• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157818
+
-

آزمون ایرلاین‌ها


رستم قاسمی، وزارت راه و شهرسازی می‌گوید:‌ در جریان سفر رئیس‌جمهور به قطر، پشتیبانی ایران از جام‌جهانی2022 در دستور کار قرار گرفته و براساس توافق‌های انجام‌شده در دیدار سیدابراهیم رئیسی و امیر قطر، ایران از اسکان و حمل‌ونقل هوایی و دریایی بخشی از مسافران و گردشگران جام جهانی‌۲۰۲۲ پشتیبانی خواهد کرد. نکته قابل‌تأمل این است که به‌گفته قاسمی، حمل‌ونقل هوایی بخش‌ قابل‌توجهی از مسافران در مسیر جزیره کیش به دوحه و برعکس برعهده ایرلاین‌های ایرانی است. 
مسافران جام جهانی به‌نوعی می‌توانند مرفه‌ترین افراد از کل جهان قلمداد شوند. در نتیجه سؤال اصلی این است که آیا این افراد در کنار ایرلاین 5ستاره قطر ایرویز که یکی از بهترین ایرلاین‌های جهان است و به 73کشور پرواز مستقیم دارد، از پرواز با ایرلاین‌های ایرانی استقبال می‌کنند و حاضرند با ناوگانی که میانگین عمر آنها 25سال است، پرواز کنند یا نه. نکته مهم‌تر اینکه در رویداد جام جهانی، کمتر کسی بدون برنامه‌ریزی به کشور میزبان مسابقات فوتبال سفر می‌کند و مسافران عمدتا از مدت‌ها قبل، مسیر سفر، تور، هتل، پرواز و... را مشخص یا حتی خریداری کرده‌اند و ورود ایرلاین‌های ایرانی به این بازار، حداقل نیازمند تبلیغات وسیع بین‌المللی و آماده‌سازی زیرساخت‌‌های موردنیاز برای ارائه خدمات بی‌نقص به مسافران است. 
در این میان، نکته هراس‌انگیز دیگری که وجود دارد، آنهم بی‌توجهی به حقوق مسافر و اهمیت پول و وقت او درنظر ایرلاین‌های ایرانی است که احتمالا برای خارجی‌ها هم به همین منوال مدنظر قرار می‌گیرد، بنابراین تصویر بسیار نامطلوبی برای کشور ایجاد خواهد شد. حالا که با تدبیر دولت سیزدهم، ایران نیز امکان بازیگری در بازار جام جهانی را پیدا کرده، انتظار می‌رود از همین حالا پیش‌نیازهای حضور در این بازار مهیا شود و به‌خصوص در حوزه حمل‌ونقل که هنوز در جلب رضایت هموطنان ناموفق بوده، کسی بی‌گدار به آب نزند.
همواره انتقادات شدیدی در مورد قیمت‌گذاری و تاخیر در پرواز ایرلاین‌های ایرانی وجود دارد و حالا، خدمت‌رسانی آنها به مسافران جام جهانی، آزمونی است که نتیجه آن فقط محدود به شرکت‌های هواپیمایی نیست و به کل ایران مربوط می‌شود؛ از این رو متولیان حوزه حمل و نقل، به‌خصوص شخص وزیر راه باید با وسواس و احتیاط با این مقوله برخورد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید