• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 16 فروردین 1401
کد مطلب : 157200
+
-

ایجاد نظم در قلب خانه

چیدمان
ایجاد نظم در قلب خانه

سپیده سعیدی-طراح داخلی

بیشترین فعالیت در خانه‌ها معمولا در آشپزخانه انجام می‌شود. این مکان مملو از وسایل و تجهیزات و درعین حال فعال و پویا، نیازمند نظم و آرامش است. نخستین عنصر ایجاد آرامش بصری در آشپزخانه، یکدستی یا تناسب رنگ‌های کابینت‌هاست. کابینت‌های تک‌رنگ آرامش و نظم بیشتری را القاء می‌کنند و برخلاف آنها به کاربردن3،2 رنگ در طراحی کابینت، از میزان آرامش می‌کاهد. اگر کابینت‌ها دارای رنگ خنثی است می‌توان با قرار دادن یک ظرف مسی یا گل طبیعی، رنگی گرم به آشپزخانه بخشید. بهتر است کف آشپزخانه با فرش پوشیده نشود اما درصورت تمایل، می‌توان از فرش‌های کوچکی استفاده کرد که فقط زیر میز غذاخوری قرار می‌گیرد. پرده آشپزخانه هم باید روشن، سبک و ساده باشد. پرده‌هایی با طرح‌های شلوغ، آشپزخانه را نا‌آرام نشان می‌دهد. قرار دادن وسایل و تجهیزات مختلف روی کابینت نیز ‌نظم آشپزخانه را به هم می‌ریزد و آن را شلوغ نشان می‌د‌هد. چای‌ساز، ‌توستر و ‌مایکروویو ازجمله تجهیزاتی است که به‌دلیل کاربرد هرروزه‌شان باید روی کابینت قرار گیرند اما جای مناسب برای بقیه لوازم، ‌داخل قفسه کابینت است. تا حد امکان ظروف ادویه‌ها، شکر، ‌چای و... را روی کابینت‌ها قرار ندهیم. نصب عکس یا طرح‌های مغناطیسی روی در یخچال هم از دیگر عوامل شلوغی و به‌هم‌ریخته جلوه‌دادن آشپزخانه است. تابه‌ها و کفگیر و ملاقه‌ها را نباید به دیوار آشپزخانه نصب کرد، ‌این کار زیبایی بصری را کاهش داده و تمرکز را از بین می‌برد.
حالا نوبت فضای داخلی کابینت‌هاست‌؛ استفاده بهینه از فضا و رعایت نظم در چیدمان وسایل داخل کابینت‌ها، در عین انتقال آرامش، ‌به فعالیت ما نیز سرعت می‌بخشد. یکی از راه‌های ایجاد این نظم، ‌استفاده از طبقه‌بندی‌های داخل کابینت به‌منظور منظم‌تر کردن وسایل و استفاده کامل از فضای موجود قفسه‌هاست و از به‌هم‌ریختگی ظروف و وسایل جلوگیری می‌کند. از انواع جداکننده‌ها نیز برای ایجاد نظم به کشوهای آشپزخانه می‌توان استفاده کرد. معمولا کشوها محل قرار دادن قاشق، ‌چنگال، کفگیر و وسایلی از این دست است و به کمک این نظم‌دهنده‌ها، به کمک طبقه‌ها و جداکننده‌ها می‌توان مواد شوینده و دستمال‌های نظافت را در کابینت زیرظرفشویی قرار داد و از فضا استفاده بیشتری کرد. آراسته و مرتب خواهند شد.
بهتر است برای نگهداری مواد غذایی خشک، ادویه‌جات، ‌شکر، چای و... از ظروف مناسب و مخصوص نگهداری در کابیت استفاده کنیم. نگهداری مواد خشک نیمه‌استفاده در کیسه‌ها یا بسته‌بندی سوپرمارکت، احتمال ریختن آنها در قفسه کابینت‌ها را افزایش داده و زیبایی و تمیزی قفسه‌ها را ازبین خواهد برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید