• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 14 اسفند 1401
کد مطلب : 187186
+
-

کاهش 40کیلومتری مسیر شهروندان در غرب پایتخت

معاون فنی-‌عمرانی، شهرداری تهران: حدود ۹۰درصد از مردم هر روز در تهران مسیرهای اضافی را طی می‌کنند که با احداث و اصلاح تقاطع‌ها این مشکل رفع خواهد شد

عمرانی
کاهش 40کیلومتری مسیر شهروندان در غرب پایتخت

نوشین نثاری- روزنامه‌نگار

منطقه 22 یکی از مناطق پرجمعیت شهر تهران است و به‌گفته کارشناسان شهری این منطقه به نوعی توریست‌پذیر است و قطب گردشگری تهران به‌حساب می‌آید. این منطقه از شمال به کوهستان البرز مرکزی، از شرق به حریم رودخانه کن، از جنوب به آزادراه تهران - کرج و از غرب به محدوده جنگل‌های دست‌کاشت وردآورد محدود می‌شود. همچنین بزرگراه شهیدهمدانی در میانه این منطقه با شبکه بزرگراهی تهران و نیز شبکه بین‌شهری مناطق شمالی ایران دسترسی خوبی را برای مردم فراهم می‌کنند.
با توجه به این موضوع، بهره‌برداری از پروژه تکمیل تقاطع‌های بزرگراه شهیدهمدانی با خیابان شهیدپوررضا (گل‌ها) و خیابان شهید زینعلی (کاج) در قالب چهلمین رویداد امید و افتخار روز گذشته 13اسفند‌ماه با حضور مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، عباس شعبانی، معاون فنی عمرانی شهرداری تهران، حمیدرضا حاجوی، شهردار منطقه 22و سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور پایتخت برگزار شد.
این نکته حائزاهمیت است که با بهره‌برداری از پروژه تکمیل تقاطع‌های بزرگراه شهید همدانی با خیابان شهید پوررضا (گل‌ها) و خیابان شهید زینعلی (کاج)، حدود 40کیلومتر مسیر شهروندان در سطح منطقه22 کاهش پیدا می‌کند. در ابتدای این برنامه حمیدرضا حاجوی، شهردار منطقه‌22 به همشهری گفت: «ساخت 2پروژه محلی کاج و گل‌ها و تقاطع همسطح همدانی و کاج به طول ۷۵۰متر و با اعتبار ۴۳میلیارد تومان، طی ۵‌ماه طول کشیده است و یکی از ویژگی‌های این پروژه ارتقای سطح نفوذپذیری بافت شهری است که در بستر آن محله کوهک و هوانیروز از بن‌بست خارج می‌شود.»
پس از آن مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه پروژه تکمیل تقاطع‌های بزرگراه شهیدهمدانی با خیابان شهیدپوررضا (گل‌ها) و خیابان شهید زینعلی در گفت‌و‌گو با همشهری عنوان کرد: «باید وزارت نفت بخشی از بودجه‌هایش را بابت تکمیل تقاطع‌ها لحاظ کند؛ چراکه افتتاح پروژه‌ها باعث کم شدن مصرف بنزین می‌شود و افتتاح این پل‌ها سبب می‌شود از وسایل عمومی بهتر استفاده کنیم.»
همچنین عباس شعبانی، معاون فنی-عمرانی شهرداری تهران معتقد است که حدود ۹۰درصد از مردم هر روز مسیرهای اضافی را طی می‌کنند و هدف این است که با افتتاح پروژه‌ها (احداث و اصلاح تقاطع‌های جدید)، راه مردم کوتاه‌تر شود. او گفت: «البته قول داده بودیم تا پایان سال ۱۰۰پروژه را افتتاح کنیم که تا پایان هفته قبل ۷۰ پروژه افتتاح شده است.»
گفتنی است قبل از بهره‌برداری از این محور تردد خودرویی شهروندان از محور شرقی بزرگراه شهیدهمدانی به محله‌های مرکزی این منطقه از مسیر بلوار دهکده المپیک، میدان المپیک، بلوار صدرا و خیابان هوانیروز بوده که این طول مسیر افزایش بار ترافیکی در میدان المپیک و خیابان هوانیروز را در برداشت که با راه‌اندازی تقاطع بزرگراه شهیدهمدانی به بلوار کاج سرعت خدمات‌رسانی خودروهای امدادی به شهروندان در زمان بحران مطلوب‌تر خواهد شد و با گشایش تقاطع خیابان گل‌ها، این خیابان از بن‌بست خارج شده و دسترسی شهروندان ساکن در این محدوده تسهیل خواهدشد.

کاهش مصرف سوخت با اصلاح مسیر
به چند روش می‌توان مصرف بنزین را کم کرد؛ یکی ساخت شبکه بزرگراه‌های عریض تا تعداد زیادی خودرو در زمان کمی بتوانند از آنها عبور کنند و دیگر ایجاد حمل‌ونقل عمومی ارزان‌قیمت تا استفاده از خودروی شخصی کاهش پیدا کند.
در سال‌های 90شمسی شهرداری و وزارت نفت توافق کردند که به ازای حمل هر مسافر با مترو 8/9سنت از سوی دولت به شهرداری پرداخته شود؛ زیرا محاسباتی انجام شده بود که نشان می‌داد این کار به معنای صرفه‌جویی در مصرف بنزین کشور است. بنا بود شهرداری هم از این مبلغ برای توسعه مترو و دیگر بخش‌های حمل‌ونقل عمومی استفاده کند.
مشابه همین محاسبات را می‌توان درباره شبکه بزرگراه‌ها درنظر گرفت. اتصال بزرگراه‌ها و انتقال خودرو‌ها بین محور‌های مختلف، مسافت طی شده را کاهش می‌دهد و مستقیما بر استهلاک خودرو‌ها، فرسودگی آسفالت و مصرف بنزین تأثیر خواهد گذاشت. در هنگام طراحی تقاطع‌ها محاسباتی انجام می‌شود که تأثیر آن را در جریان ترافیک شهر نشان می‌دهد؛ به همین تناسب می‌توان ارزیابی دیگری انجام داد و با توجه به مسافت و حجم بنزین، هزینه کاهش‌یافته را تعیین کرد.‌





 

این خبر را به اشتراک بگذارید