• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 اسفند 1400
کد مطلب : 154624
+
-

والیبال در هیجان پلی‌آف

8تیمی که به مرحله پلی‌آف لیگ برتر رسیده‌اند، از امروز در سالن والیبال آزادی برای رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی بازی می‌کنند

والیبال در هیجان پلی‌آف

مرحله پلی‌آف لیگ برتر والیبال از امروز آغاز می‌شود و همه از سختی بازی‌ها می‌گویند؛ اینکه مشخص نیست کدام تیم می‌تواند به جمع 4تیم برسد، کدام تیم شانس قهرمانی دارد و... اما در این مرحله است که فرق داراها و ندارها مشخص می‌شود. هر تیمی که دستش پرتر باشد، بیشتر از بقیه هزینه کرده و بازیکن خوب گرفته باشد، با اطمینان بیشتری به میدان می‌رود و شانس دارد که برنده از زمین بیرون بیاید.
مثل همیشه آنها که بالای جدول نشسته‌اند می‌گویند تیم‌های پایین جدولی را دست‌کم نمی‌گیرند و احتمال این هست که هر اتفاقی بیفتد. این حرف‌ها شاید کلیشه‌ای به‌نظر بیاید اما این‌بار خیلی‌ها به مربیان تیم‌های بالای جدولی حق می‌دهند که حریفان را جدی‌تر از قبل بگیرند. دلیل آن هم مشخص است؛ شکست‌هایی که تیم‌های قدر مقابل تیم‌های ضعیف داشته‌اند، آنها را نگران کرده است.

  سپاهان - پاس گرگان
شاید در ظاهر به‌نظر بیاید سپاهان که از 5هفته قبل از پایان دور مقدماتی، صدرنشینی‌اش قطعی شده بود، راحت‌ترین کار را در این مرحله دارد. به هر حال حریف آنها به‌عنوان تیم هشتم به پلی‌آف رسیده، اما سپاهان تجربه خوبی از بازی با تیم‌های ضعیف ندارد. در آخرین بازی دور رفت، سپاهان از آذرباتری تیم انتهای جدول شکست خورد. رحمان محمدی‌راد، سرمربی سپاهان که پاس را پدیده لیگ می‌داند، می‌گوید: «ما برای همه تیم‌ها احترام قائلیم و می‌دانیم بازی سختی در پیش داریم.» با این حال سپاهان چهره‌هایی مثل امیر غفور، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور و... را دارد و در مقابل تیمی که همه بازیکنانش سربازند، نباید دغدغه‌ای داشته باشد. 
پاس تیم نظامی لیگ است و بعضی از مربیان معتقدند این تیم با داشتن بازیکنان سرباز که بعضی‌ از آنها نظیر سعید رنجبر چهره هستند، کار چندان خاصی انجام نداده است. اما عیسی سنگدوینی، سرمربی پاس این حرف‌ها را قبول ندارد: «صعود ما به پلی‌آف در حد قهرمانی لیگ بود. ما کار بزرگی انجام دادیم و همه جامعه والیبال این را می‌دانند. بازیکنان ما همه سرباز هستند و هیچ قراردادی با تیم ندارند و پولی نمی‌گیرند. آنها در مقابل بازیکنانی که دستمزدهای میلیاردی داشتند، بازی کردند. بازیکنی که پول نمی‌گیرد انگیزه چندانی هم برای بازی ندارد. این مدیریت و رهبری تیم بوده که به آنها روحیه داده و توانسته است تیم را به پلی‌آف برساند.» سنگدوینی انگیزه تیمش را برای پیروزی مقابل سپاهان بالا می‌داند: «تیم ما چیزی برای از دست دادن ندارد اما تیمی مثل سپاهان که هزینه کرده و مدیرانش توقع قهرمانی دارند، دچار چالش و تحت فشار است. این شرایط به نفع ماست.»

   هراز آمل- فولاد سیرجان
سیرجانی‌ها قهرمان فصل پیش هستند اما از فصل پیش چیزی به همراه ندارند. سرمربی و بازیکنان همگی با هم به شهرداری ارومیه کوچ کردند. سعید رضایی، سرمربی این فصل فولاد با ته‌مانده‌های بازار، تیم بست و بعد از حضور در 2تورنمنت سنگین -جام باشگاه‌های آسیا و جام باشگاه‌های جهان- تیمش را به زحمت به پلی‌آف رساند. بدشانسی رضایی و فولاد در پلی‌آف هم ادامه دارد.رضایی می‌‌گوید: «3بازیکن مصدوم دارم که یک یا 2نفر آنها به بازی نمی‌رسند.» حریف فولاد، هراز آمل است؛ تیم سرمربی تیم ملی. بهروز عطایی در دور رفت خوب نتیجه نگرفت و این برای مربی‌ای که قرار است با تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان، لیگ ملت‌ها و بازی‌های آسیایی شرکت کند، صورت خوشی نداشت. حتی پیش‌بینی می‌شد که تیم او به پلی‌آف هم نرسد اما در دور برگشت، عطایی تیمش را جمع‌وجور کرد. علی شفیعی، ملی‌پوش سابق این تیم هم که روزهای خوبی را سپری نمی‌کرد، در دور برگشت به اوج برگشت. او به همراه امیرحسین اسفندیار که دومین بازیکن امتیازآور لیگ است، دلیل رسیدن هراز به رده دوم جدول بود. در مقابل ستاره‌های عطایی، دست رضایی تقریبا خالی است‌. با این حال او می‌گوید: «در دور برگشت توانستیم نتایج قابل‌قبول‌تری بگیریم و به پلی‌آف صعود کنیم. در این مرحله هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بهترین عملکرد را داشته باشیم.» از نظر رضایی در این مرحله توان تیم‌ها تعیین‌کننده است: «بعضی از تیم‌ها نشان داده‌اند که می‌توانند روزهای خوبی داشته باشند و برای بقیه خطرساز شوند. با این شرایط امکان هر اتفاقی در این مرحله هست اما این مرحله 2 از 3 است. شاید یک تیم اتفاقی یک بازی را ببرد ولی در 3بازی توان تیم‌ها تعیین‌کننده است. آنهایی که مهره‌های بیشتر و باتجربه‌تر دارند و باثبات‌تر بوده‌اند، احتمال موفقیت‌شان بیشتر است. تیم‌ها را می‌شود به 3دسته تقسیم کرد؛ آنهایی که برای قهرمانی بسته شده‌اند و تدارکات و تمرینات‌شان بهتر از همه است. میانه‌جدولی‌ها که جنگندگی خوبی داشته‌اند و دسته سوم هم تیم‌هایی هستند که ظرفیت و توان دسته اول و حتی دوم را ندارند اما در بعضی از بازی‌ها توانسته‌اند نتایج خوبی بگیرند.» رضایی معترض است که چرا بازی‌های پلی‌آف رفت‌وبرگشت برگزار نشد.

   مقاومت شهداب یزد- مس رفسنجان
از روز اول گفته می‌شد که شهداب برای قهرمانی بسته شده است اما این تیم در دور رفت خوب نتیجه نگرفت. یزدی‌ها مربی را مقصر می‌دانستند و تیم را به دست علیرضا طلوع‌کیان سپردند اما نظر کارشناسان این بود که مشکل اصلی تیم پاس‌های یکنواخت مهدی مهدوی است. حالا هم هرچند بقیه طلوع‌کیان را ناجی می‌دانند اما نظر کارشناسی این است که بهزاد حیدرشاهی با تنوع پاس‌هایش به داد شهداب رسیده است. این تیم ستاره‌ای هم به نام امین اسماعیل‌نژاد دارد؛ بازیکنی که گفته می‌شود رقیب اصلی صابر کاظمی است. در مقابل شهداب، مس رفسنجان قرار داد که از لیگ‌ یک آمده و هدفش فقط ماندن در لیگ برتر بود ولی حالا در پلی‌آف است. اسماعیل بادرنگین، سرمربی این تیم می‌گوید: «بازیکنان انگیزه بالایی دارند. به هر حال سرمربی تیم ملی در لیگ تیم دارد و سرمربی تیم حریف هم جزو کادر فنی است. بازیکنان بیشترین تلاش را می‌کنند تا بازی خوبی به نمایش بگذارند و به چشم مربیان ملی بیایند.» این تنها امید بادرنگین به پیروزی در بازی‌های پیش رو است: «امیدوارم بازیکنانم با همین انگیزه بتوانند به مرحله بعد بروند.»

   پیکان- شهرداری ارومیه
اتفاق بد این مرحله، حذف یکی از این دوتیم‌ است. پیکانی‌ها با پیمان اکبری و ارومی‌ها با محمدرضا تندروان شاید جذاب‌ترین بازی این مرحله را به نمایش بگذارند. کارنامه پررنگ‌ پیکانی‌ها و طرفداران پرشمار ارومی‌ها، این بازی را سخت می‌کند. برای پیکان افت دارد که با 12قهرمانی، امسال جزو 4تیم نباشد. ارومی‌ها هم تندروان و بازیکنانش را به شهرشان آورده‌اند تا شاید بعد از سال‌ها روی سکوی قهرمانی بروند. پیکان پوریا فیاضی، پوریا یلی، محمدرضا حضرت‌پور و آرمین تشکری را دارد. برای ارومیه هم صابر کاظمی به اندازه یک تیم می‌تواند امتیاز بگیرد. او با اینکه امسال مثل همیشه خوب نبوده اما بیشتر از همه امتیاز گرفته است. تندروان هفته‌های آخر به کاظمی استراحت داد تا با بهترین شرایط خودش به پلی‌آف بیاید. البته تندروان هم مثل خود صابر، نگران آنالیزهای تیم‌های دیگر است. اگر حریفان بتوانند صابر را مهار کنند، بردن شهرداری کار سختی نیست.

   برنامه:
از 8تیم‌ حاضر در مرحله یک‌چهارم نهایی هر تیمی با 2پیروزی به مرحله‌ نیمه‌نهایی می‌‌رسد. بازی‌های اول امروز و فردا، بازی‌های دوم پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود. در صورت نیاز تیم‌ها شنبه و یکشنبه هفته آینده بازی سوم را انجام می‌دهند.

سه‌شنبه، ۳ اسفندماه
پیکانشهرداری ارومیه: ساعت15:30 
فولاد مبارکه سپاهان اصفهانپاس گرگان: ساعت18:30

چهارشنبه، ۴ اسفندماه
مقاومت شهداب یزدمس رفسنجان: ساعت15:30
لبنیات هراز آملفولاد سیرجان ایرانیان: ساعت18:30

این خبر را به اشتراک بگذارید