• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 اسفند 1400
کد مطلب : 155482
+
-

بازی‌های عیدانه

مهناز جعفری ؛ مربی و تسهیلگر کودک

یکی از دغدغه‌های والدین، فرایند شکل‌گیری هویت فرهنگی بچه‌هاست. مفاهیمی مثل شناخت و آشنایی با موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی کشور، وطن‌دوستی و احساس تعلق به هم‌وطنان، موضوعاتی هستند که معمولا والدین را به فکر وامی‌دارند.  مناسبت‌های فرهنگی یکی از بسترهای مناسب برای پرداختن به این موضوعات هستند. حالا که کم‌کم صدای پای بهار به گوش می‌رسد، فرصت مناسبی است که در خلال بازی‌ها و سرگرمی‌ها به این دغدغه‌های فرهنگی هم پاسخ دهید.

سبزه بکارید
اولین بازی پیشنهادی ما، سبز کردن سبزه عید با کمک بچه‌هاست. بهترین گزینه، دانه مرکبات است. با کمک بچه‌ها، چند دانه مرکبات را در ظرفی خیس کنید و رویش را با دستمال بپوشانید.  می‌توانید مسئولیت مرطوب نگه داشتن دستمال را به کودک واگذار کنید. وقتی دانه‌ها جوانه زدند، فرصت مناسبی است که در مورد فرایند رشد گیاه با کودک صحبت کنید. با همفکری کودک گلدان مناسبی برای کاشت جوانه‌ها انتخاب کرده و جای مناسبی برای آن در نظر بگیرید. در این فرصت می‌توانید راجع به نیاز گیاه به نور، آب و خاک با او گفت‌وگو کنید.  آشنایی با فرایند کاشت و رشد دانه و مراقبت از آن، در تقویت هوش طبیعت‌گرای کودک مؤثر است. ضمن اینکه مراقبت از گیاه، به تقویت مسئولیت‌پذیری کودک کمک می‌کند.

تخم‌مرغ‌های رنگی
یک بازی جذاب و سرگرم‌کننده برای روزهای پایانی سال، رنگ کردن تخم‌مرغ و تزئین آن است.  برای این کار می‌توانید از تخم‌مرغ آب‌پز یا تخم‌مرغ‌های سفالی یا پلاستیکی موجود در بازار استفاده کنید. برای رنگ کردن تخم‌مرغ‌ها هم ایده‌های متعددی وجود دارد که براساس شرایط خودتان می‌توانید از آنها استفاده
کنید.  مثلا از گیاهانی مثل پیاز یا کلم‌قرمز یا چغندر استفاده کنید. یا اینکه با قلمو و آبرنگ یا گواش تخم‌مرغ‌ها را به شکل و طرح دلخواه دربیاورید.  این فعالیت فرصت مناسبی برای تقویت خلاقیت کودک و دست‌ورزی اوست.

هفت‌سین بچینید
کودک را در فرایند چیدن سفره هفت‌سین مشارکت دهید. انتخاب جای چیدن وسایل، ظروف و نحوه چیدمان، علاوه‌بر اینکه به افزایش توانایی کودک در انتخاب کمک می‌کند، تجربه ارزشمند مشارکت و مشورت را نیز به همراه دارد.  این فعالیت در افزایش هوش فضایی کودک نیز مؤثر است. حین چیدن وسایل هفت‌سین، راجع به‌علت استفاده از هر کدام و فلسفه آنها با کودک گفت‌وگو کنید.  تجربه‌های خوشایند حین فعالیت‌ها، در علاقه‌مندی کودک به آداب و رسوم و سنت‌های فرهنگی نقش مؤثری دارد. عکس یادگاری کنار سفره هفت‌سین را فراموش نکنید!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید