• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 14 فروردین 1402
کد مطلب : 188286
+
-

رویکرد/ ورود تورم به کانال 20‌تا‌30درصد

محمدرضا فرزین،‌ رئیس‌کل بانک مرکزی: باید اختیاراتی به بانک مرکزی داده شود تا بتوانیم اضافه‌برداشت‌های بانک‌ها را کاهش دهیم، زیرا بخش عمده‌ای از این اضافه‌برداشت‌ها در تعدادی از بانک‌های محدود است و برنامه مشخصی داریم که آن را به حداقل برسانیم. ما برای مهار تورم و رساندن نرخ ارز به یک عدد با‌ثبات، همه تلاش خود را می‌کنیم. برنامه‌ ما این است که تورم را به کانال ۲۰ تا ۳۰ درصد برسانیم.

مسیر کاهش تورم از کانال بانک‌ها
مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه: اگر اجزای تشکیل‌دهنده تورم در همه دستگاه‌ها مدیریت شود، قطعا تورم، کاهشی خواهد بود و اگر جدی عمل کنیم، می‌توانیم تورم را به زیر ۳۰درصد هم برسانیم. برای این منظور باید بدهی بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی کاهش پیدا کند؛ در حال حاضر این بدهی‌ها از عوامل مؤثر در تورم است. از سوی دیگر، تکالیف تکلیفی روی بانک‌ها باید کمتر شود. یکی دیگر از ریشه‌های تورم، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بود که با حذف ارز ترجیحی، خالص دارایی خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا نمی‌کند.

۳ریشه‌ تورم مزمن
حمید آذرمند، از مدیران ارشد بانک مرکزی: به‌ جز معدود سال‌هایی، نرخ تورم طی ۵۰سال گذشته همواره دورقمی بوده که این وضعیت ناشی از ناترازی بودجه عمومی، ناترازی نظام بانکی و ناترازی صندوق‌های بازنشستگی بوده است. دلیل این تورم مزمن این است که بخش اسمی اقتصاد به‌طور مستمر با شتابی بیش از ظرفیت‌های بخش واقعی رشد کرده است. همه دولت‌ها کم و بیش با عدم‌تحقق درآمدها و مخارج پیش‌بینی نشده مواجه بوده‌اند که باید برای آن فکری اساسی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید