• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 2 آبان 1402
کد مطلب : 206814
+
-

حمایت تمام‌قد شهرداری از تولید واگن داخلی

اصل ماجرا
حمایت تمام‌قد شهرداری از تولید واگن داخلی

فرناز محمدزاده؛ روزنامه‌نگار

دیگر یک قاعده شده؛ اینکه صبح‌ و عصر برای رفت‌وآمد در شهر یا رسیدن به محل کار یک دور در اتوبوس و مترو فشرده شوی تا به مقصد برسی یا در ترافیک سنگین بزرگراه‌های تهران روز خود را شروع کنی. درواقع تهرانی‌ها دیگر با شلوغی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ترافیک آشنایی نزدیکی پیدا کرده‌اند و شاید وقتی حرف از ازدحام جمعیت در مترو بزنی برای شهرهای دیگر ملموس نباشد. دیگر در چنین شرایطی درمان‌های قطره‌چکانی برای توسعه ناوگان عمومی جواب نمی‌دهد و کم‌کاری‌های گذشته با بهره‌برداری از یک قطار ملی و صبر کردن برای به نتیجه رسیدن تولید انبوه آن دردی از شهر دوا نمی‌کند.
بر همین اساس مدیریت ششم شهر تهران قرارداد خرید 630دستگاه واگن از چین را که از سال95 معلق مانده بود به جریان انداخت؛ چراکه منتظر ماندن برای خودکفایی در این حوزه تنها به مشکلات شهر می‌افزاید و شرایط را از این سخت‌تر می‌کند. پیش‌تر بر سر واردات اتوبوس برخی از نمایندگان مجلس انتقاداتی را نسبت به شهرداری تهران داشتند که چرا مدیریت شهری از توان داخلی استفاده نمی‌کند؛ درحالی‌که شهرداری با تولیدکنندگان داخلی قراردادهایی داشته، اما چیدن تمام تخم‌مرغ‌ها در یک سبد و منتظر ماندن برای ساخت اتوبوس‌های داخلی، در شرایطی که روزانه مردم با شلوغی و ازدحام جمعیت روبه‌رو هستند، منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
حال نیز یکی دیگر از نمایندگان مجلس از اقدامات شهرداری تهران برای به جریان انداختن ورود واگن‌های چینی بعد از 7سال به تهران انتقاد کرده و اعلام می‌کند که شرکت‌های داخلی توان تولید هزاردستگاه واگن در سال را دارند و ماجرای اتوبوس‌ها این‌ بار برای واگن‌های وارداتی تکرار شد. اما بیاید نگاهی به وضعیت تولید داخلی بیندازیم. از سال98 موضوع ساخت قطار ملی که یک پروژه مشترک میان شرکت واگن‌سازی تهران و جهاد دانشگاهی بود، آغاز شد، اما پس از گذشت چند سال، گفته می‌شود تنها ۳دستگاه واگن توسط این همکاری مشترک تولید شده و از بین آن فقط یکی از واگن‌ها هم‌اکنون برای گذراندن تست‌های واقعی درحال سرویس‌دهی در یکی از مسیرهای کم‌تردد متروی تهران است. همه این موارد درصورتی است که شهردار تهران بارها حمایت تمام‌قد شهرداری از تولید داخل را اعلام کرده، اما شهر را نمی‌توان معطل کرد و هیچ اقدام دیگری در راستای بهبود وضع موجود انجام نداد. در همین راستا یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده که باید تنها از تولید ملی استفاده کرد.
به‌نظر می‌رسد این نماینده مجلس شورای اسلامی، نه‌تنها از توان داخلی کشور در تولید قطار ملی اطلاعی ندارد، بلکه در جریان شرایط فرسوده ناوگان ریلی تهران هم نیست. در همین رابطه نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز می‌گوید: حاضرم با نماینده مجلس محترم به شرکت‌هایی که می‌گویید بیایم و هر میزان توان برای تولید قطار دارند را قرارداد ببندیم. این شرکت‌ها یک واگن تولید کردند که آن واگن هم هنوز رونمایی نشده است. پرویز سروری تأکید می‌کند که ما از تولید ملی استقبال می‌کنیم، اما نمی‌توانیم مردم را در صف‌ها منتظر نگه داریم تا تولید صورت بگیرد. حالا که پس از سال‌ها توقف در ورود اتوبوس و مترو به ناوگان، گشایش ایجاد شده باید از آن حمایت کنیم.
همچنین مسعود درستی در این‌باره به همشهری می‌گوید: قرارداد 113دستگاه واگن را بر مبنای قطار ملی بسته‌ایم که در این قرارداد واگن‌سازی تهران، جهاددانشگاهی و واگن‌سازی پارس حضور دارند و از توان داخلی استفاده خواهیم کرد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: شهرداری تهران با تمام قوا از توان داخلی حمایت می‌کند و در این‌باره نیز قرارداد هم بسته‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید