• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 6 اسفند 1401
کد مطلب : 186467
+
-

بازگشت پاپ به روی صحنه

مروری بر متن و حاشیه 4 کنسرتی که راه شروع کنسرت‌های پاپ را باز کردند

گزارش
بازگشت پاپ به روی صحنه

مرضیه زنده‌روح-روزنامه‌نگار

در ماه‌های گذشته، برگزاری یا عدم‌برگزاری کنسرت‌های پاپ به مسئله‌ای مهم برای «اهالی موسیقی» بدل شده است. در اینجا، منظور از «اهالی موسیقی» به‌طور خاص کسانی هستند که معاش آن‌ها از راه موسیقی می‌گذرد. درحالی‌که طی ماه‌های گذشته مشاغل و حِرَف مختلف به کسب‌وکار خود مشغول بوده‌اند و کوشیده‌اند تا جایی که در توان‌شان است، لطمه و ضربه کمتری متوجه کارشان شود، از برخی از شاغلان عرصه موسیقی انتظار داشته و دارند که به برگزاری کنسرت‌های موسیقی تن ندهند، بی‌آنکه این نکته را درنظر بگیرند که این افراد چطور باید تامین معاش کنند و چرخ زندگی‌شان را بچرخانند. کسانی که به‌صورت حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای در موسیقی فعال هستند، روی درآمدی که از این راه به‌دست می‌آورند حساب و برای زندگی‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند. نمی‌شود در وضعیتی که همه از مسائل اقتصادی جامعه آگاه هستند، از گروهی خاص انتظار داشت که کار و کسب‌شان را تعطیل کنند. واقعیت این است که همه جامعه موسیقی کشور به چند خواننده مشهور که احتمالا وضع مالی خوبی دارند خلاصه نمی‌شود. نوازنده‌های زیادی هستند که تنها راه درآمدشان از هنری است که دارند و توقف فعالیت‌های موسیقی به ابعاد مختلف زندگی این افراد لطمه‌ای جدی می‌زند. در مطلب پیش رو، به 4 گام مهمی که از 26دی تا 23بهمن برای از سرگیری کنسرت‌های پاپ، آن‌هم توسط خود اهالی موسیقی، برداشته شده نگاهی داشته‌ایم.


 امید جهان، خواننده موسیقی پاپ، در اجراهای زنده موسیقی به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر در تالار وحدت به روی صحنه رفت. در این کنسرت قطعاتی از موسیقی محلی و اقوام را اجرا کرد که بیشترین قطعات این کنسرت از موسیقی جنوب کشور بود. به نوشته مهر، برگزاری کنسرت موسیقی امید جهان در حالی صورت گرفت که طی ماه‌های پیش از آن غیر از چند اجرای سازمانی و مرتبط با رویدادهای ملی موسیقایی، کنسرت دیگری برای مخاطبان اجرا نشده بود و این کنسرت به نوعی تازه‌ترین اجرای زنده یک گروه موسیقایی بعد از مدت‌ها سکوت در برگزاری کنسرت‌ها تلقی می‌شود.
 امید جهان در فضای مجازی نوشت: «همه‌تون دارید پول درمیارید و پارتی می‌گیرید. بعد اینجا می‌شید آدم خوبه. ما که شغلمون موسیقی هست، نون نخوریم و اجاره خونه ندیم ...»


زانکو در اظهاراتی راجع به این کنسرت گفت: «تقریباً 3 سالی است که فعالیت هنرمندان موسیقی تعطیل شده است. در واقع از دوران کرونا آغاز شد و بعد از آن ایام عزاداری محرم و صفر و در ادامه هم اتفاقات پیش‌رو و در این مدت زمان، یک وقفه کوتاه، فرصت اجرای کنسرت برقرار بود و بعد از آن هم تعطیلی‌های ناخواسته. درباره تعطیلی کنسرت‌های موسیقی این 5‌ماه اخیر هم باید بگویم که از ابتدای این اعتراضات و فضای ملتهب جامعه، کسی مانع برگزاری کنسرت‌های موسیقی و فعالیت موزیسین‌ها نبوده و در این مدت زمان، 3 تک‌آهنگ در فضای مجازی منتشر کردم و در ادامه هم برگزاری کنسرت که بلیت‌فروشی آن با استقبال بسیار خوبی همراه شد و انگیزه‌ای به‌وجود آورد تا برنامه خودمان را برای روزهای آینده تمدید کنیم و امیدوارم دیگر دوستان و همکارانم نیز به‌زودی کنسرت‌های خود را آغاز کنند تا  علاقه‌مندان به موسیقی حق انتخاب داشته باشند.» او در ادامه افزود: «در عصر حاضر، زندگی آدم‌ها به 2 دسته تقسیم می‌شود، فضای مجازی و زندگی واقعی و من همیشه در فضای حقیقی زندگی کرده‌ام. همه ما به‌خوبی می‌دانیم، آنچه یک تعداد از افراد در فضاهای مجازی چون اینستاگرام و توییتر منتشر می‌کنند و به‌عنوان پوشش اخبار هنرمندان معرفی می‌شود، با آنچه در واقعیت جامعه ما وجود دارد بسیار متفاوت است.»

کنسرت زانکو که  در میان نوجوانان و جوانان طرفدارانی دارد، پنجشنبه 6بهمن در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی به روی صحنه رفت. این کنسرت به مثابه سرآغاز کنسرت‌های پاپ درنظر گرفته شده که تقریبا از اول پاییز متوقف شده بودند. برخی رسانه‌ها از این کنسرت استقبال زیادی کردند، چنان‌که تسنیم درباره آن نوشت: «زانکو نامی است که در موسیقی ایران برای مدت‌ها در خاطره‌ها خواهد ماند. اتفاقی که پنجشنبه 6بهمن 1401با کنسرتِ «زانکو» در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی رخ داد، بی‌شک نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ایران است. شاید بپرسید که چرا؟ مگر زانکو در کنسرت چه کرده که تا این حد اهمیت دارد؟ مگر چه سطحی از کیفیت را در خواندن و اجرا ارائه کرده که قرار است تا این حد ماندگار شود! واقعیت اینکه «زانکو» نه خواننده‌ای با استانداردهای جهانی است و نه کنسرتش از نظر هنری سطح بالایی داشت....اما نخستین کنسرت «زانکو» تابوی بزرگِ تعطیلی کنسرت‌های موسیقی طی 6‌ماه گذشته را شکست و این خود اتفاقی خارق‌العاده بود. حتما می‌دانید برگزاری کنسرت‌های موسیقی از اوایل مرداد 1401 تعطیل شد و این تعطیلی تا 6بهمن ادامه داشت.»





شامگاه یکشنبه بیست‌وسوم بهمن‌ماه، سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران در ۲سانس، پذیرای طرفداران ماکان‌بند بود که خوانندگانش امیر مقاره و رهام هادیان هستند. به نوشته خبرگزاری دولت، این کنسرت هم حال و هوایی عجیب داشت: «نکته عجیب این کنسرت آن بود که برخلاف آنچه تصور می‌شد، در طول این برنامه، هیچ آهنگ شادی خوانده نشد و تمام آهنگ‌ها، تمی غمگین داشتند. این اتفاق سبب شد تا مخاطب، شنونده یک جریان یکنواخت در طول کنسرت باشد. مخاطبانی که خیلی آرام سر جای خود نشستند و چندان به وجد نیامدند که بخواهند از جای خود بلند شوند. این اتفاق چندین بار با اعتراض بسیاری از مخاطبان همراه شد که با فریاد «شادش کن» از ماکان‌بند تقاضا کردند تا آهنگ‌های شاد بخواند، اما آنها اصرار عجیبی روی اجرای آهنگ‌های غمگین داشتند و هیچ توضیحی هم نسبت به این اقدام خود ندادند.»
مقاره در کنسرتش هوادار کوچکی را که از خوی  به کنسرتش آمده بود معرفی کرد و گفت: به محض بهتر شدن شرایط شهر خوی، کنسرتی رایگان در این شهر برگزار خواهیم کرد تا ثابت کنیم خانواده ماکان در شادی و اندوه کنار هم خواهند بود. امیدوارم مسئولان فرهنگی کشور، همراهی لازم را برای انجام این کار با ما داشته باشند.

سیروان خسروی، خواننده موسیقی پاپ، شامگاه روز یکشنبه بیست و سوم بهمن ماه، بعد از 7‌ماه که از آخرین حضورش روی صحنه می‌گذشت، در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران تازه‌ترین کنسرت خود را برگزار کرد. مهر درباره این کنسرت نوشت: «یکی از وجوه بارز برگزاری این کنسرت که بیش از هر نکته دیگری به چشم می‌خورد، شرایط حسی برگزاری این اجرا بود که به نسبت دیگر کنسرت‌های این خواننده با وجود همراهی همه جانبه طرفداران این خواننده دربرگیرنده شرایط متفاوت‌تری بود. چارچوبی که سیروان و دیگر همراهانش در کنسرت تلاش کردند   که این کنسرت متأثر از شرایط اجتماعی سال‌های اخیر با دیگر اجراهای قبلی گروه، دربرگیرنده تفاوت‌هایی باشد.»

سیروان خسروی در یکی از بخش‌های برگزاری این کنسرت گفت: «در ایام کرونا و اتفاقات اخیری که منجر به تعطیلی کنسرت‌ها شده بود کسی آنچنان که باید از پشت پرده وضعیت زندگی برخی از موزیسین‌ها خبردار نبود. درحالی‌که ما می‌دانیم این عزیزان چه شرایط بدی را تا به امروز گذراندند. شرایطی که امیدوارم به‌زودی در وضعیت مطلوب‌تری قرار گیرد تا هیچ هنرمندی نگران چنین مسائلی نباشد.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید