• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158587
+
-

هتک حرمت دوباره مسجدالاقصی توسط پلیس رژیم صهیونیستی

رویداد
هتک حرمت دوباره مسجدالاقصی توسط پلیس رژیم صهیونیستی

پلیس رژیم صهیونیستی، بامداد دیروز دوباره به مسجدالاقصی در بیت‌المقدس یورش برد و با حمله به نمازگزاران فلسطینی، تعدادی از آنها را مجروح کرد.
پیش از این نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی بامداد جمعه هم با خشونت وارد محوطه این مکان مقدس شده و بیش از 150نفر را مجروح و بیش از 300نفر را بازداشت کرده بودند. به گزارش الجزیره مقامات اسرائیلی گفته‌اند که هدف آنها از حمله دیروز، تسهیل بازدید یهودیان از این مکان مقدس بوده است.
صلیب سرخ فلسطین گفته است که در حمله دیروز، دست‌کم 10نفر مجروح شده‌اند. حال 3 نفر از آنها وخیم بوده و برای درمان، به بیمارستان اعزام شده‌اند. صلیب سرخ گفته است پلیس اسرائیل، همچون حمله پیشین، دوباره جلوی امدادرسانی این سازمان به مجروحان در داخل مسجد را گرفته بود. خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که 2نفر در این حمله دستگیر شده‌اند.
حمله به مسجد الاقصی در ماه رمضان، به سنتی خشونت‌بار در سال‌های اخیر تبدیل شده است. امسال مشخصا تنش‌ها به‌شدت بالاست. نه‌تنها چندین اسرائیلی در حملات شهادت‌طلبانه در هفته‌های اخیر کشته شده‌اند که وعده‌های راست‌های افراطی اسرائیل برای انجام آیین‌های باستانی در محوطه مسجد، مسلمانان را به‌شدت خشمگین کرده است. آنها می‌خواهند رسم باستانی قربانی کردن بز در مسجد را دوباره احیا کنند، اتفاقی که از دوران باستان به بعد در مسجد‌الاقصی روی نداده و با مخالفت بسیار شدید فلسطینی‌ها مواجه است. با این حال گروه‌های راست افراطی گفته‌اند که برای هرکسی که دست به چنین اقدامی بزند، جایزه‌ای درنظر گرفته‌اند.
حمله نیروهای امنیتی اسرائیلی به مسجدالاقصی در روز جمعه، از نظر تعداد بازداشتی‌ها ‌در 20سال اخیر بی‌سابقه بوده است و در دو دهه اخیر هرگز این تعداد فلسطینی در یک حمله بازداشت نشده بودند.
ویدئوهایی که از این حمله منتشر شده بسیار تکان‌دهنده است و نشان می‌دهد که نیروهای پلیس، حرمت این مکان مقدس را شکسته‌اند. پلیس در حمله به نمازگزاران از نارنجک دودزا و گاز اشک‌آور استفاده کرده بود. شلیک گاز اشک‌آور چنان زیاد بوده که ابری از این گاز مسجد را فرا گرفته بود. شلیک گلوله پلاستیکی هم ده‌ها نفر را مجروح کرد و در یک مورد، یک گلوله پلاستیکی به چشم یکی از نگهبانان مسجد اصابت کرده بود.
فلسطینی‌ها معتقدند که یکی از اهداف بلندمدت اسرائیلی‌ها این است که مسجد را از دست مسلمانان خارج کنند.
حملات مشابه اسرائیلی‌ها به مسجدالاقصی در سال گذشته، با واکنش بسیار تندی از سوی گروه‌های فلسطینی مواجه شد. حماس در واکنش به آن حملات، از غزه به‌سوی سرزمین‌های اشغالی موشک شلیک کرد. تقابل دو طرف در نهایت، به جنگ موسوم به 11روزه ختم شد. صدها فلسطینی در بمباران وحشیانه غزه در این جنگ به شهادت رسیدند. ده‌ها اسرائیلی هم در سوی مقابل کشته شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید