• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 آبان 1401
کد مطلب : 176449
+
-

چطور ‌زمین را نجات دهیم؟

چطور ‌زمین را نجات دهیم؟

مقابله با گرمایش جهانی، نیازمند تصمیمات بزرگ رهبران سیاسی در سطح جهانی است اما ما شهروندان هم می‌توانیم به اندازه خودمان، به‌نجات‌تنها سیاره‌ای که برای زندگی داریم کمک کنیم. برخی از کارهای نسبتا ساده‌ای که می‌توانیم برای نجات زمین انجام بدهیم اینها هستند: 
 خانه را زیادی گرم نکنیم : میزان گرمای خانه در فصول سرد، می‌تواند اثرات چشمگیری داشته باشد. باید تا جایی که می‌توانیم‌، کمتر به استفاده از سوخت‌های فسیلی دامن بزنیم. یک راهش، این است که، اگر دسترسی داریم، از انرژی خورشیدی برای آبگرمکن‌ها استفاده کنیم. عایق‌بندی خانه در فصول سال، که عملی‌ترینش گرفتن درزهاست، ساده اما بسیار کارآمد است. هدف اصلی باید این باشد که دمای خانه را تا جایی که شدنی است، پایین نگه داریم. پوشیدن لباس گرم در خانه‌ها در زمستان، راهی آسان و در دسترس برای نجات زمین است.
درست غذا بخوریم : دام و احشام، مسئول تولید 14درصد گازهای گلخانه‌ای در دنیا هستند و در میان آنها، گوساله بزرگ‌ترین تولیدکننده این گازهاست. بهترین و مؤثرترین راه این است که مصرف گوشت و لبنیات را در غذاهای روزانه کم کنیم؛ به‌خصوص‌ آنها که در این اوضاع اقتصادی توان خرید گوشت قرمز دارند باید در مصرف خود بیشتر دقت کنند. البته در مورد غذا، فقط مسئله گوشت قرمز نیست؛ شاید کلم مثل گوشت قرمز نباشد اما برای رساندن کلمی که مثلا در خوزستان تولید شده و به تهران رسیده، چقدر بنزین سوزانده شده؟ به همین‌خاطر است که گفته می‌شود تا آنجا که ممکن است غذاها باید محلی و بومی باشند. از همه مهم‌تر، دورریز غذاست؛ حدود یک سوم غذای تولید شده در دنیا، دورریخته می‌شود و حدود 8 تا 10درصد گازهای گلخانه‌ای دنیا، به‌خاطر غذاهای مصرف نشده تولید می‌شود.
سبز سفر کنیم: یک چهارم دی اکسید کربن دنیا به‌خاطر حمل‌ونقل تولید می‌شود. شاید زندگی بدون ماشین، بهترین کار برای جلوگیری از انتشار این گاز سمی باشد اما این کار، در شهرهایی که حمل‌ونقل درست و حسابی ندارند، چندان شدنی نیست. اما قدم‌های کوچک تأثیرگذار هستند. مسافت‌های کوتاه درون شهری را می‌شود با دوچرخه و یا پای پیاده طی کرد. و البته یکی از آلاینده‌ترین انواع مسافرت، پرواز است، به‌خصوص پروازهای داخلی که بیشترین میزان آلایش به ازای هر فرد را دارد. قطار در مقایسه، ‌یک پنجم کمتر آلاینده است.
هوشمندانه خرید کنیم: سازمان ملل با محاسبه تولید پنبه، تولید صنعتی، حمل‌ونقل و شست و شو، اعلام کرده که برای تولید یک جفت شلوار جین، 3هزارو781 لیتر آب مصرف می‌شود. همین یک دلیل کافی است که در خرید کردن دقت کنیم. به جای خرید لباس‌های نو، می‌توانیم لباس‌هایی که همین حالا داریم و خراب شده‌اند را رفو و تعمیر کنیم. خرید لباس‌های دست دوم، نه‌تنها ارزان‌تر است، که به نجات زمین هم کمک می‌کند. در خرید وسایل خانه هم باید آنهایی را که کمترین مصرف انرژی را دارند انتخاب کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید