• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 8 شهریور 1402
کد مطلب : 201684
+
-

عقبگرد بازارها در 5‌ ماه نخست سال

در 5‌ماه گذشته بازده واقعی سرمایه‌گذاران در بازار دارایی‌ها، شامل طلا، ارز، مسکن و بورس منفی بوده است

گزارش
عقبگرد بازارها در 5‌ ماه نخست سال

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

آمارها نشان می‌دهد بازار دارایی‌ها در 5‌ماه گذشته با رکود مواجه شده و تقریبا اغلب بازارها به جز بازار ارز با افت محسوس قیمت مواجه شده‌اند. به این معنا که در 5ماه گذشته بازده واقعی سرمایه‌گذاران در بازار دارایی‌ها شامل طلا، ارز، مسکن و بورس منفی بوده است.
به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد در 5‌ماه نخست امسال، وضع به‌گونه‌ای بوده که ورق به ضرر سوداگران برگشته و نزول قیمت‌ها و رکود بازار دارایی‌ها موجب شده، سود سفته‌بازان کاهش یابد.
طلا، ارز، مسکن و بورس ازجمله بازار‌هایی هستند که صاحبان نقدینگی به‌صورت سنتی از آنها به‌عنوان ابزار پوشش تورم استفاده می‌کنند؛ به این معنا که با سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها تلاش می‌کنند از کاهش ارزش پس‌اندازهایشان در مقابل تورم جلوگیری کنند. از ابتدای سال 1397بازار دارایی‌ها در ایران با رشد بسیار زیادی مواجه شد و این روند رو به رشد تا اوایل سال‌ جاری هم ادامه داشت. مهم‌ترین بازاری که در این دوره با رشد‌های افراطی مواجه شده بازار ارز بوده است. حالا اما تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد در 5‌ماهه نخست امسال ورق برگشته است و سرمایه‌گذاری در بازار دارایی‌ها، دیگر صرفه اقتصادی ندارد و هیچ‌کدام از این دارایی‌ها نتوانسته‌اند رشدی متناسب با تورم یا شاخص قیمت مصرف‌کننده داشته باشند. به‌ نظر می‌رسد اعمال سیاست‌های انقباضی دولت، عامل اصلی این نزول و رکود در بازار دارایی‌ها بوده است. این موضوع در عین حال موجب شده حجم سفته‌بازی در این بازارها کاهش یابد چرا که دیگر خرید و فروش در این بازارها صرفه اقتصادی ندارد. با این حال برخی کارشناسان اعتقاد دارند در صورت افزایش کسری بودجه دولت، این امکان وجود دارد که سیاست‌های انقباضی به سیاست‌های انبساطی تغییر جهت دهد و منجر به تغییرات معناداری در بازار دارایی‌ها شود.

رکود در بازار دارایی‌ها
آن طور که آمارها نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده که بیانگر نرخ تورم است از ابتدای سال تاکنون 13.6درصد افزایش یافته، اما در این مدت هیچ بازاری نتوانسته ابزاری برای پوشش تورم باشد؛ به این معنا که بازده هیچ بازاری متناسب با نرخ تورم 5ماهه نبوده است.
طبق اطلاعات موجود، در این مدت قیمت اغلب دارایی‌ها به جز ارز با نزول مواجه شده است. در این میزان، بیشترین میزان افت، مربوط به نیم سکه بوده است که با 19.5درصد کاهش نسبت به ابتدای سال از 18.5میلیون تومان به 14.9میلیون تومان در پایان مرداد ‌ماه رسید.
بعد از نیم‌سکه، سکه گرمی و طلای 18عیار با بیشترین میزان افت مواجه شده‌اند و قیمت هر کدام به‌ترتیب 13.2و 12.3درصد کاهش یافته است. قیمت هر گرم طلای 18عیار در ابتدای سال 2میلیون و 640هزار تومان بود که این رقم در پایان مرداد به 2میلیون 315هزار تومان رسید.
این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد قیمت ربع سکه 11.6درصد و سکه طرح قدیم 11.3درصد نزول کرده است.
این داده‌ها نشان می‌دهد، سوداگرانی که ابتدای سال ‌جاری در بازارهای طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با زیان مواجه شده‌اند.
همچنین مقایسه قیمت خودرو‌های داخلی در پایان مرداد نسبت به ابتدای سال بیانگر آن است که میانگین قیمت خودرو‌های داخلی در این مدت 9.8درصد در بازار آزاد افت کرده است. در این مدت تنها بازاری که با افزایش قیمت مواجه شده است بازار ارز است. طبق داد‌های موجود قیمت یورو از ابتدای سال تاکنون 3.2درصد و قیمت دلار 1.4درصد افزایش داشته است.
بازار سهام نیز اقبال چندانی نسبت به سایر بازار‌ها نداشته و در 5ماهه امسال با 1.1درصد افت مواجه شده است.
در مورد قیمت مسکن نیز با توجه به توقف انتشار آمار معاملات مسکن از مراجع رسمی، اطلاعی در دست نیست، اما شواهد میدانی از نزول نرخ‌ها در این بازار حکایت دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید