• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 20 آذر 1401
کد مطلب : 179718
+
-

شنبه خاکستری بازارها

شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز با افت سنگینی مواجه شد اما طلا و ارز رشد کردند

بورس
شنبه خاکستری بازارها

با وجود اجرای سیاست‌های حمایتی سازمان بورس، از 20روز پیش شاخص کل بورس تهران وارد روند نزولی شده است. دیروز روند نزول شاخص بورس با یک افت سنگین 1.4درصدی وارد مرحله تازه‌تری شد. همزمان روند صعودی قیمت طلا و ارز ادامه یافت و دیروز حتی سرعت آنها بیشتر نیز شد.
به گزارش همشهری، این روز‌ها بازار‌ها با تحولات زیادی مواجه‌اند از یک طرف نرخ بهره اوراق بدهی افزایش یافته و از طرف دیگر شاخص بورس در حال نزول است همزمان با این تحولات نرخ طلا و ارز و حتی مسکن در حال افزایش است اما شاخص بورس در حال نزول است در واقع با وجود رشد همه بازار‌ها در سال‌جاری، بازار سهام تنها بازاری بوده که با رکودی سنگین مواجه شده است. همه اینها سازمان بورس را بر آن داشت تا از هفتم آبان ماه امسال با تصویب یک بسته حمایتی 10بندی تزریق نقدینگی به بورس را برای جلوگیری از نزول شاخص آغاز کند اما آثار این سیاست فقط 2هفته دوام آورد و بعد از آن دوباره نزول شاخص‌های بورس آغاز شد، دیروز حتی شدت این نزول بیشتر هم شد. به‌طوری که در مبادلات روزگذشته شاخص کل بازار سهام با 1.4درصد افت به کانال یک میلیون و 300هزار واحد سقوط کرد. شدت نزول بورس در مبادلات دیروز به حدی بود که قیمت 500نماد مبادلاتی افت کرد و فقط ارزش 158نماد با رشد مواجه شد که بخشی از این نماد‌ها مربوط به اوراق سکه و اوراق بدهی بود. دیروز همچنین 400میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد که بالاترین میزان خروج پول از 17آبان ماه تاکنون تلقی شده است. از نظر تکنیکی نزول شاخص به کانال یک میلیون و 300هزار واحد می‌تواند زمینه نزول بیشتر شاخص را فراهم کند.
این نزول در حالی اتفاق افتاده که قیمت ارز در بازار آزاد و حتی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی روند صعودی دارد. به زعم تحلیلگران قیمت ارز در سامانه نیما یک محرک پر قدرت برای رشد شاخص‌های بورس تلقی می‌شوند اما به‌نظر می‌رسد بازار سهام این روزها به این عوامل اعتنایی ندارد. برخی تحلیلگران بر این باورند که این روزها سهامداران بیشتر به ریسک‌های داخلی و خارجی که بازار سهام را تهدید می‌کنند، توجه دارند. ضمن اینکه نرخ خوراک گاز تولید کننده‌های محصولات پتروشیمی در بودجه سال بعد و بالا رفتن نرخ بهره اوراق بدهی ازجمله اوراق گام نیز مزید بر علت شده است.

قیمت دلار
با وجود روند نزولی شاخص‌های بورس، قیمت ارز روند صعودی خود را همچنان حفظ کرده و این روند صعودی حتی در مبادلات دیروز تشدید شد. آمارها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد که در آخر هفته قبل به محدوده 36هزارو 280تومان رسیده بود در مبادلات دیروز و تا لحظه تنظیم این گزارش برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد ایران از مرز 37هزار تومان عبور کرد. به‌نظر می‌رسد بخشی از این رشد ناشی از افزایش انتظارات تورمی و بخشی دیگر ناشی از تحولات دیپلماتیک باشد.
دیروز همچنین قیمت هر دلار آمریکا در بازار توافقی نیز روند صعودی داشت و برای نخستین بار از مرز 35هزار تومان عبور کرد. قیمت ارز در سامانه نیما هم به موازات رشد قیمت‌ها در سایر بازارها ظرف یک هفته گذشته روندی صعودی داشته و برای نخستین بار به محدوده 28هزارو 219تومان رسیده است. قیمت ارز نیمایی از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 18درصد رشد کرده است با وجود این رشد تاکنون نتوانسته بر بازار سهام تأثیر معنا داری داشته باشد. نکته قابل توجه این است که درآمد حاصل از صادرات شرکت‌های بورس با نرخ ارز نیمایی تسعیر می‌شود و این افزایش نرخ به‌طور طبیعی به رشد درآمد شرکت‌های صادرات محور منجر می‌شود که بخش بزرگی از بازار سهام را در اختیار دارند. در نتیجه همگام با رشد قیمت دلار در سامانه نیما شاخص‌های بورس هم باید رشد کنند، موضوعی که تاکنون در سال‌جاری به‌دلیل افزایش ریسک‌ها محقق نشده است.

رشد قیمت سکه
همگام با رشد قیمت دلارروزگذشته قیمت طلا هم افزایش یافت به‌طوری که قیمت هر گرم طلای 18عیار با 2.11درصد افزایش به یک میلیون و 628هزارو 652تومان رسید. هر سکه طرح جدید نیز برای نخستین بار از مرز 18میلیون تومان عبور کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 18میلیون و 180هزار تومان رسید. در بازار سرمایه نیز اوراق سلف و گواهی سپرده طلا با رشد زیادی مواجه شدند به‌طوری که قیمت هر برگ اوراق سلف سکه بانک مرکزی 1.9درصد و انواع گواهی سپرده سکه بین 3تا 3.5درصد رشد کرد. دیروز در مجموع ارزش معاملات اوراق سلف سکه بانک مرکزی 352میلیارد تومان مبادله شد که 150میلیارد تومان بیشتر از آخرین روز مبادلاتی در هفته قبل بود.
 به موازات آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا نیز با افزایش تقاضا مواجه شدند و این افزایش تقاضا موجب شد قیمت یونیت‌های(واحدهای) این صندوق‌ها نیز به‌طور میانگین بین 2تا 3.5درصد رشد کند. بخش عمده دارایی این صندوق‌ها در گواهی سپرده طلا سرمایه‌گذاری شده است و نوسان‌های قیمت طلاو ارز به‌طور مستقیم بر قیمت یونیت‌های این صندوق‌ها تأثیر می‌گذارد. هنوز مشخص نیست نوسان‌های قیمت طلا و ارز تا کجا ادامه خواهد داشت اما به‌نظر می‌رسد با توجه به افزایش انتظارات تورمی و افزایش تنش‌های دیپلماتیک این دو بازار روز‌های آرامی را تجربه نکنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید