• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 اسفند 1400
کد مطلب : 155860
+
-

‌بوی عید در پایتخت پیچید

شهرداری تهران برای روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است

گزارش
‌بوی عید در پایتخت پیچید

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

اسفند نیمه را رد کرده و بارش‌های پراکنده‌ای که از دیروز شروع شده، هوای پایتخت را بهاری کرده است. صدای قدم‌های فصل نو به گوش می‌رسد و باید رسم مهمان‌نوازی را به‌جا آورد و برای استقبال از مهمان بهاری آماده شد. دیوارهای شهر نیاز به رنگ دارند، معابر و المان‌ها باید شست‌وشو شوند و برای ایام تعطیل و فراغت شهروندان هم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. آنطور که معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران گفته همه این اقدامات در طرح استقبال از بهار 1401پیش‌بینی و کارها در پایتخت شروع شده است. در این طرح(استقبال از بهار) بیش از 500برنامه در حوزه‌های امور اجتماعی و فرهنگی، خدمات شهری و محیط‌زیست، حمل‌ونقل و ترافیک، فنی و عمران و شهرسازی و معماری پیش‌بینی ‌شده و آنگونه که حسین نظری به همشهری گفته چهره پایتخت در روزهای آتی بانشاط‌تر و بهاری‌تر می‌شود. او با اشاره به تقارن جشن نیمه شعبان و عید نوروز گفت: «آماده‌سازی 8ورودی شهر تهران، ارتقای زیبایی بصری، انجام دیوارنگاری، مرمت و جانمایی نمادهای نوروزی، تعمیر مبلمان شهری، بهسازی معابر و... در دستور کار مناطق و معاونت‌ها
قرار گرفته است.»

تور گردشگری و کاشت گل
تورهای گردشگری، برنامه‌های ورزشی و تفریحی و اسکان مهمانان نوروزی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای نوروز 1401هستند که معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با اشاره به آنها اظهار کرد: «کاشت گل‌های بهاری و لاله از اهم اقدامات در آستانه فصل بهار است که امسال هم با کاشت گل و درخت در بوستان‌ها و ایجاد فرش‌های گل در معابر و محورهای بزرگراهی تلاش می‌کنیم چهره تهران باطراوت‌تر و شهروندان بانشاط‌تر شوند.» کاشت نهال در بوستان‌ها و منازل شهروندان، مرمت و بهسازی وسایل بازی کودکان در بوستان‌ها، تأمین روشنایی، ایمن‌سازی و رفع نواقص آب‌نمای بوستان‌ها و... دیگر اقداماتی هستند که در طرح استقبال از بهار انجام می‌شوند.

 تردد آسان با حمل‌ونقل عمومی
 تردد با وسایل حمل‌ونقل عمومی در روزهای پایانی اسفند یکی از مطالبات شهروندان است که به‌گفته نظری امسال با تدابیری که اندیشیده شده این کار محقق می‌شود.
 او تأکید کرد: «برقراری گشت‌های منظم در خطوط، افزایش ساعات کار روزانه در خطوط دارای تقاضای سفر، استقرار گشت‌های ثابت و سیار برای نظارت بر سرویس‌رسانی ویژه تفرجگاه‌ها، افزایش ظرفیت جابه‌جایی در روزهای پایانی سال با اعزام قطارهای فوق‌العاده و تسهیلات ویژه در پنجشنبه پایان سال از اهم برنامه‌های حوزه حمل‌ونقل است.»

در فصل بهار لبخند بسازیم
علاوه‌بر تغییر چهره شهر، شهروندان به نشاط اجتماعی نیاز دارند که در همین راستا معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران از اجرای طرح «لبخند بسازیم» خبر داد و به همشهری گفت: «با اجرا این طرح قصد داریم با اقدامات فرهنگی و ایجاد نوروزگاه‌ها و برگزاری برنامه‌های نوروزی لبخند روی لب شهروندان خلق کنیم.» به‌گفته محمدامین توکلی‌زاده برخی از برنامه‌های این طرح با محوریت اقوام ایرانی و بخشی هم با محوریت مخاطب کشورهایی که صاحب نوروز هستند مانند تاجیکستان و... اجرا می‌شود.

احیای سنت های دیرین
‌ رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با تشریح برنامه های نوروزی گفت: « قرار است امسال رویدادهای نوروزی احیا و مردم با آداب و رسوم نوروز از گذشته تا‌کنون بیشتر آشنا شوند.»
به گفته مهرشاد کاظمی، تهران میزبان‌‌ وزرای فرهنگ 10کشور خواهد بود که 2روز مهمان شهرداری تهران در برج میلاد و تپه‌های عباس‌آباد هستند. او در ادامه با اشاره به برنامه‌های دیگر افزود:‌ برگزاری تورهای امامزاده محله‌ها در پنجشنبه آخر سال، گردشگری در تهران با اتوبوس‌های 2طبقه و برپایی نمایشگاه اقوام با حضور اقوام ایرانی در برج میلاد
برنامه‌های پیش‌بینی‌شده نوروزی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید