• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 22 اسفند 1402
کد مطلب : 220833
+
-

چشم‌انداز بهره‌برداری از «خانه‌شهر» و «خانه‌خبرنگاران»

یادداشت
چشم‌انداز بهره‌برداری از «خانه‌شهر» و «خانه‌خبرنگاران»

علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران

طی سال‌های اخیر 2پروژه مهم و تأثیرگذار فرهنگی و ارتباطی برای شهر تهران درحال اجراست. یکی از این پروژها «ساختمان بلدیه» یا همان «خانه شهر» نام دارد که در بافت تاریخی شهر و میدان امام‌خمینی(ره) واقع شده است. حدود 2سال قبل توفیق داشتم تا به همراه معاون عمرانی وقت شهرداری تهران بازدید مفصلی از این پروژه داشته باشم که در آن مقطع سرعت عمرانی پروژه بسیار پایین بود. البته در آن زمان با توجه به اینکه در اوایل دوره ششم شورای اسلامی شهر و شهرداری فعلی تهران قرار داشتیم، تزریق بودجه کمی هم به پروژه «ساختمان بلدیه» صورت گرفته بود.
بعد از آن بازدید 2سال قبل، در بازدید دوباره‌ای که «ساختمان بلدیه» داشتم شاهد تغییرات عمده و پیشرفت خوبی در این پروژه بودم. در بازدید اخیر از این پروژه مشاهده شد که عملیات عمرانی سرعت بیشتری به‌خود گرفته و بخش‌هایی از آن نیز به نتیجه رسیده و تکمیل شده است. با توجه به این شرایط اگر تزریق بودجه مناسب به‌اندازه‌ای که ما در برنامه و بودجه سال1403 پیش‌بینی کرده‌ایم و رقم آن نیز عدد خوبی است باشد، انتظار می‌رود که پروژه «ساختمان بلدیه» یا همان «خانه شهر» در پایان سال آینده به‌سامان برسد.
 جالب است مخاطبان بدانند که پروژه «ساختمان بلدیه» و شروع کارهای مقدماتی آن به ابتدای دهه هفتاد برمی‌گردد، اما حدود 4سال می‌شود که کار اجرایی و عمرانی پروژه آغاز شده است. نکته مثبت و قابل توجه این است که همزمان با کار عمران و ساخت در «پروژه بلدیه»، نظام بهره‌برداری آن از قبل تعیین و مشخص شده و کار ساخت متناسب با همین نقشه و نظام بهره‌برداری در حال انجام است. یعنی طبق هدف‌گذاری که در مجموعه شهری انجام شده، «خانه شهر» یا «ساختمان بلدیه» در اختیار مرکز ارتباطات شهرداری تهران قرار گیرد.
احداث یک موزه هوشمند و پویا ازجمله بخش‌های این پروژه است. موزه‌ای مربوط به اندوخته‌های مهم بلدیه و شهرداری تهران، از ابتدا تا به امروز و آنچه مربوط به آینده شهر می‌شود در این موزه برای مردم و مخاطبان به نمایش در خواهد آمد. همچنین «ساختمان بلدیه» یا «خانه شهر» میزبان رویداد‌های مختلف فرهنگی و ارتباطی خواهد بود. میزبانی و پذیرایی از مهمانان بین‌المللی شهرداری تهران، یک تالار بزرگ و مجهز چندمنظوره و... ازجمله امکانات و برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای «ساختمان بلدیه» است. در مجموع قرار است در ساختمانی که اهمیت ارتباطی و فرهنگی دارد، مرکز ارتباطات شهرداری تهران نقش و وظایف خودش را به خوبی ایفا کند.
پروژه بعدی ساختمانی قدیمی در موقعیت خیابان طالقانی، تقاطع خیابان شریعتی است. این خانه که به «خانه نراقی» معروف است حدود 100سال قدمت دارد. این خانه ازجمله املاکی است که در اختیار شهرداری منطقه7 قرار داشت اما کاربری برای آن مشخص و تعریف نشده بود. اکنون کاربری برای این خانه تعریف شده و قرار است به‌عنوان «خانه روزنامه‌نگاران» تبدیل به پاتوق بسیار خوبی برای اهالی ارجمند رسانه و خبرنگاران شود. در این پاتوق اهالی رسانه می‌توانند فضاهای کاری تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند و ان‌شاءالله در آینده نیز خدمات خاص صنفی از طرق مرکز ارتباطات به‌عنوان بهره‌بردار با پشتیبانی شهرداری تهران برای این عزیزان درنظر گرفته شود. همچنین این خانه می‌تواند به‌عنوان یک فضای فرهنگی با نشاط، میزبان رویداد‌های متعلق به خبرنگاران و اهالی رسانه باشد. حدود یک‌سال و نیم پیش از این پروژه بازدید داشتم و در بازدید اخیر شاهد پیشرفت حدود 90درصدی این پروژه هستیم. با کمک دانشگاه صنعتی شریف، شاهد یک مقاوم‌سازی‌ خوب در این خانه هستیم. در بحث بازسازی هم به‌خوبی شاهد تلفیق یک فضای سنتی با یک فضای مدرن و جدید هستیم که برای اهالی رسانه دلپسند و دلپذیر خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید