• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 17 تیر 1403
کد مطلب : 229341
+
-

واکنش بازارها به انتخاب مردم

بازار سهام در واکنش به انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز بالاترین رکورد تاریخی را در روز بعد از انتخابات ثبت کرد

گزارش1
واکنش بازارها به انتخاب مردم

با مشخص‌شدن نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز بورس با یک رشد تاریخی روبه‌رو شد و قیمت طلا ، ارز و خودرو با نزول مواجه شدند.به گزارش همشهری، ساعاتی بعد از مشخص شدن  حضور نزدیک به 50 درصدی مردم پای صندوق‌های رأی و درادامه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که با پیروزی مسعود پزشکیان همراه بود بازار‌ها با تغییرات جدی مواجه شدند. در مهم‌ترین رویداد شاخص کل بورس تهران با یک جهش تاریخی 2/4درصدی روبه‌رو شد که بالاترین میزان رشد در روز‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ بازارسرمایه است. در نتیجه این رشد بیش از 450هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد. به این ترتیب ارزش بازارسهام ظرف یک روز با 13میلیارد دلار افزایش که رکورد کم‌سابقه‌ای در بورس است به 156میلیاردو 510میلیون دلار رسید. دیروز همچنین پس از ماه‌ها بیش از 540میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شد و ارزش معاملات خرد از مرز 3هزار میلیارد تومان عبور کرد. در بازار ارز نیز قیمت دلار با افت 3/5درصدی مواجه شد و قیمت سکه 3/1درصد کاهش یافت. قیمت خودرو‌های داخلی نیز تا 1/5درصد افت کرد.

رکوردشکنی بورس
مروری بر تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که این برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه است که بورس چنین به موضوع برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان می‌دهد. درواقع رشد 4/2درصدی بورس رکورد تازه‌ای در تاریخ بازار سرمایه در واکنش به انتخابات است و پیش از این هرگز شاخص بورس تا این میزان رشد نکرده بود. نخستین واکنش به چهارم تیر‌ماه 1384بازمی‌گردد که برای نخستین‌بار محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد اما بورس یک روز بعد به این رویداد واکنش مثبتی نشان نداد و با افت 1.6درصدی مواجه شد و بعد از آن ماه‌ها نزول کرد به‌طوری که ظرف 5‌ماه 25درصد افت کرد.بعد از این دوره اما شاخص بورس یک روز پس از انتخابات سال 1392در بیست و پنجم خرداد با 2درصد رشد مواجه شد و همین رویه در 29خرداد 1400یعنی یک روز بعد از پیروزی شهید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم تکرار شد و شاخص بورس با رشد 1/2درصدی مواجه شد. به این ترتیب طبق آمار فعلی رشد روز گذشته بورس بیشترین واکنش به انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون بوده است.



نزول ارز
مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اثرآرامبخشی بر بازار ارز داشت، به‌طوری که دیروز قیمت هر دلار آمریکا با 3/4درصد نزول بار دیگر به کانال 58هزار تومان بازگشت. این در حالی است که در هفته گذشته قیمت هر دلار آمریکا حتی تا محدوده 62هزارو 500تومان هم پیشروی کرده بود. دیروز همچنین به موازات نزول قیمت دلار، قیمت سایر ارز‌ها ازجمله درهم امارات و لیر ترکیه نیز به‌ترتیب 3/6و 3/2درصد نزول کردند.قیمت یورو نیز با 2/6درصد کاهش مواجه شد. بازار انتظار دارد در بلندمدت درصورت افزایش روابط بین‌المللی و گشایش‌های خارجی قیمت ارز با نزول بیشتری هم مواجه شود.



افت قیمت طلا و سکه
دیروز همگام با نزول قیمت دلار تحت‌تأثیر مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، قیمت طلا و سکه هم با افت محسوسی مواجه شد، به‌طوری که قیمت هر سکه طرح جدید با یک میلیون و 300هزار تومان کاهش معادل 3/1درصد به 41میلیون و 300هزار تومان و قیمت هر سکه طرح جدید نیز با یک میلیون تومان کاهش به 37میلیون و 700هزار تومان رسید. بیشترین نزول در مبادلات دیروز مربوط به سکه گرمی بود که با 4/2درصد کاهش به محدوده 6میلیون و 900هزار تومان رسید. هر مثقال طلا هم 2درصد افت کرد.



قیمت خودرو نزولی شد
واکنش بازار‌ها با انتخابات ریاست‌جمهوری در مبادلات دیروز فقط محدود به بازار طلا، ارز و بورس نبود و بازار خودرو را هم تحت‌تأثیر قرار داد.پایان ماراتن انتخابات دیروز منجر به افت قیمت اغلب خودرو‌های داخلی شد. بیشترین افت قیمت در مبادلات دیروز، مربوط به‌خودروي هایما بود که با 15میلیون تومان کاهش مواجه شد. پژو 207دنده‌ای پانوراما هم با 12میلیون تومان کاهش  مواجه شد. نکته قابل توجه کاهش قیمت پژو پارس به‌عنوان یکی از پرتقاضا‌ترین خودرو‌های داخلی بود.دیروز از همان ابتدای صبح قیمت این خودرو با نزول مواجه شد و درنهایت قیمت پژو پارس با 10میلیون تومان کاهش به 685میلیون تومان رسید. انتظار می‌رود در روز‌های آینده قیمت بازار خودرو بیش از این تحت‌تأثیر قرار بگیرد چرا که برنامه واردات خودرو نیز سرعت گرفته و می‌توان انتظار داشت سطح عرضه و تقاضا در ماه‌های آینده به تعادل برسد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید