• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 12 بهمن 1401
کد مطلب : 184608
+
-

اول واگن، بعد خطوط جدید مترو

گپ
اول واگن، بعد خطوط جدید مترو

مدیریت شهری تهران 10هزار میلیارد تومان به‌طور اختصاصی و ویژه (جدا از اعتبارات بودجه) برای حوزه توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی در سال آینده پیش‌بینی کرده است. علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران، حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری ابعاد تأثیرگذاری اعتبارات پیش‌بینی‌شده در این حوزه را تشریح کرده است.

10هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده توسط شورای شهر تهران در حوزه حمل‌ونقل به کدام ناوگان اختصاص خواهد داشت؟
هنوز درخصوص منابع مصرفی این اعتبار بحث‌های تخصصی صورت نگرفته است؛ اما باتوجه‌به مباحث آلایندگی و اثربخشی مترو در جابه‌جایی مسافران، قطعا ناوگان ریلی اولویت خواهد داشت. این بدان معنا نیست که همه اعتبار به این ناوگان اختصاص داده می‌شود. بلکه سهم قابل‌توجهی مترو خواهد داشت و ناوگان اتوبوسرانی هم بی‌بهره نخواهد بود.
در ناوگان ریلی اولویت با ساخت واگن است یا خرید یا توسعه؟
اولویت با ساخت و خرید واگن و اورهال واگن‌های فرسوده و غیرقابل‌استفاده است. سپس تکمیل و بهره‌برداری از خطوط نیمه‌تمام و در ادامه ساخت خطوط جدید مترو مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
آیا واگن‌های استیجاری هم پیگیری می‌شود؟
این موضوع ایده‌ای بوده که مطرح شده و هنوز خبری از مذاکرات رسمی شهرداری تهران با کشورهای موردنظر(ترکیه و روسیه) منتشر نشده است. به‌هرحال اگر هزینه‌کردن در این حوزه بیش از سود آن باشد حتماً مقرون‌به‌صرفه نیست و عملیاتی هم نمی‌شود؛ اما درصورت پیگیری از سوی شهرداری باید موضوع در شورا مطرح و بررسی شود. در این‌ خصوص هنوز تصمیمی گرفته نشده است. تهران هزار دستگاه واگن کمبود دارد؛ اما اینکه چه میزان تأمین شود براساس بودجه اختصاص‌داده‌شده می‌توان تصمیم‌گیری کرد. به‌هرحال هر دستگاه واگن حدود 40میلیارد تومان است و شهرداری می‌تواند براساس بودجه اختصاص‌داده‌شده واگن‌ها را خریداری کند. هدف ما تأمین حدنصاب با استفاده از بالاترین ظرفیت و امکان داخلی و جبران کمبودها از منابع خارجی است.
دولت هم قرار بود 10هزار میلیارد تومان به حمل‌ونقل شهر تهران اختصاص دهد. این موضوع تعیین تکلیف شده است؟
مقرر شده بود تا دولت در بودجه1402 کشور مبلغ 10هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل تهران پیش‌بینی کند. برای تعیین تکلیف این موضوع قرار بود جلسه‌ای با مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شود اما تاکنون این جلسه برگزار نشده است اما شورا پیگیر موضوع خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید