• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 24 فروردین 1401
کد مطلب : 157985
+
-

مصلای تهران میزبان نمایشگاه قرآن

بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار «کتاب امید و آرامش» برگزار می‌شود

نمایشگاه
مصلای تهران میزبان نمایشگاه قرآن

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، طی مراسم افتتاحیه، شنبه ۲۷فروردین در شب میلاد امام‌حسن(ع) آغاز شده و به‌مدت 2هفته تا جمعه نهم اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
علیرضا معاف، معاون وزیر ‌ارشاد و رئیس نمایشگاه قرآن در نشستی به تشریح برنامه‌های امسال نمایشگاه قرآن پرداخت. وی با اشاره به اینکه امسال نمایشگاه قرآن و کتاب به دستور رئیس‌جمهور و‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، توضیح داد: «به‌طور کلی ۴۵بخش در نمایشگاه امسال تعبیه شده و‌ برنامه‌ریزی‌های متکثری برای آنها انجام شده است. در نمایشگاه امسال بیش از ۸۰ نوع نوآوری و ابتکار داریم.» وی همچنین با بیان این مطلب که «نمایشگاه قرآن اتفاقی چندجانبه و ‌جذاب محسوب شده و تفرجگاه دینی مردم است» یادآور می‌شود: «این دوره از نمایشگاه تا ۹اردیبهشت پذیرای مردم در مصلای امام خمینی(ره) خواهد بود. در این دوره همچنین بخشی تحت عنوان «ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه داریم» و‌ در آن بیست‌وششمین دوره آیین تکریم خادمان نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه همزمان با آیین اختتامیه برگزار می‌شود.»
یکی دیگر از برنامه‌های این دوره از نمایشگاه قرآن، برنامه خادمان قرآنی است که به‌گفته رئیس نمایشگاه برگزار می‌شود. در این دوره 2هزار نامزد معرفی شده از سوی مؤسسات توسط کمیته ارزیابی بررسی و تجلیل می‌شوند. در کنار این موضوع، ما ۳۶میلیون نوجوان داریم که براساس سلایق و علایق آنها، تلاش کردیم بین بازی و‌ مفاهیم قرآنی پیوند برقرار کنیم. ‌در نتیجه در بخش نوجوان نمایشگاه نوجوانان می‌توانند از ۱۵بازی مبتنی بر مفاهیم دینی و‌ ارزشی استفاده کنند.
وی ادامه می‌دهد: «در نمایشگاه امسال، بخش مسجد جامعه‌پرداز و‌ تمدن‌ساز در فضای 3هزار مترمربع تعبیه شده است.» معاون وزیر فرهنگ ‌و ‌ارشاد اسلامی ‌یکی دیگر از اتفاقات نوآورانه امسال را حضور مستقل میراث فرهنگی و‌ گردشگری در قالب بخش صنایع‌دستی و میراث فرهنگی خواند که در 2هزار مترمربع نام‌آوران این حوزه حضور پیدا می‌کنند. وی تشریح می‌کند: «امسال بخش هنر و صنایع‌دستی تفکیک شده و‌ در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز با استفاده از وبینارهای موضوعی و‌ مفهومی‌ با موضوعاتی چون تقریب و دیپلماسی قرآنی و... و با همکاری ۲۰کشور برگزار می‌شود.»
رئیس نمایشگاه قرآن با اشاره به فعالیت بخش ترجمه قرآن در این دوره که در آن از مرکز ملی ترجمه قرآن ر‌ونمایی می‌شود، ادامه می‌دهد: «البته این مرکز به‌صورت منظم وجود نداشته و‌ همانطور که مرکز طبع و ‌نشر قرآن داریم، مرکز ترجمه قرآن هم در وزارت ارشاد تاسیس شده و ‌در نمایشگاه رونمایی می‌شود. در این نمایشگاه خدماتی چون تعویض قرآن نیز برای مخاطبان انجام خواهد شد. تلاش ما این است که لذت معنوی برای خانواده‌ها در نمایشگاه‌ها فراهم شود.»
در ادامه این نشست، محمدمهدی عزیزی ‌قائم‌مقام نمایشگاه هم درباره بخش مجازی توضیحاتی می‌دهد: «تمامی‌ خدمات فیزیکی در نمایشگاه در بستر مجازی هم ارائه می‌شود و محتواهای ویژه نوجوانان طراحی شده است. همچنین امسال برای نخستین‌بار تلویزیون اینترنتی هم طراحی شده و‌ کارشناسان درباره موضوعات مختلف گفت‌و‌گو می‌کنند. همچنین محافل و‌ نشست‌های فیزیکی هم به‌صورت زنده از بستر مجازی پخش می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید