• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 اسفند 1400
کد مطلب : 155476
+
-

تغییر نظر مجلس‌ ؛ سلبریتی‌ها باید مالیات بدهند

سخنگوی کمیسیون تلفیق می‌گوید هنرمندانی که بالای ۲۰۰میلیون تومان در سال درآمد دارند باید مالیات بپردازند

گزارش
تغییر نظر مجلس‌ ؛ سلبریتی‌ها باید مالیات بدهند

این‌طور که سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس می‌گوید هنرمندانی که در سال بالای ۲۰۰میلیون تومان درآمد دارند باید مالیات بپردازند. این در حالی است که چند روز پیش موضوع اخذ مالیات در صحن علنی مجلس مطرح و قرار شد همه‌‌چیز طبق روال سال‌های گذشته پیش برود و هنرمندان از پرداخت مالیات معاف شوند. حالا مشخص نیست که دقیقا چه اتفاقی رخ داده که سخنگوی کمیسیون تلفیق از بازگشت به نقطه آغازین خبر داده است. 
درحالی‌که نمایندگان مجلس ابقای معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری را تصویب کرده بودند و از این موضوع به‌عنوان عیدی مجلس به هنرمندان یاد می‌شد، با لغو این مصوبه، حذف معافیت مالیاتی هنرمندان را برگرداندند تا از این پس فعالان شاخه‌های هنری مکلف به پرداخت مالیات باشند.
اینطور که ایسنا روایت کرده، حالا پس از گذشت کمتر از 10روز، نمایندگان مجلس نظر خود را عوض کرده‌اند و طبق اعلام رحیم زارع - سخنگوی کمیسیون تلفیق- معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری از قبیل هنرپیشه‌ها، موضوع بند«ل» ماده۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، صرفاً تا سقف 2میلیارد ریال(200میلیون تومان) در سال قابل اعمال است و بیشتر از آن حسب مورد به نرخ ماده۱۰۵ یا ماده۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم (ضریب 25درصد) مشمول مالیات می‌شود.
پیش‌تر براساس بند«ل» ماده۱۳۹ مالیات‌های مستقیم، مشاغل هنری از پرداخت مالیات معاف می‌شدند. این مشاغل در چند دسته تولید، تکثیر، توزیع و نمایش فیلم اعم از سینمایی و خانگی/تولید، تکثیر و توزیع اجرای صحنه‌ای موسیقی، پخش و فروش آثار صوتی و تصویری اعم از خانگی و تلویزیونی/ تئاتر و نمایش صحنه‌ای/ هنرهای تجسمی و سنتی تعریف می‌شوند.
در هفته‌های گذشته پس از انتشار مصوبه کمیسیون تلفیق درباره حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در رشته‌های مختلف، کارزاری به‌ راه ‌افتاد و بیش از ۱۰هزار نفر با امضای نامه‌ای که خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نوشته شده بود، به این مصوبه اعتراض کردند. در نامه آنها قید شده بود: «پس از همه‌گیری جهانی بیماری کرونا ما شاهد حمایت دولت‌ها در سراسر جهان از مشاغل هستیم، متأسفانه با توجه به اینکه محصولات و تولیدات هنری در سبد ضروریات جامعه نیست و بی‌شک جامعه فرهنگ و هنر به قدر چشمگیری متضرر از این پاندمی شده‌اند، به جای اینکه شاهد حمایت از هنرمندان باشیم، با حذف این معافیت شاهد دوصد چندان گشتن تضرر و عدم‌حمایت از هنرمندان خواهیم بود.» این نامه توسط هنرمندان مختلف امضا شد و با پیگیری‌های صورت گرفته سرانجام روز چهارم اسفند نمایندگان به ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان رأی دادند. در این مورد حتی نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی (عباس مقتدایی) با اشاره به گلایه هنرمندان از لایحه بودجه برای پرداخت مالیات هنرمندان گفته بود که با مصوبه چهارم اسفند مجلس، هنرمندان مشمول پرداخت مالیات در سال آینده نمی‌شوند.

قانونی برای دریافت مالیات از سلبریتی‌ها‌
موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان، معمولا از نقطه‌ای در افکارعمومی حساسیت ایجاد می‌کند که بحث سوپراستارها و سلبریتی‌ها پیش می‌آید. اینکه چرا باید یک کارمند یا کارگر مالیات پرداخت کند ولی سلبریتی‌ها با درآمد‌های افسانه‌ای از پرداخت مالیات معاف باشند؟ به‌نظر می‌رسد جز خود سلبریتی‌ها، هیچ‌کس با گرفتن مالیات از این قشر بسیار پردرآمد، مخالف نباشد. اما سؤال اینجاست که آیا شامل شدن درآمد بالای ۲۰۰میلیون تومان در سال فقط این گروه را هدف می‌گیرد یا دامنگیر گروه قابل توجهی از هنرمندان می‌شود که اغلب سلبریتی هم نیستند. نکته اینجاست که ما در جامعه هنری با اقلیتی مواجه هستیم که درآمد سالانه چند میلیاردی دارند و با چنین مصوبه‌ای که فراگیری‌اش بسیار فراتر از این گروه برخوردار است، برقراری عدالت، همچنان دور از دسترس به‌نظر می‌رسد.

منتظر فرار مالیاتی باشید
فکر کنید شما بازیگری هستید که برای بازی در یک ‌سریال نمایش خانگی قراردادی با ارزش ۳میلیارد تومان می‌بندید. اگر قرار باشد این درآمد شامل مالیات شود، می‌توانید یک قرارداد صوری با تهیه‌کننده با دستمزدی پایین‌تر امضا ‌ و دستمزد واقعی‌تان را هم به‌صورت زیرمیزی دریافت کنید.
در واقع راه‌های فراوانی برای فرار از مالیات وجود دارد که قانونگذار باید آنها را درنظر بگیرد. در غیر این‌صورت، قانون فقط برای هنرمندانی اجرا می‌شود که بالای سقف تعیین شده درآمد دارند ولی سلبریتی نیستند. 
بدون سازوکارهای شفاف مالی، بعید است قانونگذار به هدفش برسد و آنکه تا امروز با درآمد چندمیلیاردی در سال مالیات نمی‌داده راهش را پیدا می‌کند که چگونه همچنان سهمی از درآمدش را به اداره مالیات پرداخت نکند یا دست‌کم مالیات واقعی‌اش را ندهد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید