز اختلاف بر سر فرایند انتقال قدرت به غیرنظامیان آغاز شده است. وب‌سایت العربی جدید در گزارشی با عنوان «آیا سودان به ‌سوی جنگ داخلی تمام‌عیار می‌رود؟» نوشته است: «اگر میانجی‌ها و قدرت‌های منطقه‌ای و بازیگران بین‌المللی نتوانند به درگیری‌های خونبار امروز در سودان پایان دهند درگیری‌های طولانی‌مدت میان ارتش و گروه واکنش سریع می‌تواند به سطح بی‌سابقه‌ای از بی‌ثباتی در این کشور منجر شود.» تاکنون شماری از کشورها ازجمله چین، روسیه، مصر، عربستان سعودی، آمریکا، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقایی خواستار پایان دادن سریع به درگیری‌ها شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید