• دو شنبه 4 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 17 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 24
چهار شنبه 23 خرداد 1403
کد مطلب : 227289
+
-

بازگشت پورعرب به صحنه پس از ۲۱ سال

ابوالفضل پورعرب نمایش «اتللو» را روی صحنه می برد

گزارش
بازگشت پورعرب به صحنه پس از ۲۱ سال

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

ابوالفضل پورعرب بعد از کارگردانی نمایش «خسیس» در تالار وحدت می‌خواهد این بار «اتللو» شکسپیر را روی صحنه بیاورد. سال 82زمانی که پورعرب «خسیس» ترجمه محمدعلی جمالزاده را روی صحنه برد این نمایش 17میلیون تومان فروخت و در آن زمان جزو نمایش‌هایی بود که در طراحی صحنه و لباس توانسته بود برای مخاطبان جذاب باشد.

این بازیگر در همان سال‌ها هم گفته بود که اول قصد داشته نمایش «اتللو» را روی صحنه بیاورد اما در نهایت «خسیس» را انتخاب کرده است.
آن زمان پورعرب عنوان کرده بود که کارگردانی من بعد از پایان اجرای «خسیس» ثابت می‌شود، این نمایش در حالی روی صحنه رفت که پورعرب برای نخستین بارتوانست اسپانسر مالی داشته باشد.
پورعرب از بازیگران شناخته شده سینماست که در دهه 60جزو پرکارهای تئاتر بود. او تا سال 1369دو نمایش را کارگردانی و در چند نمایش بازی کرد. این بازیگر نمایش «مهمانی خصوصی» را در جبهه اجرا کرد.
پورعرب همچنین در آن سال‌ها عنوان کرد که بعد از اجرای نمایش «خسیس» می‌خواهد نمایش «سرمه» و «خونیان و خوزیان» ‌که بحث سینما رکس آبادان است را برای اجرا پیشنهاد بدهد که بعدتر درباره اجرای این نمایش گفتند که مجوز توسط مرکز رد شده است.
پورعرب زمانی که (1382) نمایش «خسیس» را روی صحنه برد؛ نزدیک یک دهه از تئاتر دور بود اما وقتی نمایش را در تالار وحدت روی صحنه برد، در نشست خبری‌اش عنوان کرد:«6 سالی منتظر مجوز اجرای نمایش از سوی مرکز هنرهای نمایشی بوده. در دهه 60تئاتر کار می‌کردم و حالا به صحنه بازگشتم چرا که هنر در انحصار کسی نیست.»

پورعرب در گفت‌وگویی که با همشهری در آن سال‌ها داشت، درباره آداپته کردن متن مولیر می‌گوید: دلم نمی‌خواست به متن دست بزنم و آن را دستکاری کنم. فقط حس کردم یک جاهایی لازم است با تماشاچی ارتباط نزدیک‌تری ایجاد شود و باید با زبان امروز با مردم صحبت کرد. الان بحث نزول‌خواری وجود دارد این را هم شما می‌دانید هم ما و هم دولت. باید کاری کرد که برخورد با نگاه قبلی متفاوت باشد. بعضی چیزها این نگاه را صمیمانه می‌کند. ما باید از فرهنگ خودمان استفاده کنیم. از فرهنگ کوچه و بازار تا تأثیر بهتر و بیشتری روی مردم داشته باشد.

مکث
تئاتری دهه ۶۰‌ ستاره سینمای دهه ۷۰

ستاره سینمای دهه 70، پیش از آنکه با حضور در فیلم «عروس» به شهرت برسد،بازیگر تئاتر بود. در فیلم «عروس» هم حمید خوشمرام جوانی که معصومیت خود را برای رسیدن به دختر مورد علاقه‌اش تباه می کرد، دانش آموخته تئاتر که نمایشی از شکسپیر را روی صحنه برده بود؛ ارجاعی جالب توجه از بهروز افخمی درباره خاستگاه و پیشینه بازیگر جوانش که پس از سال ها خاک صحنه خوردن جلوی دوربین سینما آمده بود.پورعرب در دهه 70 یکسره مقابل دوربین سینما و تلویزیون بود و در اوایل دهه 80، متن کلاسیکی از مولیر را با برداشتی امروزی روی صحنه برد. حالا و پس از گذشت ۲۱ سال، جوان اول دهه 70، به خانه اش بازگشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید