• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 اسفند 1400
کد مطلب : 154976
+
-

خبرهای کوتاه/3میلیون نفر


جمعیت کی‌یف، پایتخت اوکراین حدود 3میلیون نفر برآورد می‌شود. کی‌یف، در شمال اوکراین قرار دارد و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور به شمار می‌رود. کی‌یف، هفتمین شهر پرجمعیت اروپا پس از شهرهای استانبول، مسکو، لندن، سن پترزبورگ، برلین و مادرید است. مردم در این شهر به هر دو زبان اوکراینی و روسی صحبت می‌کنند اما در سرشماری سال 2021، 75درصد از مردم، زبان اول خود را اوکراینی و 25درصد روسی اعلام کرده‌اند. رودخانه دنیپر از میان کی‌یف عبور می‌کند و شهر را به 2 بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. کی‌یف مرکز فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و علمی اوکراین به شمار می‌رود.

4میلیون نفر

آژانس پناهندگان سازمان ملل تخمین زده که در صورت ادامه درگیری‌ها در جنگ اوکراین، طی روزهای آینده تعداد آوارگان به حدود 4میلیون نفر برسد. اوکراین 44میلیون جمعیت دارد. تاکنون بیش از 100هزار نفر اوکراین را به مقصد کشورهای همسایه ترک کرده‌اند. بیشتر این افراد به سمت لهستان رفته‌اند. مولداوی، رومانی، مجارستان و اسلواکی نیز خود را برای ورود آوارگان اوکراینی آماده کرده‌اند. لهستان اعلام کرده‌ خود را برای ورود یک میلیون آواره آماده می‌کند. فقط 36درصد از اوکراینی‌ها در برابر کرونا واکسینه شده‌اند و همین مسئله باعث نگرانی در مورد احتمال شیوع کرونا در اردوگاه‌های آوارگان شده است.

200هلی‌کوپتر

نیروهای نظامی روسیه برای حمله به پایتخت اوکراین، از 200هلی‌کوپتر استفاده کرده اند. هلی‌کوپترها، نیروهای ویژه روس را از بلاروس به مناطق اطراف کی‌یف منتقل کردند تا بتوانند راه‌های ورود‌  و خروج شهر را مسدود کنند. سقوط فرودگاه هوستومل در 7کیلومتری کی‌یف نقش کلیدی در انتقال هوایی نیروهای رزمی روسیه به منطقه خواهد داشت. برآورد می‌شود حمله با 200هزار نیرو از زمین، دریا و هوا انجام شده است. این در حالی است که ارتش اوکراین در مجموع حدود 125هزار نیروی رزمی دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید