• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 13 اسفند 1401
کد مطلب : 187105
+
-

جشنواره فیلم مقاومت آغاز شد

جشنواره فیلم مقاومت آغاز شد

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت دیروز جمعه در سواحل نیلگون خلیج‌فارس با حضور جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس آغاز به‌کار کرد.
به گزارش همشهری، جشنواره فیلم مقاومت از سال ۶۲ آغاز به‌کار کرده و امسال هفدهمین دوره آن برگزار می‌شود. این جشنواره تا ۱۱دوره با نام دفاع‌مقدس نامگذاری شده بود و از سال ۸۹ نام آن به جشنواره مقاومت تغییر کرد.
فیلم‌های این دوره از جشنواره در ۳۱استان و در ۳۵۴نقطه از کشور اکران و در نهایت آثار برگزیده معرفی می‌شوند. در بخش اصلی که «جایزه شهید سلیمانی» نام دارد، ۶۷۴ اثر داخلی و در بخش «نسل روایت» که مربوط به آثار کوتاه است، ۲۹۱ اثر دریافت شد.در بخش جایزه دفاع‌مقدس نیز ۳۵۲ اثر، در بخش فلسطین با حضور سینماگران داخلی ۱۴۹ اثر به دبیرخانه و حدود ۴۰۰فیلمنامه و افزون بر ۲۰۰ اثر پژوهشی نیز به جشنواره امسال رسید. بیش از ۵۰کشور دنیا نیز آثاری به دبیرخانه ارسال کرده‌اند. بیش از ۳۰۰فیلمساز غیرایرانی در این دوره آثاری دارند و در مجموع ۵۰۰ اثر به نمایش درمی‌آید.

رقابت 16فیلم در بخش داستانی و سینمایی

اسامی آثار راه‌‌یافته به بخش‌های گوناگون جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت‌هم از سوی ستاد برگزاری این رویداد، اعلام شد.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، آثار راه‌‌یافته به بخش‌های گوناگون جشنواره ازجمله آثار برگزیده بخش اصلی (جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی)، آثار برگزیده بخش دفاع‌مقدس (جایزه مرحوم رسول ملاقلی‌پور)، آثار برگزیده بخش جهان بدون اسرائیل (جایزه شهیدعماد مغنیه)، آثار برگزیده بخش نسل روایت (جایزه شهیدمحسن حججی)، آثار برگزیده بخش فیلمنامه (جایزه شهیدسیدمرتضی آوینی) و بخش چشم‌انداز (آثار بلند اقتصادی فیلمسازان جوان) را معرفی کرد. در بخش فیلم‌های داستانی بلند، 10فیلم به نمایش درمی‌آید؛ اتاقک گلی محمدعلی عسگری، غریب محمدحسین لطیفی، سرهنگ ثریای لیلا عاج، دسته دختران منیر قیدی، هناس حسین دارابی، ‌های‌پاور هادی محمدپور، ضد ‌امیرعباس ربیعی، موقعیت مهدی هادی حجازی‌فر، شماره ده حمید زرگرنژاد و پالایشگاه مهرداد خوشبخت فیلم‌های راه‌یافته به این بخش هستند. در بخش سینمایی هم تک‌تیرانداز به کارگردانی علی غفاری، غریب به کارگردانی محمدحسین لطیفی، موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی‌فر، اتاقک گلی به کارگردانی محمدعلی عسگری، منصور به کارگردانی سیاووش سرمدی و دسته دختران به کارگردانی منیر قیدی انتخاب شدند. در بخش مستند بلند هم 5فیلم انتخاب شده‌اند؛ فیلم‌های مستند بلند من دهه هفتادی‌ام مظفر حسینخانی هزاوه، عملیات المپیک حسین الهام، اِگلانتین سمیه ذاکری‌خطیر، 72ساعت مصطفی شوقی و آغازگر یک پایان امید حسن‌زاده با هم رقابت می‌کنند. در بخش مستند نیمه‌بلند هم 7فیلم انتخاب شده است. همچنین در 2بخش داستانی و مستند کوتاه هم هر کدام 5 و 3 اثر به نمایش درمی‌آید.
هیأت داوران‌ 4سریال ازجمله، زیرخاکی، گاندو، سرباز و شاهرگ را برای حضور در جشنواره انتخاب کردند. این دوره با شعار گفتمان مقاومت نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری جلال غفاری‌تقدیر از روز گذشته (12اسفند) تا۱۷ اسفند‌ماه در سواحل خلیج‌فارس برگزار می‌شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید