• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187942
+
-

ضعف ارتش ترکیه در امدادرسانی زلزله

فقدان امکانات کافی و آموزش‌های لازم امدادرسانی در کنار ضعف هماهنگی باعث شد تا ارتش ترکیه در زلزله مرگبار اخیر عملکرد ضعیفی داشته باشد

گزارش 2
ضعف ارتش ترکیه در امدادرسانی زلزله

زمین لرزه‌هایی که‌ ماه گذشته بیش از 45هزار نفر را در ترکیه به کام مرگ کشاند، عملکرد ارتش این کشور به‌عنوان دومین نیروی زمینی بزرگ ناتو را در مدیریت بحران زیر سؤال برده است. با وجود آنکه دولت اردوغان پیشتر وجود برخی کاستی‌ها را به‌ویژه در 48ساعت اول فاجعه تأیید کرده بود، اما خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه تأخیر و ضعف گردان‌های ارتش برای حضور و فعالیت امدادی در مناطق زلزله‌زده را رد کرده است.
وب سایت «میدل‌ایست‌ای» در گزارشی به نقل از برخی از چهره‌های مخالف اردوغان گفته که دولت پس از کودتای شکست‌خورده نظامیان در سال2016، همواره سعی کرده تا عملکرد نیروهای ارتش را محدود و کنترل کند و از همین رو نیروهای ارتش نتوانستند در شرایط اضطراری زلزله اخیر فعالیت قابل توجهی داشته باشند. رئیس هلال احمر ترکیه در عین حال در پاسخ به انتقادات درباره عملکرد ضعیف نیروهای امدادی، روابط محدود و عدم‌ساماندهی ارتباطات میان نیروهای نظامی و امدادی در گذشته را باعث اختلال در فعالیت مناطق زلزله‌زده عنوان کرده و گفته است که نظامیان و امدادگران ترکیه تجربه زیادی در فعالیت مشترک در مناطق زلزله‌زده نداشتند.
یک نیروی نظامی ارتش ترکیه که نامش اعلام نشده، به میدل ایست‌ای گفته است از آنجا که نظامیان آموزش کافی درباره امدادرسانی، جست‌وجو و نجات نداشتند، انجام عملیات در زیرآوار برای آنها بسیار دشوار و با صرف زمان زیادی انجام می‌شد. برخی منابع ترکیه‌ای نیز عملکرد ناکافی نیروهای ارتش ترکیه در زلزله اخیر را ناشی از آن می‌دانند که در ساختار امدادرسانی ترکیه، نقشی برای نظامیان و ارتش تعریف نشده است.
این در حالی است که نیروی هوایی ارتش ترکیه برای ارسال بسته‌های امدادی و ارائه کمک‌های پزشکی حضور تعیین‌کننده‌ای در مناطق زلزله‌زده داشته است؛ اگرچه دیگر بخش‌های ارتش فاقد امکانات و آموزش‌های لازم در امدادرسانی بوده‌اند. گروه امداد و نجات ارتش فقط 400نفر عضو دارد و محدود بودن این گروه نشان‌دهنده آن است که عملیات امدادرسانی طی سال‌های گذشته اولویتی در ساختار ارتش ترکیه نداشته است. فقدان امکانات و تجهیزات نیز از دیگر دلایل عملکرد ضعیف ارتش ترکیه در زلزله اخیر ارزیابی می‌شود. یک سرباز وظیفه در شهر زلزله‌زده ملطیه به میدل ایست‌ای گفت: «ما ابزار جست‌وجو و نجات نداشتیم و بسیاری از شهروندان را با دست خالی از زیر آوار بیرون آوردیم. در این میان برخی جان باختند. نجات شهروندان از زیر آوارها به تجهیزات پیچیده‌تری نیاز داشت، اما ما ماشین‌آلات زیادی در اختیار نداشتیم.»
با وجود آنکه عدم‌هماهنگی، ‌فقدان نیروی انسانی ماهر و عدم‌دسترسی به امکانات کافی در ارتش ترکیه، بخشی از عملکرد ضعیف این نیرو در زلزله اخیر را توجیه می‌کند، اما یک مسئله را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و آن اینکه طی سال‌های گذشته عملکرد ارتش ترکیه در مناطق زلزله‌زده جنوب غرب ترکیه شامل استان‌های قهرمان مرعش، ملطیه، هاتای، شانلی‌اورفه و غازی عینتاب بر عملیات‌های نظامی در شمال سوریه متمرکز بوده است. در واقع فرماندهی دوم ارتش ترکیه که در مناطق زلزله‌زده مستقر است، طی سال‌های گذشته وظیفه اجرای عملیات‌های نظامی در شمال سوریه و عراق را بر عهده داشته است و اگرچه نیروهای فرماندهی دوم فعال‌ترین واحد ارتش است، اما همزمان با زلزله درگیر تحولات شمال سوریه بود و لذا این نیروها نتوانستند در مناطق زلزله‌زده حضور به موقعی داشته باشند.
همچنین بخش زیادی از تجهیزات و ساختمان‌های متعلق به ارتش ترکیه در مناطق زلزله‌زده به‌شدت آسیب دید و این مسئله در عملکرد و کارایی این نیروها تأثیر بسزایی داشت. برخی ساکنان مناطق زلزله‌زده هم به میدل ایست‌ای گفته‌اند که وقتی زلزله در ساعات اولیه صبح 6فوریه روی داد، بسیاری از سربازان در ابتدا مشغول امدادرسانی و آواربرداری در پادگان‌ها و آماده‌سازی‌ چادرهای امدادی در انبارها بودند و با یک روز تأخیر امدادرسانی به سایر شهروندان را آغاز کردند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید