• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187959
+
-

بهار زرد 1402

بازی‌های باقیمانده 3تیم مدعی نشان می‌دهد سپاهان در بهار مسیر ساده‌ای برای قهرمانی دارد

امیرمحمد یعقوب‌پور- روزنامه‌نگار

 سپاهان، استقلال و پرسپولیس با فاصله‌ای نزدیک سال1401 را تمام کردند تا باقیمانده جنگ برای قهرمانی را در بهار1402 پی بگیرند. پرسپولیس که در پایان نیم‌فصل با اختلافی مناسب صدرنشین بود، حالا تیم سوم است و با صدر جدول 4امتیاز اختلاف دارد. در عوض استقلال عقب‌ماندگی 8امتیازی‌اش از رقیب را جبران کرده و سال را بالاتر از سرخپوشان به پایان رسانده است. سپاهان هم با اختلاف 3 و 4امتیاز نسبت به 2رقیب روزهای خوبی را در صدر جدول می‌گذراند. برای هر تیم 7بازی و 21امتیاز دست‌نخورده باقی مانده است اما مرور این 7بازی نشان می‌دهد سپاهان در کوارتر پایانی لیگ هم کار چندان سختی ندارد و احتمالا فقط خودش می‌تواند جلوی قهرمانی خودش را بگیرد.

   چالش‌های مشترک
در 7بازی باقیمانده، 3تیم یک حریف مشترک دارند که با توجه به نتایج اخیرش می‌تواند حریف سختی برای صدرنشین‌ها باشد. مس رفسنجان علاوه بر اینکه بهترین خط دفاعی لیگ را دارد و به‌سختی گل می‌خورد، هر 4بازی اخیرش را هم برده و خودش را تا رتبه پنجم جدول بالا کشیده است. این تیم، سخت‌ترین حریف صدرنشین‌ها در هفته‌های باقیمانده خواهد بود و بردنش اصلا کار آسانی نیست. اما در مورد همین تیم هم سپاهان کمی خوش‌شانس‌تر از 2رقیب دیگر است چون قرار است در خانه خودش با مس بازی کند. سپاهان میزبان مس خواهد بود اما استقلال و پرسپولیس باید به رفسنجان سفر کنند. سپاهان و استقلال هر کدام یک بازی هم با تراکتور دارند که پرسپولیس قبلا با این تیم بازی کرده است. اما در عوض پرسپولیسی‌ها هم گل‌گهر را در مقابل خواهند داشت که می‌توان آن مسابقه را همسطح بازی با تراکتور ارزیابی کرد. به این ترتیب می‌توان گفت در 2بازی از 7بازی باقیمانده، مدعیان با رقبای هم‌ترازی روبه‌رو خواهند شد.

   تفریح سپاهان با 5تیم آخر
اما شرایط 5بازی دیگر به چه شکل خواهد بود؟ سپاهان در آن 5بازی باید به مصاف نفت آبادان، ملوان، نفت مسجدسلیمان، پیکان و مس کرمان برود؛ یعنی دقیقا 5تیم آخر جدول که هیچ‌یک از آنها شکست‌ناپذیر نیستند و شاید بتوان از همین حالا 15امتیاز کامل این مسابقات را متعلق به سپاهان دانست. البته سپاهان در بازی رفت به پیکان باخته و به ملوان هم امتیاز داده است. اما شرایط امروز زردپوشان با آن روزها متفاوت است و تیمی که از 9بازی اخیر به 8برد و یک مساوی رسیده، اگر همین فرم را حفظ کند، کار سختی برای پیروزی بر این حریفان نخواهد داشت. ضمن اینکه در دور برگشت حتی حریفان سخت هم برای سپاهان آسان بوده‌اند و این تیم توانسته استقلال، پرسپولیس، فولاد و گل‌گهر را شکست بدهد.

   استقلال؛ دربی و آلومینیوم و هوادار
استقلال در کنار 2مسابقه سختی که شرایط آن ذکر شد، در 5بازی دیگر باید با ذوب‌آهن، آلومینیوم، هوادار، پرسپولیس و نفت آبادان دیدار کند؛ مسابقاتی که به‌مراتب از 5بازی باقیمانده برای سپاهان سخت‌تر هستند و استقلالی‌ها را برای سبقت از رقیب ناامید می‌کنند. بردن آلومینیوم در اراک و شکست‌دادن پرسپولیس در دربی تهران کارهای سختی هستند که استقلال برای قهرمان‌شدن باید آنها را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. تیم ساپینتو در تهران هم موفق به بردن آلومینیوم نشده بود و در دربی تهران هم با نتیجه 2-2 با پرسپولیس مساوی کرد.

   پرسپولیس؛ کمی بهتر از استقلال
و اما پرسپولیس؛ بازی‌های این تیم از سپاهان سخت‌تر و از استقلال ساده‌تر خواهد بود. در واقع روند بازی‌ها به شکلی است که هواداران می‌توانند به دوم‌شدن تیمشان امیدوار باشند اما امیدواری به کسب جام زیادی خوش‌بینانه است. پرسپولیس هم مثل استقلال، دربی تهران را در پیش دارد و 4حریف دیگرش ملوان، مس کرمان، پیکان و نساجی هستند. از این تیم‌ها فقط پیکان بوده که در دور رفت توانسته از پرسپولیس امتیاز بگیرد. پرسپولیس، به‌خاطر در پیش داشتن دربی تهران، بازی‌های باقیمانده‌اش سخت‌تر از سپاهان هستند اما نسبت به استقلال کمی وضعیت بهتری دارد.

   سپاهان قهرمان شد؟
در مجموع و با نگاهی به 7هفته باقیمانده، اگر رتبه حریفان سپاهان در این هفته‌ها را جمع کنیم، به عدد 81 می‌رسیم. این عدد برای پرسپولیس 61 و برای استقلال 56 است؛ یعنی بازی‌های پرسپولیس کمی آسان‌تر از استقلال و بازی‌های سپاهان بسیار آسان‌تر از هر دوی این تیم‌هاست. میانگین رتبه حریفان سپاهان 11.57، میانگین رتبه حریفان پرسپولیس 8.71 و میانگین رتبه حریفان استقلال دقیقا هشتم جدول است. تنها شانس باقیمانده برای سرخابی‌های تهران این است که سپاهان در هفته‌های باقیمانده همان سپاهان نیم‌فصل اول باشد نه سپاهان کوبنده نیم‌فصل دوم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید