• دو شنبه 4 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 17 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 24
پنج شنبه 10 خرداد 1403
کد مطلب : 226452
+
-

نوسازی 3درصد از بافت فرسوده در سال 1402

یادداشت
نوسازی 3درصد از بافت فرسوده در سال 1402

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران

 آیین عملیات اجرایی ۲۰۰هزار واحد مسکن تقریبا نتیجه ۱۸‌ماه کار مداوم است. در ابتدا قرار بود این برنامه هفتم فروردین‌ماه امسال با ۱۵۰هزار واحد انجام شود که به تعویق افتاد و به ۲۰۰هزار واحد رسید.در پروژه عملیات اجرایی ۲۰۰هزار واحد مسکن، متعلق به وزارت راه و شهرسازی است، مداخله ما هزار هکتار و حدود ۹۰پروژه برای مسکن استطاعت‌پذیر است و جامعه هدف ما قشر متوسط به پایین جامعه است که کار صدور پروانه‌های آنها، مراحل کمیسیون ماده5 و همچنین اقدامات شورای‌عالی آنها نیز انجام شده است.
بحث مسکن ارتباط مستقیمی با رشد جمعیت و خانواده و موضوع ازدواج دارد. سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه و ۱.۳میلیون خانوار در کشور تشکیل می‌شود. علتش این است که بعد خانواده کاهش پیدا کرده است. در ۶۵درصد جمعیت تهران؛ بعد جمعیت خانواده یک، ۲ و ۳نفره است. دومین عامل هم موضوع ازدواج است. در کل کشور سالانه ۵۰۰هزار ازدواج و در تهران ۵۳هزار ازدواج داریم.
 نکته‌ای که وجود دارد اینکه فشار تقاضا در موضوع مسکن هم از دولت قبل به دولت شهید رئیسی اضافه شد. تا قبل از دولت آقای روحانی به‌طور متوسط سالانه ۹۷هزار واحد ساخته می‌شد که در دولت آقای روحانی به حدود ۶۰هزار واحد تقلیل یافت. وزیر مسکن اسبق هم به عدم‌ساخت مسکن افتخار می‌کرد.
برخی می‌گویند اگر در تهران مسکن ساخته شود موجب افزایش جمعیت‌پذیری خواهد شد. این در شرایطی است که آمارهای رسمی نشان می‌دهد در سال۹۰ و ۹۵ سهم مهاجرت در رشد جمعیت ۳۷درصد و سهم زاد و ولد ۶۳درصد بوده است، اما این آمار برای شهر تهران خیلی کمتر است. مهاجرت ما درحال حاضر بیشتر به شهرهای اقماری اسلامشهر، شهر قدس، اندیشه و... صورت می‌گیرد؛ به شکلی که جمعیت اسلامشهر درحال حاضر به یک‌میلیون نفر رسیده است.
سیاست شهردار تهران در مسکن مداخله تعریف شده با اقشار جامعه است. ۹۰درصد عملیات ساخت واحدهای مسکونی قرارگاه مسکن در محور جنوب انقلاب و مناطق کم‌برخوردار است. موضوع دیگر برای شهرداری تهران بررسی تعداد واحد مورد نیاز بود. برهمین اساس در تهران  در حدود  یک میلیون واحد مسکن کمبود داریم. براساس ضریب استهلاک سالانه، تعداد واحد مسکونی موجود و... در تهران تولید ۱۵۰هزار واحد مسکن سالانه ضرورت دارد.در تهران ۲۶۱پلاک ناپایدار داریم که در طرح تفصیلی مصوب تهران مشوق‌هایی داشته که تصویب کمیسیون ماده5 و شورای‌عالی معماری و شهرسازی را داشته است. در سال۹۳ این مشوق‌ها لغو شد. این یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش ساخت‌وساز بود که با پیگیری شهردار تهران و... اصلاح  شد .در سال۱۴۰۲ با استفاده از مشوق‌ها ۳درصد بافت فرسوده نوسازی و به قانون عمل شد. در تهران سال‌های سال انواع و اقسام اقدامات حمل‌ونقلی صورت گرفت که به کاهش ترافیک منجر نشد، ضریب سفر تهران حدود ۱‌.۷۲ و ۲.۵برابر کشورهای پیشرفته است. در خرداد‌ماه ۲۵درصد ترافیک به‌دلیل مسائل آموزشی کاهش می‌یابد. سیاست ما در این دوره کاهش سفر‌ها با ایجاد شهرک الگو است.حدود ۲۲پروژه به ظرفیت ۳۲هزار واحد توسط سازمان نوسازی انجام می‌شود. در محلات الگو سرانه‌های هفتگانه احداث خواهد شد. حدود ۳۷تفاهمنامه ۵۳۲واحد با نهادهای مختلف منعقد شده که در حال اجراست. با گرانی مسکن، بومی‌ها محله‌ها را ترک می‌کنند که این بسیار بد است. امیدواریم احداث ۲۰۰هزار واحد مسکن به تعادل بازار مسکن کمک کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید