• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 7 اسفند 1400
کد مطلب : 154934
+
-

همان همیشگی

هنرمندان باز هم از پرداخت مالیات معاف شدند

اتفاق جدیدی رخ نداد. در لایحه بودجه، حذف معافیت هنرمندان پیش‌بینی شده بود. مطابق معمول هنرمندان به اعتراض و مخالفت پرداختند. همه از معیشت دشوار جامعه هنری گفتند و نوشتند. (که در مورد بخش زیادی از هنرمندان مصداق دارد و واقعیتی است انکار نشدنی). عده‌ای هم به درآمد‌های افسانه‌ای سلبریتی‌ها اشاره کردند (که به شکلی غیرعادلانه از قانون معافیت مالیاتی هنرمندان بهره می‌گیرند) و درنهایت همان شد که انتظار می‌رفت. مطابق معمول کل هنرمندان از پرداخت مالیات معاف شدند. از بازیگر نقش‌های کوچک که به سختی از پس اجاره خانه‌اش برمی‌آید تا سوپراستاری که در لواسان ویلایی شبیه به کاخ دارد. می‌گویند تعداد این سلبریتی‌ها کمتر از ۵۰ نفر است ولی نکته اینجاست که آنها حتی اگر کم تعداد باشند همچنان معاف از پرداخت مالیات هستند. از سوی دیگر اما شرایط دشوار دوران کرونا در ۲سال اخیر، هنرمندان را در شرایطی دشوارتر از گذشته قرار داده است. پس حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در مورد اکثریت جامعه هنری می‌تواند تصمیم قابل‌قبولی باشد. ضمن اینکه سلبریتی‌ها قاعده بازی را به خوبی می‌دانند و از راه‌های فرار مالیاتی  در ثبت قراردادها آگاهی کامل دارند. نکته‌ای که یکی از نمایندگان مجلس هم در جلسه روز چهارشنبه به آن اشاره کرد.

رایزنی‌ها نتیجه داد
از لحظه‌ای که اعلام شد حذف معافیت‌های مالیاتی در لایحه بودجه۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است، اعتراض‌ها به این تصمیم شروع شد. خبرگزاری‌ها و صفحات هنری روزنامه‌ها صحنه حضور هنرمندانی شد که علیه این تصمیم موضع‌گیری می‌کردند ولی این، همه داستان نبود. اتفاق اصلی در رایزنی‌های وزیر ارشاد و نمایندگان اصناف سینمایی با رئیس مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق رقم خورد. رایزنی‌های فشرده‌ای که درنهایت نتیجه داد.
نمایندگان مجلس در جلسه نوبت عصر علنی چهارشنبه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در بررسی‌های بودجه۱۴۰۱ در بخش درآمدی با حذف «فعالیت‌های هنری موضوع بند(ل) ماده۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم» از بند(ق) تبصره۶ بودجه که می‌گوید «معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و «فعالیت‌های هنری موضوع بند(ل) ماده۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم»، حذف می‌شود» ابقای معافیت مالیاتی هنرمندان را تصویب کردند. به این ترتیب امسال هم به خیر گذشت و هنرمندان از پرداخت مالیات معاف شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید