• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 24 آذر 1402
کد مطلب : 212476
+
-

رنگ ساده یا زنجیره تکی پلی به سوی تکنیک های پیشرفته

ناصر فروندیان

سلام بر همه سودوکوبازان و عاشقان یادگیری تکنیک‌های حل منطقی سودوکو. پس از چندین جلسه تدریس انواع مختلف تکنیک‌های مستطیل واحد، این هفته قصد داریم وقفه‌ای ایجاد کنیم در این گروه از تکنیک‌ها و این بار سراغ یک تکنیک خیلی مهم و کاربردی به اسم رنگ ساده یا Simple Coloringبرویم که نام دیگرش زنجیره تکی  یا Single Chainاست.
ما در این تکنیک، دنبال ارتباط قوی بین یک کاندیدا هستیم و اگر یادتان باشد، در مبحث ایکس وینگ هم دقیقا همین کار را  می‌کردیم. یعنی با 2 رنگ منطق مورد نظرمان را نمایش می‌دادیم. برای درک بهتر آنچه خواندید، بهتر است سودوکوی پایین را  با‌هم مرور کنیم:

در  سودوکوی بالا، کاندیدایی که ما قصد رنگ‌آمیزی آن را داریم رقم 7 است و طبق تعریف ما، ارتباط‌های قوی باید رنگ‌آمیزی شوند.به این ترتیب که یکی سبز و بعدی بنفش! یعنی اگر اولی صحیح نباشد پس بدون شک بعدی باید صحیح باشد.
رنگ کردن را می‌شود از هر جایی شروع کرد، مثلا من از خانه سبز شماره  87 شروع به رنگ کردن می‌کنم (که می‌شود ابتدای این زنجیره). در ذهنم این است که در ردیف هشتم یک ارتباط قوی بین 7ها در خانه‌های 87 و 84 وجود دارد. پس بدون‌شک یکی از این دو رقم ۷ باید صحیح باشد و دومی باید ناصحیح باشد. من خانه اول را سبزرنگ و خانه بعدی را با رنگ بنفش مشخص می‌کنم.
حالا که خانه 84 بنفش شد، توجهم به بلوک هشتم جلب می‌شود. می‌بینم که بازهم ارتباط 7 در این بلوک، یک ارتباط قوی است. پس از آن‌جایی که خانه شماره 84 فعلا به رنگ بنفش است، پس خانه 96 باید رنگ مخالف آن را بگیرد و سبزرنگ باشد. حالا بازهم زنجیره را با همین رنگ سبز ادامه می‌دهم. چون این خانه سبز، یک ارتباط قوی با خانه 16 از ستون ششم دارد، پس مطمئنم که الان این خانه باید مخالف رنگ سبز باشد پس آن را با رنگ بنفش مشخص می‌کنم.
بازهم همین کار را ادامه می‌دهیم و بلوک 7 را رنگ می‌کنیم، پس الان وقت رسیدگی به ستون ششم است، بعد ردیف دوم ، بعد ستون دوم و در آخر هم بلوک هفتم را رنگ خواهیم کرد.
حالا طبق قانون رنگ ساده، هر جایی که کاندیدای 7 ما، در یک واحد، ارتباط ضعیفی داشته باشد (مثل ردیف نهم که می‌بینیم در 3 مکان می‌تواند  رقم 7 داشته باشد) و ضمنا خانه‌ای هم داشته باشیم که رنگ نشده باشد(مثل خانه‌97) و هر دو رنگ سبز و بنفش را ببیند، پس آن خانه نباید کاندیدای مورد نظر ما را داشته باشد.
اگر خانه 97 ،کاندیدای 7 صحیحی را به ما نشان بدهد، دقیقا مثل این است که بگوییم نه سبز ها صحیح هستند و نه بنفش‌ها! و این غیرممکن است.
طبق ارتباط قوی که ما زنجیره آن را به نمایش گذاشتیم می‌دانیم که یا همه سبزها صحیح هستند یا تمام بنفش‌ها باید صحیح باشند. پس ما می‌توانیم کاندیدای 7 را از خانه 97 با استفاده از این ترفند به راحتی حذف کنیم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید