• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 22 آبان 1401
کد مطلب : 176909
+
-

آغاز سرما و آغاز آلودگی هوا

فصل سرد رسید و آلودگی هوا شدت گرفت. چند روزی است که آسمان تهران تیره و تار شده و شاخص آلودگی از 130 بالاتر رفته است. نه فقط خیابان‌های مرکز شهر، بلکه مناطق مختلف اطراف و حاشیه و حتی شهر‌های اطراف پایتخت هم هوای دود‌آلود را تحمل می‌کنند. اتفاقا چون فضا در این مناطق باز است، راحت‌تر می‌شود دید که چقدر آسمان تاریک و غبارآلود شده است.
به گزارش همشهری، مانند همیشه بخشی از این آلودگی مربوط به‌ خودرو‌های شخصی است که در سطح شهر روان هستند و بخشی به ‌خودرو‌های سنگین که اگرچه امکان ورود به شهر در ساعات روز را ندارند، اما در بزرگراه‌های حاشیه شهر رفت‌وآمد می‌کنند و آلودگی گازوئیل را به آسمان می‌فرستند. با گذری کوتاه در بزرگراه‌های اطراف پایتخت مخصوصا مسیر‌های ترانزیتی جنوب شهر، می‌شود این کامیون‌‌ها را دید. موضوع دیگری که به چشم می‌خورد آلودگی هوا در اسلامشهر، رباط‌کریم، واوان، پاکدشت و مناطق اطراف آنها‌ست؛ محدوده‌هایی که تا یک دهه قبل هوای بهتری داشتند و حالا دچار همان مشکلی هستند که شهروندان خیابان‌های مرکزی با آن روبه‌رو شده‌اند؛ هوای غیرقابل تنفس. معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط‌زیست استان تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «از روز جمعه وارونگی دما یا اینورژن رخ داد و حالا آلایندگی‌ها از هر منبعی که ناشی شده باشد، در لایه پایین هوا تجمع کرده است.» زهره عبادتی با تأکید بر اینکه همچنان خودرو‌ها به‌عنوان منبع اصلی آلودگی هوا شناخته می‌شوند، می‌افزاید: «منع تردد خودرو‌های سنگین در شهر بیشتر دلیل ترافیکی دارد تا آلودگی هوا اما اگر آلودگی به حدی برسد که شرایط اضطرار ایجاد شود، می‌توان ورود ‌خودرو‌های دودزا را، نه به محدوده شهر بلکه در تمام سطح استان ممنوع کرد. اجرای این محدودیت از نظر قانونی ممکن است.» روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در نیمه اول پاییز پارسال ۱۲‌روز بود که در نیمه اول پاییز امسال به 7روز کاهش یافت، اما در هفته اول مهر میزان آلودگی بسیار زیاد شد.

کامیون‌ها وارد نشوند
در زمینه ممنوعیت تردد روزانه خودرو‌های سنگین در شهر تهران، اصول قوانین ترافیک رعایت شده است و آنها تا ساعات شب بدون مجوز وارد شهر نمی‌‌شوند اما افزایش سالانه آلودگی هوا ضرورت تصمیم‌گیری‌های جدید و روش‌های نوین کنترل رفت‌وآمد خودرو‌ها را بیشتر می‌کند. تیر ماه امسال رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از راه‌اندازی سامانه کنترل تردد خودروهای سنگین در شهر تهران خبر داد. سردار محمد‌حسین حمیدی گفت سامانه‌ای که برای کنترل برخط ناوگان میکسر‌های شهر تهران بود، راه‌اندازی شده است و ادامه این ساماندهی برای دیگر بخش‌ها مانند نخاله‌برها، زباله‌برها و همه گروه‌هایی که در سطح شهر تهران بار جابه‌جا می‌کنند، انجام خواهد شد. در مهرماه هم مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری تهران گفت که روی حدود ‌هزار میکسر بتن، تجهیزات ارتباطی و مکان‌یابی نصب شده است و محل آنها در سامانه ثبت می‌شود. اگرچه این طرح از سوی هر ارگان، نتایجی در زمینه کاهش آلودگی هوا دارد، اما رویکرد ترافیکی پلیس راهور و توجه شهرداری به نحوه توزیع بتن هم بخشی از آن را تشکیل می‌دهد. بنابراین برای تمرکز بر جنبه آلوده‌کنندگی، باید نقش خودرو‌های سنگین و سهم آنها در تولید آلاینده را ارزیابی کرد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید