• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187323
+
-

تکنیک‌های خانه‌تکانی

کسانی که درگیر خانه‌تکانی هستند بخوانند

پرنیان سلطانی- روزنامه‌نگار

عید نوروز و فصل بهار، همیشه همراه‌ خود شادمانی، نشاط، تمیزی‌ و تازگی‌ می‌آورد. چه‌ چیز از این‌ باشکوه‌‌تر و دلپذیرتر که‌ با هر گردش‌ زمین، علاوه بر طبیعت، تمام‌ اشیا و اثاثیه‌ منزل‌ هم پاک‌ و نو می‌شوند. برای‌ استقبال از فصل بهار و پیشوازی از عید نوروز مقدماتی‌ لازم‌ است. مردم‌ در این‌ ایام‌ به‌ پاکیزه‌ کردن‌ خانه‌های‌ خود می‌‌پردازند و کمتر خانواده‌‌ای است‌ که‌ اسفند‌ماه مشغول‌ خانه‌تکانی‌ نشود. آنچه‌ با شستن‌ تمیز می‌شود، می‌‌شویند و آنچه مستعمل شده، عوض می‌کنند. این روزها، بازار کارگران و کاسبان نوروزی مانند قالیشویی‌ها هم داغ شده است اما بیشتر افراد دوست دارند و ترجیح می‌دهند که کارهای خانه‌تکانی مانند شستن فرش‌ها و پرده‌ها، پاک کردن در و دیوار و پنجره‌ها و برق انداختن ظرف و ظروف را خودشان انجام دهند. بنابراین، برای اینکه شما به‌خصوص بانوان با اصول خانه‌تکانی بهتر و آسان‌تر آشنا شوید، خواندن این گزارش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته ناگفته نماند در خانه‌تکانی فقط فکر تمیز کردن خانه خودتان نباشید.

خانه‌تکانی کنید نه خودکشی!
از آنجا که این روزها بیشتر شهروندان به‌ویژه خانم‌ها مشغول خانه‌تکانی هستند و سعی می‌کنند بیشتر کارها را خودشان انجام دهند، احتمال به خطر افتادن سلامتی آنها حین استفاده از مواد شوینده و پاک‌کننده زیاد است. ربابه نعمت‌زاده، کارشناس بهداشت عمومی چند توصیه برای حفظ سلامت‌تان ارائه داده که رعایت آنها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
 هنگام استفاده از مواد شوینده و پاک‌کننده، از دستکش استفاده کنید.
 هنگام گردگیری با دستمال، موهای خود را بپوشانید.
 از مواد شوینده و پاک‌کننده استاندارد استفاده کنید.
 بهتر است که زیر دستکش‌های پلاستیکی، دستکش نخی هم بپوشید.
 هنگام گردگیری یا استفاده از موادشوینده به‌ویژه در محیط بسته، از ماسک استفاده کنید.
 مواد شوینده نباید با آب داغ استفاده شوند زیرا این کار باعث ایجاد بخار سمی می‌شود که ممکن است باعث مسمومیت شما شود.
 هنگام استفاده از چهارپایه برای نصب پرده یا تمیزکردن شیشه‌ها، دقت کنید که چهارپایه در مکان مطمئنی قرار داشته باشد زیرا در این حالت، احتمال خطر سقوط از ارتفاع وجود دارد.
 برای جلوگیری از ایجاد درد گردن و عضلات هنگام نصب پرده، از نردبان و چهارپایه‌ای که ارتفاع مناسبی دارد، استفاده کنید.
 هنگام نظافت در و دیوار خانه، ابزار و اشیای تیز و برنده را از اطراف خود جمع‌آوری کنید.
 پس از جمع کردن فرش و موکت، ابتدا زمین را جارو کنید. پس از آن به نظافت و گردگیری کف خانه مشغول شوید.

لوازم اضافه را هبه کنید
گاهی پیش می‌آید وسایلی در خانه‌‌مان داشته باشیم که دیگر به آن نیازی نداریم و برایمان کارایی ندارد. به جایی که آن وسیله را روانه انباری کنید یا در گوشه‌ای خاک بخورد به مراکز خیریه معتبر بدهید تا به‌دست نیازمندی برسد. البته اگر قصد هبه دارید باید حواس‌تان باشد وسیله‌ای که می‌خواهید در اختیار کسی بگذارید، قابل استفاده باشد و ‌‌شأن افراد رعایت شود. همچنین در پایان سال و جمع و جورکردن کمدهای لباس و کابینت‌های آشپزخانه با مواردی برمی‌خوریم که دیگر احتیاجی به آن نداریم. کمی سلیقه به خرج دهید و به‌جای اینکه آنها در جلوی در خانه‌تان بگذارید، مرتب‌شان کنید، اگر به تعمیر احتیاج دارد، درستش کنیم و به‌دست نیازمندش برسانیم.

قالیشویی در خانه یا بیرون خانه؟
گرچه هنوز هم بسیاری ترجیح می‌دهند قالی‌هایشان را در حیاط خانه یا پشت‌بام بشویند، با این حال شرکت‌های قالیشویی هم به کمک مردم آمده‌اند. زمان استفاده از خدمات قالیشویی‌ها، همراه با نگرانی‌هایش فرا رسیده است. کدام قالیشویی برای شست‌وشوی فرش‌ها قابل اعتماد است؟ به کدام قالیشویی می‌توان اعتماد کرد که فرش‌ها را به‌خصوص اگر دستباف و گران قیمت هم باشند، خراب نکند؟ برای شستن قالی‌هایمان چقدر باید هزینه کنیم؟ پیشنهاد می‌کنیم وقتی به آگهی قالیشویی‌ها نگاه می‌کنید یا با پرس‌وجوهای فامیلی یکی از قالیشویی‌های محل اقامت خودتان را انتخاب می‌کنید، کمی حوصله به‌خرج دهید و قبل از دادن نشانی برای بردن فرش‌هایتان، به اتحادیه قالیشویان شهرتان تلفن بزنید یا به وب‌سایت رسمی آن اتحادیه مراجعه کنید تا از مورد تأیید بودن فعالیت قالیشویی مطمئن شوید.

شامپو فرش به‌جای قالیشویی
پیش از هر چیز باید بدانید، به‌طور کلی شستن زیاد فرش، به‌خصوص آنها که تار و پودشان با انگشتان هنرمندان بافته شده‌اند اصلا کار عاقلانه‌ای نیست و می‌توان با روش‌های دیگری پاکیزگی را به منزل آورد. به‌عنوان مثال با استفاده از جاروبرقی می‌توانید کاملا غبار و خاک داخل تار و پود فرش را بگیرید و سپس با استفاده از شامپوهای مخصوص فرش، درخشندگی دوباره‌ای به فرش‌های منزل خود بدهید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید