• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 26 اسفند 1402
کد مطلب : 221141
+
-

آخرین هشدار به ایرلاین‌های متخلف

بلیت هواپیما کمیاب شده و غالبا بالاتر از قیمت مصوب فروخته می‌شود؛ آیا ورود تعزیرات این بازار را آرام می‌کند؟

گزارش
آخرین هشدار به ایرلاین‌های متخلف

احمد میرخدائی- روزنامه‌نگار

«شرکت‌های هواپیمایی متخلفی که در ایام، نوروز نیز تخلفات قیمتی خود را تکرار کنند، قطعاً دفتر مرکزی آنها پلمب خواهد شد»؛ این آخرین هشدار تعزیرات به ایرلاین‌هایی است که اصرار دارند با نادیده گرفتن مصوبات ستاد تنظیم بازار، بلیت را بالاتر از قیمت مصوب بفروشند. به گزارش همشهری، یکی دو سالی می‌شود که ایرلاین‌ها خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند و در شرایطی که با این درخواست آنها موافقت نشده، از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا بلیت‌های خود را به‌خصوص در ایام پرتقاضا نظیر جشن نوروز، با بهای بالاتر از نرخ مصوب بفروشند. این در حالی است که اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار الزامی است و حتی مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران، شرکت‌های متخلف را به پلمب دفتر مرکزی آنها در نوروز تهدید کرده است.

فراز و فرود قیمت‌ها
حدود 2‌ماه پیش، شرکت‌های هواپیمایی به استناد رأی دیوان عدالت اداری که مصوبه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را ابطال کرد، قیمت فروش بلیت را تا 70درصد افزایش دادند که با موضع‌گیری شدید سازمان هواپیمایی کشوری مواجه شد.

قیمت بلیت هواپیما زیر ذره‌بین
 در شرایطی که با آغاز سفرهای نوروزی تقاضا برای سفرهای هوایی چند برابر شده، بار دیگر شرکت‌های هواپیمایی دست‌به‌کار تغییر نرخ شده‌اند و این بار افزایش قیمت آنها به بیش از 130درصد رسیده است. نکته جالب اینکه بسیاری از ایرلاین‌ها در پروازهایی که تقاضای کمتری دارند مثل پروازهای امروز (26اسفند) قیمت بلیت را چند هزار تومان کمتر از سقف نرخنامه تعیین کرده‌اند که وانمود کنند قیمت‌گذاری آنها براساس عرضه و تقاضاست اما برای سفرهای روز اول فروردین، بهای بلیت را به‌شدت افزایش داده‌اند و این افزایش در مسیر تهران – مشهد به 132درصد رسیده است.

 خط و نشان تعزیرات برای متخلفان
مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی یکی از عوامل کمیابی و گرانفروشی بلیت هواپیما را تخلف شرکت‌های هواپیمایی و مراکز فروش بلیت هواپیما عنوان می‌کنند. در تهران، مدیرکل تعزیرات حکومتی، ضمن هشدار به شرکت‌های هواپیمایی متخلف در ایام نوروز، نسبت به پلمب دفتر مرکزی این شرکت‌ها هشدار داده است. احمد جعفری‌نسب، مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای اکثر دفاتر فروش آنلاین بلیت هواپیما که تخلف داشتند، پرونده تشکیل شده که رأی بعضی از پرونده‌ها قطعی شده و برخی در شعب بدوی و تجدیدنظر در حال رسیدگی هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید