• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 31 فروردین 1401
کد مطلب : 158731
+
-

احمد نوزاد؛ فرمانده بی‌ادعا

یاد
احمد نوزاد؛ فرمانده بی‌ادعا

«احمد نوزاد» از فرماندهان دفاع‌مقدس بود که پس از سال‌ها حضور و افتخارآفرینی در عملیات‌های مختلف در شلمچه به شهادت رسید. او متولد 1338در تهران بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تیر‌ماه 1359، به عضویت رسمی سپاه درآمد و پس از آموزش در پادگان امام‌حسین(ع)، عضو گردان 8سپاه شد. با شروع جنگ تحمیلی همراه با گردان 8عازم منطقه گیلانغرب و سرپل‌ذهاب شد و در عملیات بازی‌دراز شجاعانه شرکت کرد. او با مسئولیت جانشین گردان مقداد در عملیات رمضان، مسلم بن‌عقیل و زین‌العابدین، والفجر مقدماتی و والفجر حضور داشت تا جایی‌که گردان مقداد به یکی از موفق‌ترین گردان‌های عمل کننده، مورد توجه و تشویق فرماندهان قرار گرفت. نکته جالب اینجاست که ازدواج احمد نوزاد در سال 1361به سادگی و در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار ‌شد.
احمد نوزاد در عملیات والفجر 3و والفجر 4به‌دلیل ابراز لیاقت و رشادت‌های فراوان، به‌عنوان فرمانده گردان مقداد منصوب شد و به فرماندهی گردان و هدایت نیروها پرداخت. با فداکاری و حماسه‌آفرینی گردان مقداد در ارتفاعات کانی‌مانگا، برگ زرین دیگری در دفتر خاطرات دفاع‌مقدس به ثبت رسید.
او پس از ماه‌ها نبرد در مسئولیت‌های مختلف به‌عنوان قائم‌مقام لشکر 27محمد رسول‌الله(ص) انتخاب شد اما از آنجا که تاب و تحمل دوری از نیروهای گردان مقداد را نداشت، پس از یک‌ماه دوباره به گردان مقداد بازگشت. احمد نوزاد، فرمانده دلاور سال‌های دفاع‌مقدس سرانجام در 21دی‌ماه 1365در منطقه شلمچه مزد تلاش و رشادت‌های خود در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را گرفت و به شهادت نایل شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید