• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186737
+
-

اسکناس‌هایی با طعم انبه و گوجه!

ایده خوب
اسکناس‌هایی با طعم انبه و گوجه!

مهتاب خسروشاهی

براساس آخرین آمار سازمان جهانی غذا (فائو) که در سال 2022میلادی منتشر شد، دورریز سالانه موادغذایی 35میلیون تن است. به این عدد، آمار 828میلیون گرسنه را نیز اضافه کنید! تا متوجه شوید اگر کسی بتواند از دورریز فقط یک نوع میوه جلوگیری کرده و علاوه برآن، کارآفرینی کند، کار بزرگی کرده است.
کامرون و موپی دین، زن و شوهر کارآفرین ساکن جین‌جین، در منطقه بوندبرگ کوئیزلند، توانسته‌اند با راه‌اندازی یک کارخانه کوچک و خانوادگی، صدها هزار میوه انبه را که مطابق با استانداردهای سوپرمارکت‌ها نیستند، از سطل زباله نجات داده و از آنها محصول جدیدی تولید کنند. کارخانه این زوج که « جین‌جین و خشکبار» نام دارد، درواقع کارخانه آبگیری از میوه انبه است که پس از آبگیری میوه‌ها، از باقی‌مانده آنها نیز محصولات خشک و لذیذی تولید می‌کنند.
کامرون دین درباره کارخانه کوچک‌شان می‌گوید:« کار ما به صنعت کمک می‌کند تا از محصولات درجه B و C هم بتواند تولیدات با کیفیت و قابل استفاده‌ای تولید کند.» او اضافه می‌کند:«جالب اینجاست که پس از فرایندهای انجام شده، محصول در بسته‌بندی درجه A به بازار فرستاده می‌شود؛ علاوه براینکه کارخانه ما توانسته اشتغال‌زایی هم داشته باشد.» به‌گفته موپی دین، بعضی از این انبه‌ها فقط توسط پرندگان نوک خورده و آسیب جدی‌ هم ندیده‌اند؛ بنابراین کاملا قابل استفاده هستند.
سالانه حدود 4هزار تن میوه انبه به کارخانه وارد شده و محصولات جدیدی از آن تولید می‌شود. اگرچه انبه میوه اصلی وارد شده به این کارخانه است، اما آناناس، سیب، گلابی، توت‌فرنگی، زغال‌اخته و انجیر نیز وارد این کارخانه شده و به میوه خشک تبدیل می‌شوند. مرکبات ازجمله پرتقال، پرتقال تو سرخ، گریپ‌فروت، لیمو، لیموترش و گوجه‌فرنگی نیز از دیگر محصولاتی است که برای تهیه میوه خشک در فصل خود وارد کارخانه می‌شوند. در فصل انبه این کارخانه 7 روز در هفته با بارگیری از سراسر کشور فعال است و با حداکثر ظرفیت کار می‌کند. درحال حاضر تعداد پرسنل این کارخانه، 80نفر است اما قرار است با افزایش میزان تولید، تعداد پرسنل نیز افزایش یابد. این زوج در تلاش هستند تا با توسعه امکانات کارخانه، علاوه بر افزایش میزان تولید، آمار پرسنل را نیز بالا برده و امکاناتی مانند انبار‌های پیشرفته، بسته‌بندی‌ بهتر و... را نیز به کارهای کارخانه خود اضافه کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید